چاپ مطلب چاپ مطلب

ترامپ و بازی ترسوها/نیماشعبانی

اختصاصی همای گیلان: ترامپ برای هر بار تایید برجام با شوی تلویزیونی آنرا تایید و امضاء کرد و البته شاید قابل پیش بینی بود که یکبار هم بعد شوی تلویزیونی از برجام خارج شود . اما چیزی که در این میان مغفول مانده و به آن موشکافانه پرداخته نشده داستان پس از خروج امریکاست .
با خروج آمریکا و حضور پنج کشور در برجام مسیر به دوگونه میتواند تصویر شود :
۱) ماندن شرطی اروپا و روس و چین در برجام ،که اگر ایران مسائل منطقه ای و موشکی را باب طبع آنها(بخوانید امریکا) توافق و حل کند میمانیم و در غیراینصورت علی رغم حضور کاغذی در برجام از هرگونه معادله و معامله به طرفیت ایران خودداری میکنند. این سیاست سفید و سیاهی ست که نهایت آن به خروج ایران از برجام می انجامد ، چرا که از بودن یا نبودن سودی نخواهد برد و دولت روحانی برای ایجاد برد ملی از باخت بین المللی برجام را ترک خواهد کرد . و این یعنی بهانه تبلیغاتی که ۵+۱ به آن نیاز دارند تا شیپور تبلیغاتی خود را برای تخریب ایران کوک کنند . که در این صورت ایران پس از ترک برجام باید با قدرت بیشتر به شرایط غنی سازی و موشک سازی ، حمایت از لبنان و فلسطین و سوریه و عراق بپردازد تا همه ۵+۱ از خروج خود از برجام مشوش شوند که در کنار این تشویش ایجاد زمینه عدم امنیت اسرائیل برای ایران حکم کاتالیزر را دارد تا نتیجه مطلوب در زمان مطلوبتر حاصل گردد . ضمن اینکه ایران میتواند با مانور تبلیغاتی سنگین برای روشن شدن اذهان عمومی بین المللی از مذاکرات بی نتیجه آمریکا با کشورهای دیگر مانند کره شمالی جلوگیری کند و این به انزوای آمریکا در دیپلماسی بین المللی کمک شایانی خواهد کرد.
۲) و اما مسیر دوم اروپا و روس و چین بدون قید و شرط در برجام با ایران باقی میمانند و حتی به فرض محال تضمین سود و معامله حاصله از برجام اعم از نفتی ، بیمه ، معادلات بین المللی ایران را ارائه خواهند داد . آنگاه روابط آمریکا با پنج کشور محور حلال روابط ایران و آمریکا به جهان خواهد بود . احتمالا در صورت معامله و روابط پنج کشور با ایران ، آمریکا از ابزارهای مشروع و نامشروع خود برای مردد کردن آنها استفاده خواهد کرد .
اگر اروپا از منظر بلژیکی ها به مسئله نگاه کند و اعلام کند که بازار هدف ایران برایشان از نظر اقتصادی و مراسلاتی اهمیت خاص و استراتژیک دارد که آمریکا نمیتواند و یا نمیخواهد جایگزینی معقول برای آن تعریف کند ، آنگاه تحریم اروپا و روس و چین توسط آمریکا و مقابله آنها با آمریکا منجر به برد بیش از پیش ایران و انزوا آمریکا در سیاست بین المللی می باشد .
قطعا اروپاییها برای رسیدن به این درجه از تقابل با آمریکا به دنبال امتیازگیری از ایران خواهند بود و اگر برای امتیاز گیری بر روی دو مسئله موشکی و برد استراتژیک امنیت ایران ( سوریه ، فلسطین ، عراق ، لبنان) مانور دهند دستشان از هر امتیازی خالی خواهد بود و آینده برجام در حالت هست و نیست باقی خواهد ماند .
ترامپ برای راه انداختن بازی ترسوها ( یعنی گاز دادن دو ماشین در مسافت معین به سمت هم تا کنار کشیدن یکی از مسیر مستقیم ) اروپا و روس و چین را (در یک ماشین) و در مقابل ایران را (در ماشین دیگر) روبروی هم قرار داده است . اما بعید نیست در آینده ای نزدیک با ترازی ایران و ۵ کشور خود ترامپ به جای ایران در یک ماشین مقابل ۵ کشور حرکت کند ….

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …