چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان: خبر ۱۰ پروژه باستان شناسی در سیاهکل و ۳شهرستان دیگر گیلان در حال اجرا است

همای گیلان:ولی جهانی رییس اداره باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اظهار کرد: تاکنون گمانه زنی ها و تعیین حریم در ۲۰ نقطه از محوطه باستانی لیارسنگ بن شهرستان املش انجام شده است.

axe13293

وی افزود: گمانه زنی این محوطه باستانی از خردادماه گذشته آغاز شده و تا مردادماه ادامه دارد.

رییس اداره باستان شناسی استان گیلان تصریح کرد: گمانه زنی ها مشخص کرده که تدفین هایی از نوع حفره ای ساده که مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد است، در این محوطه وجود داشته است.

جهانی ادامه داد: گورستان باستانی این منطقه، یکی از گورستان های معروف است که به تازگی مورد شناسایی قرار گرفته است.

به گفته وی؛ در کنار محوطه باستان شناسی لیارسنگ بن املش، اشیائی که در داخل تدفین ها قرار می گرفته، یافته شده است.

رییس اداره باستان شناسی استان گیلان این اشیاء را از نوع ظروف سفالین و اشیاء از نوع خنجرهای آهنی عنوان کرد که مربوط به دوره های مختلف بویژه اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد می باشد.

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بمنظور شناسایی حوزه های تاریخی و تمدنی استان، ۱۰ پروژه باستان شناسی در نیمه اول سال جاری در شهرستان های املش، تالش، رودبار و سیاهکل در حال اجراست.

وی تعیین حریم و گمانه زنی محوطه با ارزش تاریخی لیارسنگ بن در مناطق کوهستانی شهرستان املش را از جمله این پروژه ها ذکر و اظهار کرد: نتایج حاصل از این پروژه ها در قالب تألیفات، نشست های تخصصی و همایش ها در حوزه تاریخ و تمدن گیلان در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

منطقه باستانی لیار سنگ بن از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در شرق استان گیلان و در ارتفاع یک هزار و ۷۰۰ متری نسبت به سطح دریا قرار دارد.

راه دسترسی به این محوطه باستانی از طریق شهرستان های املش، رودسرو سیاهکل ممکن است./ایرنا

About

Check Also

بازرس کل استان گیلان : از سرمایه‌گذاران، تجار و کارآفرینان در زمینه ایجاد اشتغال حمایت می‌کنیم

بازرس کل استان گیلان : از سرمایه‌گذاران، تجار و کارآفرینان در زمینه ایجاد اشتغال حمایت می‌کنیم