چاپ مطلب چاپ مطلب

کتاب فارسی ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارت های اصلی زبان است

کاشان – ایرنا – مولف کتاب فارسی سوم ابتدایی گفت:در این کتاب تلاش شده چهار مهارت اصلی زبانی ˈ خواندن ˈ، نوشتن ˈ، ˈ سخن گفتن ˈ و ˈ گوش دادن ˈ به دانش آموزان آموزش داده شود.

ˈ معصومه نجفیˈ روز پنجشنبه در حاشیه نشست بررسی کتاب های جدیدالتالیف دوره ابتدایی در کاشان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: در کتاب فارسی سال های گذشته آموزش مشخصی برای سخن گفتن و گوش دادن برای دانش آموزان در نظر گرفته نشده بود و بیشتر بر دو مقوله نوشتن و خواندن تاکید شده بود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان ابتدا باید مهارت های زبانی را به خوبی فرا بگیرند، گفت: دانش آموزان ابتدایی هنوز به مرحله ای نرسیده اند که در کتاب های خود با قالب های خاص ادبیات فارسی ایران آشنا شوند.

وی همچنین در باره تدوین فصلی با عنوان ˈایران منˈ با موضوع قهرمانان ملی در دفاع مقدس در کتاب فارسی سوم ابتدایی اظهارکرد: با توجه به علاقه کودکان به شغل خلبانی و جذابیت پرواز برای آنها در این فصل نیروی هوایی را معرفی کرده ایم و از جانفشانی های قهرمانانی چون ˈعباس باباییˈ، ˈعباس دورانˈ و ˈعلی اکبر شیرودیˈ سخن گفته ایم.

مولف کتاب فارسی سوم ابتدایی افزود: در درس جدیدی به نام ˈ فداکاران ˈ که در سال های قبل تنها معطوف به داستان دهقان فداکار ˈریزعلی خواجویˈبود داستان رشادت های شهیدانی مانند ˈحسین فهمیده ˈ و ˈ سهام خیام ˈ نیز نگارش شده است.

این مولف کتاب های درسی، کمبود نیروی متخصص را برای تدریس در دوره ابتدایی از مشکلات اساسی این مقطع تحصیلی دانست و یادآوری کرد: با توجه به تغییر نظام آموزشی کشور معلم برای دوره ابتدایی کم شده که آموزش و پرورش برای برطرف کردن این معضل مجبور به استفاده از نیروهای غیرمرتبط برای تدریس مقاطع ابتدایی شده است.

همچنین مدرس درس ریاضی دوره ابتدایی نیز گفت: تغییرات کتاب های درسی ریاضی مقاطع ابتدایی بر اساس آزمون های بین المللی تیمز ˈTIMSSˈ صورت گرفته است.

ˈسید محسن میرمحمد میگونیˈ افزود : آزمون های بین المللی تیمز هر چهار سال یکبار برگزار می شود که در این آزمون وضعیت روش های تدریس درسهای ریاضی و علوم در کشورهای دیگر ارزیابی می شود.

وی با بیان اینکه مجامع بین المللی نگران دروس آموزشی ریاضی و علوم در کشورهای دیگر هستند، افزود: با توجه به اینکه ریاضی یک علم بین االمللی است نمی توان هر مطلبی را برای تدریس به دانش آموزان در کتاب های درسی در نظر بگیریم.

به گفته وی در آخرین آزمون بین المللی تیمز که در سال ۲۰۱۱ برگزار شد ایران در سنجش درس های علوم وریاضی در بین ۳۶ کشور در رده بیست و هشتم قرار گرفت.

میر محمد میگونی در باره تغییرات صورت گرفته در کتاب ریاضی سوم ابتدایی گفت : این کتاب پس از ۳۳ سال بطور کامل تغییر کرده که این موضوع معلمان را برای شیوه جدید تدریس این کتاب به چالش کشانده است.

این مدرس درس ریاضی افزود: در نگارش این کتاب افزون بر توجه به آزمون های بین المللی ریاضی به نقش بومی سازی و فرهنگ ایرانی واسلامی نیز توجه شده است.

میرمحمدمیگونی خاطرنشان کرد: در صورتی که معلمان بیبشتر مطالعه و خود را به روش های

About

Check Also

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در روستاها / نقدی: رفع مشکلات آب کشاورزی روستاییان باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد

فرماندار شفت در جلسه منابع آب کشاورزی شهرستان؛ لزوم مدیریت آب کشاورزی توسط ابسواران در …