چاپ مطلب چاپ مطلب

آژانس: ایران هیچ فعالیت هسته‌ای مشکوکی پس از سال ۲۰۰۹ نداشته است

همای گیلان : آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در گزارش خود درباره مسائل گذشته در برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است که هیچ نشانه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشکوک ایران پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

139409101534309916624964

 آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در گزارش خود درباره مسائل باقی‌مانده گذشته و حال در برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است که هیچ نشانه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشکوک ایران پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

آسوشیتدپرس نیز نوشت که در گزارش آمانو ذکر شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ارزیابی را دارد که ایران تا سال ۲۰۰۳ فعالیت تحقیق و توسعه در مورد تسلیحات هسته‌ای داشته است.

منابع خبری نیز عنوان داشته‌اند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ۱۵ صفحه‌ای را درباره مسائل گذشته برنامه هسته‌ای ایران به اعضای شورای حکام این آژانس ارائه کرده است.

در گزارش آژانس درباره مسائل باقی مانده گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران (پی‌.ام.دی.) آمده است:

خلاصه:

بند ۸۶- تمامی فعالیت‌های ذکر شده در نقشه راه براساس جدول زمانی مورد توافق انجام شده‌اند. ایران توضیحاتی مکتوب و اسناد مرتبط درباره مسائل باقی‌مانده گذشته و حال ارائه کرد، آژانس سئوالاتی را در مورد ابهامات مرتبط با توضیحات ایران ارائه کرد و نشست‌هایی تخصصی برگزار شد. آژانس فعالیت‌های پادمانی را در نقاط مشخص مور نظر خود، شامل سایت پارچین، انجام داد و نشست جمع‌بندی برگزار شد. اجرای نقشه راه موجب تسهیل تعامل اساسی‌تری بین آژانس و ایران شد.

بند ۸۷- آژانس ارزیابی می‌کند که طیفی از فعالیت‌های مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای به صورت یک تلاش هماهنگ تا پیش از پایان سال ۲۰۰۳ در ایران انجام شده است و برخی فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۳ صورت گرفته است. آژانس همچنین ارزیابی می‌کند که این فعالیت‌ها از (سنجش) امکان‌پذیری و مطالعات علمی، و اکتساب برخی قابلیت‌ها و توانایی فنی مرتبط فراتر نرفته است. آژانس هیچ نشانه‌های معتبری در مورد فعالیت‌هایی در ایران که مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای پس از سال ۲۰۰۹ باشد را ندارد.

بند ۸۸- آژانس هیچ نشانه‌های معتبری در مورد انحراف مواد هسته‌ای مرتبط با ابعاد هسته‌ای نظامی (پی.ام.دی) در برنامه هسته‌ای ایران نیافته است.// تسنیم

About سردبیر

Check Also

 در جلسه کارگروه پسماند شهرستان صورت گرفت: تاکید فرماندار لاهیجان بر تشویق شهروندان به انجام تفکیک زباله از مبدا

 در جلسه کارگروه پسماند شهرستان صورت گرفت: تاکید فرماندار لاهیجان بر تشویق شهروندان به انجام …