چاپ مطلب چاپ مطلب

مروری دوباره در برگزاری اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک در رشت/

مروری دوباره در برگزاری اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک در رشت

🔹 ارائه ۱۸ مقاله برتر توسط نخبگان حوزه ترافیک

🔹 چهل نکته مهم و قابل توجه ترافیکی برای حل معضل ترافیک رشت

🔹ارائه راهکارها در سه پنل مجزای حوزه ترافیکی

پنج‌شنبه گذشته، اولین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک در رشت برگزار شد.


در این همایش ملی که با همت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت و با مشارکت پلیس راهور و دانشگاه گیلان تشکیل شد، ۱۸ مقاله برتر از چند استان کشور بعنوان آثار برتر مورد بررسی و ارائه شفاهی قرار گرفت.
این ۱۸ طرح پس از بررسی ۶۳ مقاله رسیده از چند استان کشور که ۵۱ عدد از آنها مورد قبول کارشناسان امر قرار گرفت, برگزیده شدک

صدا و سیمای مرکز گیلان نیز در دو بخش خبری به پخش تصاویر و ذکر مهمترین موارد مطرح شده در این همایش پرداخت.
مباحث ذکر شده در این همایش و ذکر آسیب شناسی ترافیکی و ارائه آمار، چالشها و راهکارهای ترافیک بقدری دامنه‌دار بود که رسانه‌ها هر یک بخشهایی از آن را انتخاب و به طرح و انتشار ان پرداختند، اما نظر به اهمیت موضوع جا دارد مروری دوباره بر مهمترین موارد مطرح شده در این همایش که توسط سخنرانان
و صاحبنظران مختلف به آن پرداخته شد داشته باشیم. در ادامه همین خبر این چهل مورد به تفصیل و با ذکر نام پژوهشگران که عمدتا جوانان تحصیل کرده حوزه ترافیک هستند، ذکر خواهد گردید.

مسعود عباس‌نژاد_رئیس شورای سیاست گذاری این همایش و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در این جلسه از معضل ترافیک به عنوان مهمترین دغدغه شهروندان در بحث مدیدیت شهر اشاره کرد و گفت: شاهد آن هستیم که مجموعه مدیریت شهر، در سالیان گذشته با روی آوردن به راهکارهای مقطعی به توفیقی دست نیافته‌ و در این راستا علاوه بر اتلاف وقت و انرژی هزینه های بسیاری متقبل شده و در نهایت گاه منفعلانه به این نتیجه رسیده  که اجرای یک طرح از اساس اشتباه بوده و دوباره باید رفع و رجوع شود.
وی گفت: کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای ششم اعتقاد دارد این مشکل تخصصی تنها با رویکردهای علمی و با همفکری کارشناسان و تحصیلکردگان این حوزه قابل حل است و لذا برآن شدیم تا کار را به کاردان سپرده و این با مطالعه، حسابگرانه و با همدلی و همکاری جمعی برای روان سازی ترافیک شهرو مقولاتی چون آسفالت شهری و… بپردازیم.

محمد‌حسین واثق کارگرنیا نیز ضمن تشکر از حضور مسئولان ذیربط با حوزه ترافیک، مشاوران و همکاری پلبس راهور و نیروی انتظامی گیلان گفت: رسیدگی به معضل ترافیک از الویتهای شورای ششم است. وی تاکید کرد در این راستا لازم است از تمامی ظرفیتها بهره گرفت و به شکلی اساسی، علمی و با مطالعه کافی در این جهت گام برداشت.

سرهنگ حسن پور _ جانشین فرماندهی نیروی انتظامی نیز در این همایش اظهار کرد: امروز مشکل ترافیک، برای همگان تبدیل به معضلی ازار دهنده شده است و پذیرفته نیست ما با برخورداری از این توانمندی جوانان تحصیل‌کرده و کاشناسان اهل فن در بازکردن گره‌های ترافیکی ناتوان بمانیم. مشکل ترافیک یه روزه پدید نیامده و حل ان نیز نیازمند یک خرد جمعی و صرف انرژی و تفکر صحیح است.

در این جلسه مطرح شد سالانه حدود ۵ میلیون خودرو در کشور نمره گذاری میشود و ۵۰۰ هزار دستگاه را پلیس راهور گیلان شماره‌گذاری میکند.

علوی _ شهردار رشت نیز در این رابطه گفت: معضلات ترافیک درون‌شهری از مطالبات جدی شهروندان رشت است و روزی نیست که مواردی این‌چنینی در دستور کار شهرداری نداشته باشیم.
علوی اضافه کرد: لازم است  رویکردی علمی و به‌روز پیدا کنیم. امروزه در همه حوزه‌ها نیازمند خدمات هوشمند شهری هستیم و در تلاشیم علیرغم همه عقب‌ماندگیها که در زیرساختها داریم از جمله در طرح جامع و طرحهای تفضیلی و غیره به شکلی عملی به رفع نقایص بپردازیم. وی گفت: این مهم یک عزم و همکاری همه‌جانبه می.طلبد و از نخبگان و کارشناسان میخواهیم ما را در این مسیر همراهی کنند.

سرهنگ طالبی_ رئیس پلیس راهور گیلان نیز با بیان اینکه در کمال تعجب گاه تصادفات خشن مانند سقوط از پلها، واژگونی خودرو و کشیدگی روی زمین نیز در سطح شهر بوده‌ایم گفت: تعداد نیروی پلیس محدود است و تاکنون در بعد هوشمندسازی نیز به توفیقی نرسیده‌ایم.
تعداد دوربینها در سطح شهر بسیار محدود است و تقریبا در سطح استان هیچ شهر مونیتور شده‌ای نداریم.
طالبی ادامه داد: نداشتن فضاهای پارک کافی از مهمترین علل بروز ترافیک شهری است، امیدواریم بتوانیم با جمع بندی از این گونه همایشها و استفاده از ظرفیتهای موجود به راهکارهای برون‌رفت از معضلات ترافیک شهر دست یابیم. و امیدواریم به شکلی در مقامهای شغلی خود ظاهر شویم تا چند‌سال دیگر که در راس کار نبودیم با وجدان خود در صلح باشیم و بتوانیم ادعا کنیم در سالهای خدمت کار مفیدی صورت داده‌ایم.

 

در ادامه جلسه  صاحبان ۱۸ مقاله برگزیده یک به یک پشت تریبون قرار گرفته و نتیجه مطالعات و پژوهشهای خود را در رابطه با آسیب شناسی و ارایه چند راهکار مطرح نمودند.  اهم نکات مورد ذکر در جلسه با نام پژوهشگر به این ترتیب بود:

 

  1.  تصادفات رانندگی هفتمین عامل مرگ و میر در جهان است. ( مقاله تحقیقی محمد رحمانی نژاد)

۲. عامل بیش از ۹۳ درصد تصادفات، اشتباهات فردی و انسانی است( مقاله تحقیقی مهیار واحدی)

۳. بیشترین تصادفات منجر به مرگ در ایران مربوط به خودروهای سبک ایرانی و پس از آن خودروهای سبک خارجی و پس از آنها مربوط به موتور سیکلتها بوده است( مقاله تحقیقی رحمانی نژاد و مقاله تحقیقی مهیار واحدی)

۴. بیشترین تصادفات منجر به جرح مربوط به موتورسیکلتهاست (واحدی و رحمانی نژاد)

۵. رانندگان خانم بدلیل قانون‌مدار بودن و عدم سرعت نامتعارف به شکل چشمگیری کمتر دچار تصادفات شدید میشوند( مهیار واحدی)

۶. رانندگان بومی بدلیل آشنایی با مسیر سرعتهای بالاتر و تصادفات شدیدتر داشته اند ( واحدی)
۷. شرایط جوی باران و برف و وجود الکل یا مخدرات در خون راننده تاثیر مستقیم بر افزایش میزان تصادفات دارد( رحمانی نژاد و واحدی)

۸. تصادفات شدید و منجر به فوت عمدتا بین ساعات ۱۲ شب تا ۷ صبح رخ داده و در ساعات اولیه شب تعداد تصادفات بیشتر، اما کم شدت بوده است.
(واحدی)

۹. در خودروهای سبک داخلی بعلت ضعف بدنه و نداشتن تجهیزات ایمنی مانند کیسه هوا بیشترین تصادفات منجر به مرگ را بخود اختصاص داده است( واحدی)

۱۰. شدیدترین تصادفات خودرو با خودرو تصادف شاخ به شاخ یا جلو به جلو میباشد و علت برخورد عمدتا تغییر مسیر ناگهانی، باز کردن درب خودرو، تاخیر در عکس‌العمل راننده شناخته شده است و ایجاد جدول کوتاه میانی در خیابان های دوطرفه تا حدودی میتواند نرخ تصادفات شهری را کاهش دهد. (واحدی)

۱۱. ایجاد علائم‌پیش اخطار، آسفالت مناسب، شناسایی نوع خط کشیها و خط کشی مطلوب، پوشیدن لباسهای محافظ و قابل دید، نصب نوارهای لرزان کنار خیابان، دسترسی به مکانهای امن و ایجاد مقررات موثر و سختگیرانه برای سرعتهای بالا میتوانند تا حدود زیادی تصادفات خشن شهری را کاهش دهند. ( رحمانی نژاد)

۱۲. اورژانس پیش بیمارستانی در تصادفات منجر به جرح لازم به تقویت است؛ و میزان موفقیت در اورژانس‌های پیش بیمارستانی بسیار متغیر و وابسته به عوامل و امکانات است ( دکتر همایی راد)

۱۳. نجات جان مصدوم مستلزم مراقبت صحیح پس از حادثه است. (۶۰ دقیقه اول پس از حادثه گلدن تایم) است به این معنی که اگر امداد رسانی در یک ساعت اول بدرستی انجام گیرد، ضریب و احتمال زنده ماندن مصدوم به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد ( همایی راد)

۱۴. لازم است شاخص های زمانی و پروسه پذیرش بیمارستان کاهش یابد.( همایی راد)

۱۵. ترافیک شهری ارتباط کاملا مستقیم با زمان ارائه خدمت و بستری مصدوم در بیمارستان دارد به این شکل که در ساعت ۵ (پس از آن ۴ و ۳) صبح سریعترین امداد رسانی به مصدوم و در ساعتهای ۱۹ و ۲۰ دیرهنگام‌ترین خدمات و پروسه بستری شدن برای مصدومان به ثبت رسیده است( همایی راد)

۱۶. در ماه اسفند که ترافیک در اوج است کندترین ارائه خدمات به مصدومان تصادفات ارائه شده و ماههای تیر و مهر، پس از اسفند حائز ارائه کندترین و دیرهنگام ترین امدادهای مراقبتی اورژانس به مصدومان تصادفات بوده است( همایی راد)

۱۷. بطور متوسط به ازای هر یک متر افزایش فاصله محل تصادف تا بیمارستان یک صدم درصد به مدت عملیات افزوده میشود، بعبارت دیگر سرعت متوسط اورژانس ۳۰ کیلومتر بر ساعت است( همایی راد)

۱۸.تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی مترو و اتوبوس در کنترل و روان‌سازی ترافیک شهر نقش کلیدی دارد. ( امیرحسین ارجمند)

۱۹. با رواج زندگی شهری، بخش زیادی از ترددهای شهری مربوط به بانوان جوان ۱۸ تا ۳۵ سال است که ترجیح میدهند با وسایط حمل و نقل عمومی استفاده کنند( امیرحسین ارجمند)

۲۰. در بین وسایط نقلیه عمومی کلانشهر تهران، اتوبوس پایین ترین و مترو بالاترین میزان حمل و نقل شهری را انجام داده است؛ اما در عین حال بانوان با تحصیلات بالاتر، بیشتر با اتوبوس و بی. آر. تی تردد میکنند و بانوان با تحصیلات کمتر مترو را ترجیح داده اند! ( امیرحسین ارجمند)

۲۱. امنیت فردی، راحتی و ایمنی خودروها ، سه پارامتر مهم در انتخاب ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی بانوان معرفی شده است.( ارجمند)

۲۲. هوشمندسازی شبکه حمل و نقل شهری ضریب اشتباهات را پایین می آورد. میتوان با هوش مصنوعی مکان‌یابی انجام داد و چشمان پلیس شهر را در ایجاد ترافیک روان تقویت نمود.
امروزه فرودگاه رشت، پس از فرودگاه مشهد، دومین فرودگاه هوشمندسازی شده توسط دیتابیس‌هاست. (کامیار شیری)

 

۲۳. با هوشمندسازی تجهیزات پلیس میتوان چراغهای راهنما را مدیریت نمود، خودروهای گشتی در دسترس نگاه داشت و هر یک را در هر زمان در محل درست جاگذاری نمود.( کامیار شیری)

۲۴. برای کاهش تصادفات درون شهری، لازم است خطوط تردد بین عابرین پیاده، خودروها، دوچرخه ها و موتورسیکلتها حتی الامکان مجزا در نظر گرفته شود. ( دکتر زهرا محتشم امیری)
۲۵. صحیح نیست سیاست‌گذاران حوزه مدیریت شهری تصمیمات یک جانیه بگیرند و در قانونگذاری نظرات شهروندان لحاظ نگردد، بلکه نظر و رفاه شهروندی باید همواره در ترددهای درون‌شهری مورد توجه قرار گیرد( دکتر زهرا محتشم امیری)

۲۶. دانشگاه گیلان مطالعاتی در بین شهروندان انجام داده و نظرات آنان را در استفاده از پلهای عابر پیاده جویا گردیده است. یک سوم جمعیت مورد سوال خود یا یکی از نزدیکانشان تحربه تصادفات شهری نسبتا شدید داشته‌اند. طبق این نظرسنجی ۸۲ درصد موارد استفاده از پل عابر پیاده در پل مکانیزه میدان جانبازان صورت گرفته است. ( دکتر محتشم امیری)

۲۷. درصد بسیار کمی_ حدود ۱۸ درصد_ موارد استفاده از پل، در پلهای غیر مکانیزه صورت گرفته و علت عدم استفاده از پلها، تعداد پله‌های بسیار زیاد و صرف وقت و انرژی برای استفاده از آن نام برده شده، همچنین نبود نور کافی در شب و گاه اشغال پل توسط افراد بی‌خانمان از دیگر علل متروکه ماندن پلهای غیر مکانیزه در شهر است.
دکتر امیری تاکید داشت چنانچه مدیریت شهر بودجه‌ای دارد که صرف ساخت پل میشود، خوب است استانداردهای لازم در تعبیه پل نیز رعایت گردد تا شهروندلن بتوانند از وجود پل بهره ببرند وگرنه پل بی استفاده مانده و ساخت آن نیز چیزی جز اتلاف وقت نخواهد بود.

۲۸. عابران پیاده، در مقایسه با خودروها، در عبور و مرورها در سطح شهر و بخصوص در تقاطع ها، رفتارهای پیش بینی نشده تر و پیچیده تری از خود نشان میدهند.( امین علیزاده تجن)

۲۹. بعنوان مثال در جامعه آماری موجود در دو تقاطع چهارراه گلسار و چهارراه میکائیل نسبت به عرض معبر و عرض منطقه خط کشی شده رفتار شهروندان متفاوت بوده. بعلاوه جنسیت عابران، عوامل جوی و عرض معبر و شلوغی مسیر، همگی در سرعت و چگونگی تردد عابران تاثیرگذار بوده است. میتوان گفت بطور کلی در چهاراه میکاییل سرعت تردد عابران بیشتر بوده، و در چهاراه گلسار سرعت عابران در مناطق غیر خط کشی تندتر از مناطق خط‌کشی شده به ثبت رسیده است. ( علیزاده تجن)

۳۰.در بحث مکان یابی جدید و بهینه‌سازی ایستگاههای اتوبوس مطرح گردید که در سالهای اخیر تعداد اتوبوسهای رشت از ۹ دستگاه به ۳۰ دستگاه رسیده است و اکنون هدف استفاده بهینه در کمترین زمان و مطلوبترین کاربری و معیارها در جهت کاهش فاصله ایستگاهها و فاکتورها و متغیراای دیگری است. ( میثم قاصدی)

۳۱. مطرح شد که از دو نوع خطوط اتوبوسرانی بی. ار. تی و خط ویژه، به دلیل متراکم بودن شهر، صلاح است نیرو بر روی راه اندازی اتوبوسهای خط ویژه گذاشته شود. (میثم قاصدی)

تفاوت میان اتوبوس بی.آر. تی نسبت به خط ویژه در دو فاکتور دریافت بلیط خودکار قبل از سوار شدن و همسطح بودن ایستگاه با کف اتوبوس بی‌آر. تی تعریف گردید. ( میثم قاصدی)

۳۲. راهکار شناسایی کریدورهای پیشنهادی به تفصیل در مطالعات طرح جامع شهر موجود است.
مسیر اصلی مورد مطالعه رینگ اصلی کمربندی رشت است که از میدان ولیعصر رشت آغاز و در میدان گاز به پایان میرسد. با توجه به اینکه این رینگ اکنون در وسط شهر قرار گرفته نیاز است که اقداماتی اساسی در این کمربندی انجام شود تا بتوانیم رینگ کاراتری داشته باشیم.

۳۳.در خصوص طول زمان تردد نیز، سه نوع زمان بندی با عنوانهای زمان صرف شده برای هر مسافر خارج از اتوبوس( مبدا تا ایستگاه)، داخل اتوبوس و زمان انتظار در ایستگاه تعریف گردید. همچنین طی محاسباتی دقیق‌تر مشخص گردید بطور کلی ۳۰ درصد از شهروندان رشت را اتوبوس‌سوار در نظر گرفت و طی محاسباتی دقیق مشخص نمود در ساعات پرتردد، متوسط و کم تردد، در هر مسیر چند اتوبوس مورد نیاز است و زمان صرف شده از مبدا تا مقصد با احتساب زمانهای در انتظار، برای هر شهروند چقدر خواهد بود. و چگونه با جاگداری صحیح ایستگاهها میتوان این زمان را تقلیل داد. مهندس قاصدی توضیح داد اگر بحث داینامیک را نیز در این محاسبات منظور نماییم متغیرها به چه شکل تغییر خواهد کرد. وی گفت در اینصورت بیشترین زمان صرف شده برای هر مسافر زمان پیاده و سوار هست و ظرفیت پیشنهادی برای اتوبوس ۴۵ نفر در نظر گرفته میشود و تعداد مورد نیاز اتوبوس نیز از سه تا ۱۸ عدد بسته به ساعات کاری متغیر خواهد بود.( میثم قاصدی)

۳۴. تخلفات در پارک‌های حاشیه عامل مهمی در بروز ترافیک شهری است. شهروندان سنین ۳۱ الی ۴۵ سال بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب میشوند. بانوان قانون‌مدارتر بوده و تخلفات بسیار کمتری مرتکب میشوند. (سبحان حسن‌جانی)

۳۵. خیابان نواب رشت دارای بیشترین تخلفات در پارک دوبل بوده در نتیجه دلایل درمانی بیشترین عامل بروز ترافیک در بخش مربوط به پارکینگ است(سبحان حسن جانی)

۳۶.بیشترین تخلفات پارکی مربوط به خودروهای سایپاست_ بدلیل فراوانی این نوع خودرو_ و بیشترین تخلفات پارکی بین ساعات ۱۰ صبح تا ۱۲ و نیم ظهر است.

۳۷. در شرایط جوی بارانی بیشترین تعداد تخلفات در سطح شهر صورت میگیرد و ترافیک در سطح شهر متراکم تر است.( سبحان حسن‌جانی)

۳۸.مدیریت پارکهای حاشیه‌ای راهکاری مناسب در این راستاست. جلوگیری از پارکهای بلندمدت در خیابانهای اصلی؛ همچنین راهکاری موسوم به “تست‌پارک” میتواند به حل معضل کمبود فضای پارک کمک کند. در اصفهان این طرح هم‌اکنون در حال اجراست. شهرندان مبلغی منصفانه و نه چندان گران را در ازای جای پارک پرداخت میکنند.(سبحان حسن‌جانی)

۳۹. ایجاد یک شهرک پزشکان با فضای پارک کافی کمک مهمی به حل معضل ترافیک رشت خواهد نمود.

۴۰. کاربری غلط ساختمانهای مسکونی و تعدد دربهای پارکینگ برای مجتمع‌های مسکونی عامل مهمی در بروز کمبود فضای پارک در معابر شهر است.( سبحان حسن جانی)

محمد رحمانی نژاد_ دانشجوی سال آخر مهندسی راه و ترابری از دانشگاه گیلان صاحب یکی از سه مقاله برتر ارائه شده در این همایش بود.
وی در مقاله خود با عنوان ” بررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات تک‌وسیله‌ای” ضمن رائه آماری جهانی از تصادف تک وسیله‌ای گفت: تصادفات هفتمین عامل مرگ در جهان است و در ایران طی چهارسال اخیر بیش از ۱۶ هزارو ۳۸۰ نفر تصادف منجر به مرگ و ۳۲۳ هزار تصادف منجر به جرح به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه ۹۳ درصد از تصادفات منجر به مرگ در کشورهای کم‌درآمد و زیر متوسط از لحاظ اقتصادی رخ میدهد، گفت: طبق بررسیها در کشور ما بیشترین تصادفات منجر به مرگ مربوط به خودروهای سبک ساخت ایران ، پس از آن خودروهای سبک ساخت خارج است و تصادفات موتوری در رتبه سوم اینگونه مرگ و میرها قرار دارد.
وی توضیح داد: شدت تصادفات در ساعات ۲۱ الی ۵ صبح بیشتر از ساعات دیگر و فروانی تصادفات در شش ماهه اول سال و در آخر هفته ها بیشتر از ایام دیگر صورت گرفته است.
رحمانی نژاد تاکید کرد: تصادفات منجر به جرح در میان راکبان موتورسیکلتها فراوانتر از خودروها بوده همچنین مشخص گردیده بانوان به دلیل قانون‌مداری بیشتر کمتر دچار تصادفات میشوند. وی اَضافه کرد: فاکتورهای دیگری نظیر هوای بارانی و آشنا بودن به مسیر نیز از عوامل تشدید تصادفات است! به این معنا که رانندگان بومی بدلیل آشنایی با مسیر با احتیاط کمتری تردد کرده و دچار تصادفات بیشتری میشوند.
وی همچنین افراد زیر سی سال را دارای تخلفات بیشتر و در نتیجه تصادفات بیشتر معرفی نمود و گفت عامل اصلی بروز تصادفات، عدم تعادل در کنترل وسیله نقلیه بوده و خواب آلودگی، وجود الکل در خون و یا مصرف مخدرات را از علل اصلی عدم توانایی رانندگان در کنترل خودروها عنوان نمود.

وی در بیان راهکارها به اعمال جریمه برای رفتارهای پرخطر و اجرای مقررات سخت و موثر، نصب نشانگر و نوارهای لرزان برای معابر پرخطر، دسترسی به مکان‌های امن و استفاده از لباسهای قایل دید و محافظ اشاره نمود.

“ارجمند” صاحب دومین اثر شاخص این همایش با ارائه شاخصهایی از جامعه آماری بانوانِ شاغلِ استفاده‌کننده از ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، به این نتیجه گیری رسید که اتوبوس، پایین ترین و مترو بالاترین میزان حمل و نقل بانوان در تهران را انجام میدهد، اما در بین این افراد، بانوان با تحصیلات بالاتر، تمایل بیشتری به تردد با اتوبوس دارند تا با مترو!

وی با ذکر این نکته که ناوگان اتوبوسرانی کشور نیاز به نوسازی دارد تا با اقبال بیشتری از سوی شهروندان روبرو شود، سه پارامتر امنیت شهروندی، راحتی در استفاده و ایمنی خورو را از عوامل موثر در انتخاب استفاده‌کنندگان دانست.

سومین مقاله برگزیده در این همایش نیز، مربوط به امین علیزاده تجن بود، وی با بررسی موردی رفتارهای عابران پیاده در چند تقاطع رشت به نتایجی رسید که حاکی از اهمیت رفتار عابران در وضعیت‌های مختلف تقاطع ها بود.
بعنوان مثال وی قانون‌مداری عابران و انتخاب مسیر در تقاطع را بسته به عرض معابر و عواملی از این دست دانست.
وی گفت عابران در چهارراه میکاییل نسبت به چهارراه گلسار رشت سریعتر عبور کرده، و بیشترین تردد آنها از مکانهای خط‌کشی شده بوده است.
علیزاده ترکیب پهنه مسیر خیابان و شلوغی معبر را کاملا بر رفتارهای عابران مرتبط دانست و گفت: رفتار عابران در تقاطع‌ها منجر به اتفاقات کلیدی میشود.

لزوم نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوسهای شهر از مواردی بود که در این همایش بر آن تاکید گردید چرا که در دسترس بودن و راحتی آن در میزان استقبال شهروندان تاثیر مستقیم و مثبت خواهد داشت. اما بنظر میرسد در این میان وسیله نقلیه‌ای مانند دوچرخه مغفول مانده است. بی شک تعیین مسیری مخصوص برای دوچرخه در معابر به میزان قابل توجهی بار ترافیکی خیابانهای رشت را کاهش خواهد داد. مسیر مخصوص دوچرخه‌سواران هم اکنون در حدفاصل بین میدان گیل تا میدان مصلی در رشت می‌بینیم و تعداد جوانان و دانش‌آموزانی که روزانه در این مسیر تردد میکنند موید این ادعاست.

علاوه برآن با الگوگیری از جوامع دیگر نیز میتوان به راهکارهایی
برای مدیریت ترافیک شهر دست یافت.
راهکار کمی عجیب کشور سنگاپور برای کنترل ترافیک، محدودسازی پلاکهای صادر شده اتومبیل برای شهروندان هر شهر است. به این ترتیب که با مطالعات کارشناسی تعیین میگردد که این شهر با این ظرفیت بعنوان مثال فضای تردد برای ده‌هزار خودرو شخصی را داراست. تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای کرایه بدون سرنشین و تاکسیها نیز به همین منوال مشخص میگردد. بدیهی است در این روش لازم است ناوگان حمل و نقل عمومی بقدری قوی، قابل دسترس و مجهز باشد که رضایت شهروندان حاصل گشته و هر خانواده حداکثر یک خودروی شخصی خریداری و نمره گذاری نماید. البته این راهکار بدلایل بسیار در کشور ما قابل اجرا نیست و این همایش گامی بود تا با توجه به ظرفیتها و امکانات موجود، گامهای اجرایی در جهت مدیریت ترافیک شهر رشت برداشته شود

حضور جمعی از مسئولان استانی، صدا و سیمای مرکز گیلان, اعضایی از سازمان نظام مهندسی گیلان، جمعیتی از دانشگاهیان، پلیس راهور. رئیس شورای شهر، رییس و اعضای کمیسیون ترافیک شورای رشت و شهردار رشت در این همایش، حاکی از خطیر بودن و قابل توجه بودن موضوع همایش بود.

دبیری علمی این کنفرانس را دکتر ایرج برگ گل و و دکتر وحید مقدم برعهده داشتند. عباس مسعود‌نژاد رئیس این همایش و سید علی میرشهیدی دبیر اجرایی این همایش ملی بودند.

جدای از مفید بودن مبحث و ایجاد انگیزه کاری برای نخبگان و دانشگاهیان گیلان در نقد و اسیب‌شناسی این جلسه، میتوان به متراکم بودن مباحث و ضیغ وقت، بلندگوهای خش‌دار و ایجاد الوگیهای صوتی بخصوص هنگام پخش کلیپها، و ترددهای زیاد در سالن، در طول همایش, کاستیهایی بود که در این همایش به چشم میخورد.

گرد آورنده خبر: نسرین عشقی
پایگاه خبری همای گیلان

About نسرین عشقی

Check Also

 راهیابی “تبر”از لاهیجان به جشنواره بین المللی فیلم Tracce_cinematografiche_Film_Festایتالیا      

 راهیابی “تبر”از لاهیجان به جشنواره بین المللی فیلم Tracce_cinematografiche_Film_Festایتالیا انیمیشن ” تبر “از تولیدات یکی …