چاپ مطلب چاپ مطلب

مجتبی کاظمی سخنگوی شورای اسلامی شهر رودسر در بحث تخصصی میادین گفت :تقریباً اکثر تقاطع‌های همسطح در شهرهای متوسط و کوچک ایران به صورت تقاطع میدانی است

اختصاصی همای گیلان:امروزه تقریباً اکثر تقاطع‌های همسطح (کنترل نشده) در شهرهای متوسط و کوچک ایران به صورت تقاطعات میدانی است. ارزانی برپایی میدان و هزینه نگهداری کم آن نسبت به سایر تقاطع¬های با چراغ راهنمایی سبب شده است که شهرداری¬ها، خصوصاً شهرهای کوچک، تمایل زیادی به استفاده از آن داشته باشند. از سوی دیگر، بر خلاف سایر تقاطع¬های چراغ¬دار، میدان¬ها در دوره¬¬ی عملکرد خود نیازی به بازرسی¬های مکرر پلیس ندارند. لذا چه از جانب شهرداری¬ها و چه از جانب پلیس، با اولویت‌ترین تقاطع برای جانمایی میدان است که این امر در مواقعی باعث پیش داوری در انتخاب نامناسب نوع تقاطع همسطح شده است.
وی افزود : میدان عموماً به عنوان سمبل شهر و شاخص اهمیّت آن، همیشه مورد علاقه شهرها و مخصوصاً شهرهای در حال توسعه بوده است. همچنین، میدان به عنوان یک فضای شهری آشنا همواره مورد علاقه طراحان و مردم بوده است. طراحان شهری، در طرح میدان، هدف¬های؛ ۱) ایجاد تنوع در فضاهای شهری، ۲) ایجاد فضای سبز، ۳) اعلام محیط شهری در ورود به داخل شهر، ۴) کاهش سرعت وسیله نقلیه را دنبال می¬کنند.
کاظمی اشاره کرد :مهندسان ترافیک نیز از دیرباز به میدان به عنوان تقاطعی که در آن وسایل نقلیه می¬توانند با کم کردن سرعت خود و بدون توقف تغییر جهت دهند، دلبستگی داشته¬اند.
دو مورد از موارد ممکن استفاده از میدان عبارتند از؛ ۱) در تقاطع¬هایی با بیش از چهار شاخه، ۲) در چهارراه¬ها یا سه راه¬هایی که جریان ترافیک اصلی با زاویه¬ی قائم گردش کند.
کاظمی افزود :یک میدان، به شکل تقاطع دایره¬ای است با مشخصات و ویژگی¬های طراحی؛ الف) کنترل رعایت حق تقدم در هنگام ترافیک ورودی به ترافیک در حال گردش، ب) چرخش خلاف جهت عقربه¬های ساعت ترافیک حول جزیره¬ای مرکزی و ج) قوس هندسی مناسب با وادار نمودن به سرعت¬های آرام و ثابت در کل تقاطع است.
سخنگوی شورای شهر رودسر گفت : در کشورهای پیشرفته، میدان از شکل طراحی سنتی و مرسوم خود خارج شده و با لحاظ کردن تغییراتی در هندسه و قوانین، کاربرد آن از سر گرفته شده است. در ایران، تقاطع¬های میدانی اغلب دارای طرح هندسی مرسوم هستند و تنها قانون حق تقدم با وسایل نقلیه داخل میدان در آنها تغییر کرده است. با تغییر قوانین موجود در خصوص میادین ایران و دادن حق تقدم به وسایل نقلیه داخل میدان، استفاده از مدل¬های قبلی که بر فرض دادن حق تقدم به وسایل نقلیه ورودی استوار بودند، باید به مدل مناسبی تغییر کند.
وی یادآور شد : لازم به ذکر است که در اوایل سال¬های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی تعاریف و مدل¬های جدیدی برای میادین تعریف شد که اغلب اصول آن به کلی با میادین قدیمی متفاوت بود. تحلیل ظرفیت این میادین نیز متفاوت با دیگر دوایر ترافیکی و میادین قدیمی است و به طور کلی میادین به منظور حل مشکل دوایر ترافیکی موجود معرفی شدند و با به کار بردن این اصل که حق تقدم با ترافیک چرخشی است و نه ترافیک ورودی، میدان¬ها ثابت کرده¬اند که تقاطعات مؤثرتری از دیگر چند راه¬ها و در برخی از حالات بهتر از تقاطع‌های زمان¬بندی شده¬اند.
وی اضافه کرد : نکات مهم در میادین، ایمنی بیشتر و توقف نکردن اجباری وسیله نقلیه است که بسیار قابل توجه است. علیرغم اهمیت میادین در کشور، می¬توان گفت که روش¬های موجود در تحلیل میادین هنوز روش¬های قدیمی¬اند و میادین به صورت تداخلی تحلیل می¬شوند. علاوه بر این، شناخت کافی از میادین مدرن و دوایر ترافیکی و قوانین حاکم بر آنها وجود ندارد.
کاظمی اذعان داشت : پیاده¬ها و مخصوصاً دوچرخه¬سواران در داخل میدان از ایمنی کافی برخوردار نیستند. تجارب بین¬المللی نشان داده که احتمال تصادف دوچرخه¬سواران در میدان ۱۴ برابر این احتمال در تقاطع¬ها است. علاوه بر اینها، طراحی میدان در شهرهای کشور و همچنین در راه¬های برون¬شهری عموماً بدون رعایت اصول و استانداردهای لازم انجام شده است.
وی در پایان گفت : در بحث افزایش ایمنی، تابلوهای هشداردهنده¬ی تقاطع، به جزء تابلوی تقاطع دایره¬ای شکل (میدان) و تقاطع T شکل نباید در مسیرهایی که توسط تابلو ایست، تابلو رعایت حق تقدم، یا چراغ راهنمایی کنترل شده¬اند، به کار روند.تابلوهای هشداردهنده¬ی تقاطع دایره باید در مسیر تقاطع میدان که توسط تابلو رعایت حق تقدم کنترل شده است، نصب شود.

 

About سردبیر ارشد

Check Also

پیام دکتر کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت به مناسبت فرا رسیدن سالروز ورود امام (ره) به میهن و آغاز دهه مبارک فجر

پیام دکتر کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت به مناسبت فرا رسیدن سالروز ورود امام …