چاپ مطلب چاپ مطلب

تحریم های جدید علیه ایران به تاخیر افتاد

همای گیلان: کاخ سفید در پی تشدید تنش ها بر سر توافق هسته ای اخیر،  برنامه خود را برای تحمیل تحریم های جدید مالی علیه ایران که به علت فعالیت های موشکی این کشور طراحی شده بود، به تعویق انداخت.

این مقامات گفتند دولت اوباما همچنان خود را به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد می داند و تحریم های وزارت خزانه داری روی میز باقی می ماند.آنها افزودند، اعمال  چنین مجازات هایی طبق توافق تاریخی هسته ای که ژوئیه گذشته حاصل شد ، قانونی است.

بنابر این گزارش، مقامات آمریکایی تاریخ مشخصی برای اعمال تحریم های جدید ارائه نکردند. قرار بود طبق یادداشتی که کاخ سفید به کنگره ارسال کرده است،  این تحریم ها  صبح چهارشنبه در واشنگتن اعلام شود.

رهبران جمهوریخواه  پنج شنبه گذشته دولت اوباما را به ضعف اراده در مقابل ایران بعد از واکنش روز پنج شنبه تهران متهم کردند. تهران اعلام کرد که توسعه زرادخانه خود را سرعت می بخشد.

“مایک پومپئو”، نماینده مجلس نمایندگان و  از منتقدان توافق هسته ای، در یک مصاحبه گفت: اگر تحریم های اعلام شده رئیس جمهور اجرایی نشود ، شاهد سستی و ضعف خواهیم بود که حتی رئیس جمهور نیز تا پیش از این  از خود  نشان نداده بود.

منتقدان تحریم های پیشنهادی نیز می گویند که این تحریم ها در مقابله با توسعه دائمی  برنامه موشکی ایران کفایت نمی کنند.

“جان کربی”، سخنگوی وزارت خارجه در توضیح گفت که زمان اجرای تحریم های موشکی به تهدیدات روز پنج شنبه ایران و همچنین توافق اخیر هسته ای با تهران ارتباط ندارد. وزارت خارجه توضیحی برای تعویق اجرای تحریم ها نداد.

کربی افزود:: ما از همان ابتدا – خارج از پارامترهای برنامه هسته ای ایران – به طور شفاف گفتیم که در مقابله با رفتار بی ثبات کننده تهران اقدامات لازم را به عمل خواهیم آورد.

279046_508

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: کاخ سفید روز چهارشنبه یادداشتی به کنگره ارسال کرد مبنی بر این که وزارت خارجه  در ساعت ده و سی دقیقه صبح  تحریم های جدید علیه دهها شرکت و شخص در ایران ، هنگ کنگ و امارات عربی متحده را به خاطر نقش در توسعه برنامه موشک های بالستیک ایران اعلام می کند.

این تحریم ها اگر اجرا می شد ،‌اولین تحریم ها بعد از توافق هسته ای محسوب می شد. اما کاخ سفید در ساعت یازده و دوازده دقیقه ایمیل دوم خود را به کنگره ارسال کرد و گفت که زمان اعلام تحریم ها “چند ساعت” به تاخیر افتاده است.

کاخ سفید در آخرین ایمیل خود که بعد از ساعت ده شب ارسال شد ، اعلام کرد که تحریم ها به تعویق افتاده است و تاریخ دیگری نیز مشخص نشد.

در ایمیل کاخ سفید آمده است: ما در حال بررسی  ابعاد مختلف مرتبط با تعیین اسامی دیگر علاوه بر گسترش کار دیپلماتیک هماهنگ با منافع امنیت ملی مان هستیم. از این رو امروز اسامی دیگری را اعلام نمی کنیم و تا وقتی در خصوص مسائل باقیمانده کار می کنیم، شما را در جریان امور قرار خواهیم داد.

مقامات دولت اوباما می گویند که آمریکا ممکن است اجرای برجام را در ماه ژانویه آغاز کند البته اگر ایران برای عقب راندن بخش های کلیدی برنامه هسته ای اش قدم های لازم را برداشته باشد.طبق بخشی از توافق ، آمریکا متعهد است که تا یکصد میلیارد دلار از پول نفت ایران را که در حساب های خارجی مسدود شده است، آزاد کند.

رهبران ایران در ماه های اخیر بارها به مقامات آمریکایی هشدار داده اند که هرگونه تحریم جدید علیه این کشور از جمله مجازات های مرتبط با توسعه موشکی می تواند اجرای برجام را تضعیف کند.

مقامات آمریکایی می گویند که جان کری در تماس دائم  با همتای ایرانی خود جواد ظریف در خصوص مسئله توافق و اجرای آن  است.

بنا بر این گزارش رییس جمهوری شب گذشته با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستور داد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.//میزان

About سردبیر

Check Also

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی نمایندگان مجلس گیلان با سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی …