چاپ مطلب چاپ مطلب

به همت شورای شهر رشت؛ خانه هوشنگ ابتهاج خریداری می شود

به گزارش همای گیلان_نقل از گیلان مصور، عصر امروز طرح دو فوریتی خرید خانه هوشنگ ابتهاج، استاد غزل معاصر ایران، در صحن شورای شهر رشت اعلام وصول شد.

این طرح که از سوی رضا رسولی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا ارایه و از سوی دیگر اعضای شورا امضا گردید، اعلام وصول و مقرر شد با توجه به بررسی جزییات بودجه عمرانی سال آتی، خرید خانه هوشنگ ابتهاج در ابتدای خیابان استادسرای رشت در دستور کار قرار گیرد.

امیر هوشنگ ابتهاج سمیعی گیلانی متخلص به ( ه. الف سایه ) در ششم اسفند ماه سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد. او اولین فرزند فاطمه رفعت و میرزا آقا خان ابتهاج و یکی از چهار فرزند و تنها پسر خانواده بود …
پدرش آقاخان ابتهاج از مردان سرشناس رشت و مدتی رئیس بیمارستان پورسینای این شهر بود.
هوشنگ ابتهاج شروع تحصیل و ادامه‌ی تحصیلات ابتدایی و بخشی از تحصیلات دبیرستانی در مدارس عنصری ، قاآنی ، لقمان ، و شاهپور در شهر رشت و بعد برای کلاس پنجم متوسطه در دبیرستان تمدن تهران سپری کرد . در سال ۱۳۱۸ با موسیقی و سرودن شعر آشنا گردید . وی در جوانی دلباخته دختری ارمنی به نام گالیا شد که در رشت ساکن بود و این عشق دوران جوانی دست مایه اشعار عاشقانه‌ای شد که در آن ایام سرود. بعدها که ایران غرق خونریزی و جنگ و بحران شد، شعری با اشاره به همان روابط عاشقانه‌اش با گالیا سرود.

ابتهاج در آغاز ، همچون شهریار ، چندی کوشید تا به راه نیما برود اما نگرش مدرن و اجتماعی شعر نیما، به ویژه پس از سرایش ققنوس، با طبع او که اساسا شاعری غزلسرا بود همخوانی نداشت. پس راه خود را که همان سرودن غزل بود دنبال کرد. برخی از دوستداران شعرش، او را در غزلسرایی بعد از حافظ بهترین غزلسرا می‌دانند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جوابیه مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان به خبر عدم توجه به احداث درمانگاه شهرک صنعتی رشت

جوابیه مدیریت درمان تامین اجتماعی گیلان به خبر عدم توجه به احداث درمانگاه شهرک صنعتی …