چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار رودبنه: تا پایان سال بخش رودبنه به عنوان بخش سبز گازی شهرستان لاهیجان و استان گیلان محسوب  خواهد شد

اختصاصی همای گیلانشهرستان لاهیجان با ۴۴۰ کیلو متر مربع مساحت در شرق استان گیلان قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰،  این شهرستان با جمعیت حدود ۱۶۸۸۲۹ نفر و۵۵۱۹۰ خانوار و در دو بخش مرکزی و بخش رودبنه گسترده شده است. جمعیت شهرنشین شهرستان لاهیجان، ۹۷۶۹۷ نفر و ۳۱۵۱۹ خانوار بوده که ۹/۵۷ درصد جمعیت شهرستان را شامل می شود همچنین جمعیت روستانشین شهرستان لاهیجان، ۷۱۱۳۲ نفر و  ۲۳۶۷۱ خانوار بوده که ۱/۴۲ درصد جمعیت شهرستان را شامل می شود.

رضا مهدوی بخشدار رودبنه  در خصوص ظرفیت های بخش رودبنه گفتگویی با  خبرنگار همای گبلان داشته است که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

بخشدار رودبنه گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰،  بخش رودبنه کلاً در حوزۀ شهری و روستایی دارای جمعیت حدود ۲۵۳۴۸ نفر بوده که از این تعداد، جمعیت روستانشین  حدود ۲۱۷۰۵ نفر و ۷۳۰۱ خانوار و جمعیت شهرنشین ۳۶۴۳ نفر است.

مهدوی افزود:: بخش رودبنه مشتمل بر ۴۶ روستای دارای کد آبادی و ۸ روستای بدون کد آبادی (مجموعاً ۵۴ روستا) بوده که در  دو دهستان رودبنه و دهستان شیرجوپشت گسترده شده اندو دهستان رودبنه با مرکزیت روستای پهمدان مشتمل بر ۱۷ روستای دارای کد آبادی و ۲ روستای بدون کد آبادی (مجموعاً ۱۹ روستا)و با جمعیت ۷۵۹۸ نفر و ۲۵۱۴ خانوار می باشد.

وی اضافه کرد: دهستان شیرجوپشت با مرکزیت روستای ناصرکیاده بالا مشتمل بر ۲۹ روستای دارای کد آبادی و ۶ روستای بدون کد آبادی (مجموعاً ۳۵ روستا) و با جمعیت ۱۴۱۰۷ نفر و  ۴۷۸۷ خانوار می باشد.

رودبنه یکی از روستاهای شهرستان لاهیجان بود که از سال ۱۳۸۱ شهر شده‌است. نام آن به این خاطر است که در کنار این دهستان رودی بزرگ روان است که باعث تشکیل این دهستان شده‌است. دهستان رودبنه دارای سه ده اصلی به نام‌های بالامحله، میان‌محله و پایین‌محله می‌باشد. شهر رودبنه از دو محلۀ  بازار سرمحله و پایین‌محله تشکیل شده‌است.

بخشدار رودبنه در خصوص پروژه های عمرانی بخش رودبنه اظهار داشت: زیر سازی و آسفالت کوچه های۳ و ۵ و ۸ دکتر حشمت  با اعتبار ۸۴ میلیون تومان در مساحت ۲۱۰۰ مترمربع، زیر سازی و آسفالت خیابان طالقانی بوستان ۶ و ۸ محله کنف گوراب با اعتبار ۱۴۰ میلیون تومان در مساحت ۳۷۰۰ متر مربع ، زیرسازی و آسفالت خیابان امام حسین (ع) کوچه ۴ و ۸  با اعتبار ۱۶ میلیون و در مساحت ۳۰۰۰ متر مربع را از جمله پروژه های شهرداری رودبنه در هفته دولت سال ۱۳۹۴ می باشد، همچنین تخصیص اعتبار از محل ماده ۱۸۰ به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان برای احداث استخر شنا در رودبنه  با پیگیری های جناب آقای ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل از دیگر دستاوردهای عمرانی شهر رودبنه در سال ۱۳۹۴می باشد.

رضا مهدوی  بیان داشت : در هفتۀ دولت سال ۱۳۹۴، در بخش رودبنه، پروژه های روکش آسفالت مسیر رودبنه- چاف و اصلاح ۴ قوس به طول ۷/۱ کیلومتر،  روکش آسفالت روستای ناصرکیاده به طول ۲ کیلومتر، روکش آسفالت روستای دموچال به طول ۴/۱ کیلومتر با مجموع اعتبار هزینه شدۀ ۲۰۴۹۵ میلیون ریال توسط ادارۀ راه و شهرسازی اجرا، افتتاح و بهره برداری گردید.

وی خاطر نشان کرد: همچنین روکش آسفالت خیابان انقلاب روستای سحرخیزمحله، با اعتبار استانی معادل ۳۱۰ میلیون ریال توسط دهیاری سحرخیزمحله انجام گرفت که در هفته دولت سال ۱۳۹۴ افتتاح گردید.

امروزه از نظر حقوقی مهمترین راه تثبیت مالکیت برخورداری از سند است.

در کشور ما اگر چه توجه به تعیین مالکیت و صدور سند بطور رسمی سابقه‌ای ۷۵ ساله دارد ولی جامعه روستایی از این حیث همانند سایر جوانب از جامعه شهری کشورعقب‌تر است بطوریکه تا سالهای اخیر صدورسند مالکیت مشاع برای روستاها سبب شده تا غالب اماکن روستایی از سند مالکیت رسمی بهره مند نباشند. این وضعیت نه تنها سبب کاهش تعلق روحی – روانی روستاییان به زادگاه‌شان (باتوجه به شکاف زندگی شهری و روستایی) شده است بلکه سطح برخورداری روستاییان از تسهیلات و … را کاهش داده است. از این رو توجه به تثبیت مالکیت و صدور سند قانونی جهت کاهش شکاف بین زندگی شهری و روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است. بطوریکه دولت جمهوری اسلامی از برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور برنامه صدور سند اماکن روستایی را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت و اسناد کشور در دستور کار خود قرار داده است.

مهدوی اظهار داشت: شهرستان لاهیجان در زمینۀ صدور سند مالکیت برای روستاییان دارای رتبه نخست در سطح استان است و سی و پنج درصد سندهای صادره در استان گیلان به بنیاد مسکن شهرستان لاهیجان تعلق دارد . نکته قابل توجه و حائز اهمیت آنست که بنیاد مسکن شهرستان لاهیجان به تنهایی در صدور سند مالکیت روستایی از ۱۹ استان کشور نیز پیشی گرفته و تا کنون توانسته است ۲۱۱۴ سند مالکیت برای روستاییان صادر نماید که از این حیث شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه پیشرو می باشد.

بخشدار رودبنه تصریح کرد: طرح هادی برای روستاییان ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی ، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

DSCN6346

وی اضافه کرد: با توجه به تقاضای عمومی در ملاقات مردم و همچنین مراجعات عدیدۀ دهیاری ها و شورای اسلامی روستاهای شهرستان لاهیجان با جناب آقای ندیمی نمایندۀ محترم مجلس شورای اسلامی، مبنی بر بازنگری طرح های هادی روستاها، نامه ای از طرف نمایندۀ محترم خطاب به معاونت محترم عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت اتخاذ تدابیر لازم در تامین اعتبار مورد نیاز این روستا ارسال شد که روستاهای مربوط به بخش رودبنه، روستاهای امیرآباد، دموچال، حاج سلیم محله،شیرجوپشت، لاکمه سر، رعیت محلۀ امامده، صداپشته، حسنعلی ده، اکبرآباد، امامده، کچلام، سراجار، شیخعلی کلایه، مهدی آباد، بالارودپشت، ایشکاء پهمدان جهت اقدام اجرایی در دستور کار قرار دارد.

مهدوی با اشاره به اینکه : در هفته دولت سال ۱۳۹۴، طرح تامین آب شرب برای روستاهای سادات محلۀ بارکوسرا با ۸۶ خانوار و ۸ کیلومتر لوله گذاری، صیقل بنه با ۵۲ خانوار و ۳ کیلومتر لوله گذاری، بارکوسرا با ۴۹۳ خانوار و ۲۰ کیلومتر لوله گذاری افتتاح شدند اضافه کرد:  لوله های مورد نیاز برای ۱۰ کیلومتر لوله گذای در روستای کورنده با ۳۱۳ خانوار خریداری شده و مسیر میردریاسر به سراجار پایین به طول لوله گذاری ۱۰ کیلومتر با ۱۳۵ خانوار  و خط انتقال میردریاسر با ۸ کیلومتر لوله گذاری در حال اجرا هستند که مجموع اعتبار هزینه شده ۴۳۰۰۰ میلیون ریال است (۱۴۵۰۰ میلیون ریال ملی و ۲۸۵۰۰ میلیون ریال استانی)

رضا مهدوی بیان داشت: این نکته قابل ذکر است که تا کنون در زمینۀ آبرسانی روستایی، از ۵۴ روستای بخش رودبنه، ۳۶ روستا دارای آب لوله کشی سالم و نیز  ۴ روستای کچلام، کورنده، میردریاسر و ناصرکیاده بالا در دست اقدام بوده که تا پایان سال ۱۳۹۴ به مرحلۀ بهره برداری می رسد.

وی خاطر نشان کرد:  مابقی روستاهای نوشر ، ایوان استخر، میان محلۀ ناصرکیاده، پایین محلۀ ناصرکیاده، بالا محلۀ حسنعلی ده، پایین محلۀ حسنعلی ده، بالا محلۀ حسن بکنده، پایین محلۀ حسن بکنده، دهبنه، سحرخیزمحله، جیرباغ، امیرآباد، فشوپشته، بالارودپشت نیز تا پایان سال ۱۳۹۵ با تدبیر و تعقل دولت تدبیر و امید، از آب لوله کشی سالم بهره مند خواهند شد.

بخشدار رودبنه در خصوص توزیع برق گفت: امور توزیع برق لاهیجان از هفته دولت سال ۱۳۹۳ تا کنون ۹۳۰ پروژه در قالب های مختلف از جمله : توسعه و احداث ، اصلاح و بهینه سازی ، افزایش ظرفیت ، افزایش ضریب اطمینان و قدرت مانور ، تامین برق مشترکین شهری و روستایی و سایر خدمات را دردستور کار قرارداده است  و در این هفته افتتاح پروژه های برق رسانی روستاهای لاکمه سر، سحرخیزمحله، تی تی پریزاد و حسنعلی ده صورت پذیرفته است.

مهدوی بیان داشت: اصلاح ۴۰۰متر شبکۀ فشار ضعیف هوایی با کابل خود نگهدار در لاکمه سر، افزایش قدرت ترانس۱۰۰ به۲۰۰ کاوا جهت تقویت برق روستای سحرخیزمحله، احداث۱۲۰۰مترخط۲۰کیلوولت و نصب یک دستگاه ترانس۲۰۰کاوا جهت تامین برق پمپاژ آب کشاورزی روستای سحرخیزمحله، نصب یک دستگاه ترانس ۱۰۰کاوا جهت تامین برق پمپاژ آب کشاورزی روستای تی تی پریزاد، نصب یک دستگاه ترانس۵۰کاواجهت تامین برق پمپاژآب کشاورزی روستای حسنعلی ده با اعتبار هزینه شده ۱۴۸۰ میلیون ریال از پروژه های افتتاح شدۀ ادارۀ بهره برداری لاهیجان و شعبۀ توزیع برق ناصرکیاده در هفته دولت سال ۱۳۹۴ است.

وی افزود: گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قالب بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجۀ سال ۱۳۹۳ در دو فاز که از این محل در سال ۱۳۹۴ با ۲۰۳ میلیارد تومان و ۴۳۵ روستا و در سال آینده با ۱۰۹ میلیارد تومان به ۳۶۶ روستا در استان گازرسانی می شود ، همچنین از این بند شهرستان لاهیجان با ۶۴ روستا در مقام اول در استان بوده که از این تعداد، ۲۳ روستا در بخش رودبنه در چهار خوشه به قرار ذیل توسط پیمانکاران گازدار می شوند:

خوشه یک: روستاهای اکبرآباد – مهدی آباد-  شیخ علی کلایه – کهنه رودپشت-  شرفشاده – میان محله چاف گاویه

خوشه دو: روستاهای شیرجوپشت بالا- شیرجوپشت پایین – ارباستان-  متعلق محلۀ ارباستان – بارکوسرا-  صیقل بنه – سادات محلۀ بارکوسرا

خوشه سه: روستاهای میان محله ناصرکیاده – پایین محلۀ ناصرکیاده-  تی تی پریزاد – حسنعلی ده-  ایوان استخر

خوشه چهار: روستاهای بین کلایه – بالارودپشت-  فشوپشته – نوشر-  کچلام

رضا مهدوی بخشدار رودبنه  اظهار داشت: ۸ اکیپ پیمانکاری شرکت گاز که در مناقصه برنده شده اند، کار عملیات اجرایی خود را آغاز نموده اند که در هفتۀ دولت در ۴ روستای بخش رودبنه، از جمله روستاهای جیرباغ، حسن بکنده، امیرآباد و سحرخیزمحله عملیات گازرسانی به پایان رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مهدوی اضافه کرد: از مجموع ۵۴ روستای بخش رودبنه، تا کنون ۳۴ روستا گازدار شده اند و مابقی روستاها هم تا پایان سال ۱۳۹۴ گازدار خواهند شد که تا تکمیل شدن پروژۀ گازرسانی در تمام روستاهای بخش رودبنه، این بخش به عنوان بخش سبز گازی شهرستان لاهیجان و استان گیلان محسوب خواهد شد.

وی در حوزه آموزش پرورش نیز عنوان کرد: در هفتۀ دولت مدارس شهید هاشمی نژاد پایین محلۀ رودبنه و نیز مدرسۀ نظامی گنجوی روستای امیرآباد بازسازی و نوسازی شد،همچنین در ایشکاء پهمدان یک مدرسۀ هوشمند به همت خیر مدرسه ساز جناب آقای پورخصالیان احداث گردید.

 

بخشدار  رودبنه همچنین بیان داشت: طرح تامین مسکن و تحویل کلید منازل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) روستاهای لاکمه سر و بین کلایه در هفتۀ دولت سال ۱۳۹۴ افتتاح گردید.

شهرستان لاهیجان دارای پتانسیل های قوی جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی و اقتصادی می باشد. در ۴۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

مهدوی اظهار داشت: محورهای توسعۀ این شهرستان در سه بخش گردشگری،کشاورزی و صنعتی با رویکرد حفظ محیط زیست و توسعۀ پایدار مدنظر بوده و برنامه ریزی شده است و به همت مردم، سرمایه گذاران  و مسئولین گام های بزرگی برای توسعۀ شهرستان برداشته شده است.

وی اضافه کرد: سیاست های دولت تدبیر و امید در سطح کشور برای اعتلای توسعه نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان در حال انجام است و با رهنمودهای مقام معظم رهبری سبب شد تا عزت، سربلندی، عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان افزایش یابد.

بخشدار رودبنه  پروژه های اولویت دار شهرستان لاهیجان را اینگونه معرفی نمود:

-پروژۀ بام سبز به دریا و منطقۀ ویژۀ اقتصادی:

طرح راه توریستی ساحلی بام سبز به دریا به طول حدود ۲۷ کیلومتر که خود از راه های فوق العاده و ویژۀ کشور خواهد بود و دارای بعد ملی می باشد. این پرژه با داشتن جاذبه هایی چون تله کابین ساحل به کوه، هتل های تفریحی، شهرک های توریستی، دهکدۀ سلامت، استخرهای طبیعی در کنار مجتمع های تفریحی و مراکز خرید بین المللی و خدمات رفاهی در این مسیر، با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال در شرف انعقاد قرارداد ساخت و اجرا و بهره برداری با مشارکت بخش خصوصی می باشد و فوق العاده تر آنکه این محور توریستی دقیقاً به منطقۀ ساحلی سحرخیزمحلۀ لاهیجان منتهی می شود که محل اجرا و احداث منطقه ویژۀ اقتصادی، تجاری، گردشگری و کشاورزی لاهیجان است که با یک وقفۀ حدوداً ۱۰ ساله با داشتن مصوبۀ مجلس شورای اسلامی و هیأت محترم دولت و بر اساس اولویت های دولت تدبیر و امید با حمایت استاندار محترم برای حدود ۱۰۰ هکتار آن اعلام وضعیت شده و استعلام های ایجاد آن اخذ شده است و در راستای جذب سرمایه گذار موجه و توانمند در حال طی مراحل قانونی صدور مجوز و واگذاری عرصۀ ملی است که در صورت تحقق آن در فازهای تجاری و اقتصادی، کشاورزی و گردشگری، بیش از چند هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.

رضا مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان لاهیجان به عنوان شهر نمونۀ گردشگری جهان اسلام، از نظر تعداد بازدید کنندگان (گردشگران داخلی و خارجی)و همچنین میزان اقامت در رتبۀ سوم استان قرار دارد افزود: بخش رودبنه نیز دارای مناطق گردشگری زیادی به ویژه  تالاب بین المللی امیرکلایه، نوار ساحلی چهار روستای جیرباغ، امیر آباد، حسن بکنده و سحرخیزمحله، طرح سالمسازی نیلوفر سحر خیزمحله، موزۀ روستایی و آ ب بندان های متعدد و … می باشد.

بخشدار رودبنه افزود: چهار روستای لاهیجان (روستاهای سحرخیز محله ، حسن بکنده ، امیر آباد و جیر باغ) که در نوار ساحلی قرار دارند و در دولت تدبیر و امید تمام مسئولین شهرستان لاهیجان در تلاش هستند تا مشکلات مردم این منطقه که درجوار یک جاده پر تردد، استراتژیک  و گردشگر پذیر زندگی میکنند را رفع کرده و خدمات ارزنده ایی را برای آنها  فراهم گردانند.

وی در خصوص پروژه های کشاورزی نیز افزود: بیش از ۲۸ هزار هکتار اراضی زراعی با استقرار ۲۰۹ کارخانه برنجکوبی که کمتر از ۷ درصد آن‌ها مدرن می‌باشند، ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان لاهیجان است.

مهدوی خاطر نشان کرد:  از سال ۱۳۸۶ تا کنون بیش از ۳۰۰ هکتار از منابع آبی (آب‌بندان‌ها) که شرایط ماهی‌ دار شدن را داشتند، ماهی دار گردیده‌اند.

بخشدار رودبنه  با اشاره به اینکه: لاهیجان دارای حدود ۹۰۰ هکتار منابع آبی است بیان داشت: در صورت اصلاح و بازسازی و مرمت آن‌ها می‌توان از این منابع آبی به‌عنوان استفاده دو منظوره (با اولویت تأمین آب زراعی) و تولید انواع ماهیان گرمابی بهره‌برداری نموده و ضمن افزایش تولیدات آبزیان در جهت ایجاد اشتغال و تأمین درآمد برای اقشار مختلف شهرستان، گام‌های مؤثری را برداشت.

رضا مهدوی اظهار داشت:  در شهرستان لاهیجان ۲۴۵ مزرعه پرورش ماهی و منبع آبی و مزرعه شالیزاری دو منظوره (کشت توأم ماهی و برنج) با مساحت مفید حدود ۲۲۱ هکتار در زمینه پرورش ماهی گرمابی (کپور ماهیان پرورشی)، فعال بوده‌اند که تولید ماهی آن‌ها حدود ۴۳۷ تن بوده است. همچنین در این شهرستان ۷ کارگاه تولید ماهیان سردابی با مساحت ۱۲۵۰ مترمربع فعالیت داشته‌اند که محصول تولیدی آن‌ها ۲۹ تن ماهی سردابی (قزل آلا) بوده است.

وی گفت:  در ۴ مرکز تولید ماهی زینتی شهرستان قریب به ۲۴۰۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی نیز تولید گردیده است و تولید ماهی پرورشی در حوزه شهرستان در سال ۱۳۹۲، ۴۶۶ تن برآورد گردیده و مقدار  آن در مقایسه با سال قبل (۱۳۹۱) با تولید ۴۲۹ تن، ۳۷ تن افزایش تولید داشته است.

بخشداربخش رودبنه اظهار داشت:  از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا کنون ۶۰ فقره مجوز آبزی‌پروری در قالب مزارع منفرد گرمابی و سردابی (۱۴ مورد)، کشت توأم (۳۸ مورد)، مشاغل خانگی (۸ مورد) در حوزه شهرستان صادر گردیده است.

مهدوی  اقدامات لازم درخصوص تأمین نهاده‌های مورد نیاز (کود و سوخت) آبزی پروران و پیگیری تخصیص و جذب اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد مزارع پرورش ماهی را از سایر فعالیت‌های اداره شیلات لاهیجان عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در هفتۀ دولت سال ۱۳۹۴، طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی  روستای حاج سلیم محله با اعتبار هزینه شدۀ ملی به مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال افتتاح شده است وهمچنین ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان لاهیجان و بخش رودبنه برای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در سال ۱۳۹۴ در دست اقدام می باشد.

 

بخشدار رودبنه احداث شهرک صنعتی مهدی آباد رودبنه، در کنار ۱۴۰ کارخانۀ شالیکوبی بخش رودبنه را از جمله ظرفیت‌های بخش صنعت شهرستان لاهیجان دانست.

مهدوی خاطر نشان کرد: تملک ۱۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی جهت احداث شهرک صنعتی مصوب و نهایی شده واقدامات لازم توسط شرکت شهرک های صنعتی استان جهت اجرایی شدن عملیات احداث شهرک صنعتی با همکاری مسئولین مربوطه در استانداری و فرمانداری صورت پذیرفته است و امیدواریم هر چه زودتر شاهد رشد و شکوفایی صنعت و اشتغال پایدار روستایی در بخش رودبنه باشیم.

About سردبیر

Check Also

 در جلسه کارگروه پسماند شهرستان صورت گرفت: تاکید فرماندار لاهیجان بر تشویق شهروندان به انجام تفکیک زباله از مبدا

 در جلسه کارگروه پسماند شهرستان صورت گرفت: تاکید فرماندار لاهیجان بر تشویق شهروندان به انجام …