چاپ مطلب چاپ مطلب

مدرنیته ،نقشه راه و یا برگی از صفحات تاریخ(قسمت اول )/جلال میرزااقایی قاضی محله

اختصاصی همای گیلان، تاریخ مدرنیته و ره آور های اجتناب ناپذیر آن نظیر مدرنیسم و جنبش های برابری و ترقی خواهانه آن ،و ورود اندیشه های نظری و تئوری های آن در کشور ما و بسیاری تفسیر در ناقص بودن آن، به قاب و قالب تاریخ آویزان و این قرن فرصت و مجال خوبی برای کنکاش و کالبد شکافی علمی آن و بدون هر گونه گرایش های سیاسی و اجتمایی می باشد .
شاید فلسفی ترین هدف مدرنیته تغییرات بنیادین در ارزش گذاری و سلسله مراتب ارزش ها در روح و بطن و متن جامعه ی آمیخته به سنت و تاریخ باشد .همه توان و روان مدرنیته به عقل گرایی (راسیونالیسم)و تکیه بر علم و دانش با توجه به دوران طلایی شروع اکتشافات علمی می باشد .(سیانتیسم)
قرون پانزده و شانزده میلادی ،زایش رنسانس و قرون هفده و هیجده میلادی آرایش و پیرایش اندیشه های مدرنیته و اندیشه جدید در اروپا بود و در این فاصله نظام اتوریته و سنت ها و بافت های فکری کلاسیک و اندیشه های اسکولاستیک تغییر و شکسته میشود و دین جایگاه مسلط و تقدس و استیلای تاریخی خود را از دست می دهد و گام به گام دین و مذهب و بافته ها و خرافه های فکری و دگم های ایمانی از حوزه اجتمایی ،به حوزه خصوصی و حاشیه شخصی افراد رانده میشود .
روشن است که این دگردیسی حاکی از یک چرخش فلسفی و روند پیچیده حکایت می کند ،گذشته ها در ذهن موجود و تا حدی واکنش های اعتقادی در بخشی از جامعه ملموس ولی حرکت کلی جامعه با تاثیر از تحولات صنعتی و فکری و روانی ،با شتاب بسوی قرن بیستم پیش رفت .
از نکات برجسته جامعه سنتی این عصر از تاریخ می توان ،به قرار گرفتن ایمان در برابر عقل ،روایات دینی رفتار انسان را تعیین و تا حدی کنترل میکرد ،اعتقاد به تقدیر و خواست آفرید گار بر همه جهان تسلط دارد ،زندگی و سرنوشت فرد توسط کلیسا تنظیم و کنترل میشد ،و انسانها در یک باور خرافی برای جستجوی خدا ،به دعا و نذر و منبع الهام آنها آدرس های جهنم و بهشت بود .و……
انسان به قدرت و توان ذهنی خویش بی توجه بود و همیشه چشم انتظار نیرویی ماورایی از بیرون برای رستگاری خویش بود و رنسانس این سپهر ایمانی و باور مندی را بهم می ریزد و تردید و تزلزل و شک را جایگزین می کند .
از معجزات این عصر ظهور رنه دکارت بود که اندیشه های او خمیر مایه مدرنیسم را شکل و هویت بخشید و کانت و هگل و لایپنیتز به اهمیت بنیادین فلسفه دکارت برای حیات مدر نیته پی بردند .
دکارت در تردید های فلسفی خویش به عیان ،بیان می کند و می گوید …..
ادامه دارد …..

جلال میرزااقایی قاضی محله

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

پیام فرمانده انتظامی شهرستان رشت بمناسبت بیستم فروردین،روز ملی فناوری هسته ای

پیام فرمانده انتظامی شهرستان رشت بمناسبت بیستم فروردین،روز ملی فناوری هسته ای 🔰سرهنگ دکتر عیسی …