چاپ مطلب چاپ مطلب

دموکراسی ،نظامیان و جنگ های خاورمیانه/جلال میرزااقایی


اختصاصی همای گیلان: بعد از فروپاشی بلوک بندی های اقماری جنگ سرد ،جهان وارد پارادایمی نه چندان متفاوت بلکه پیچیده تر از آن شده است .عمق استراتژیک منافع کشور ها، علی الخصوص فاتحان جنگ سرد ،نه تنها تصاحب بازار های سرمایه و دست درازی به مناطق تخت و تاج و پول و طلا و نفت و گاز در این نقطه از جهان بلکه قربانی بعدی دموکراسی و حتی تصاحب ثروت ها به زور اسلحه می باشد.

نیکولاس سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه گفته بود :
سرمایه و پولهای ذخیره شده لیبی در بانک های اروپایی ،خواب را از چشمان ما ربوده است و سرانجام این پولها را از چنگ دیکتاتور بی درایت لیبی در آوردند حتی به قیمت آوارگی و کُشت و کُشتار ملت ها.ملت آواره چگونه به دموکراسی خواهد رسید؟

هارت و پورت ها و رجز خوانی های جنگ سالاران در خاور میانه امثال صدام حسین ها و قذافی ها و ….قبل از اینکه ترسی به دل مخاطبانش بیاندازد ،فرصتی برای آنها فراهم می کند که نقشه های شوم دوران پسا جنگ سرد را در مورد کشور های بزرگ خاور میانه که صاحب ثروت های افسانه ای می باشند را ،مطابق نقشه های طراحی شده خویش که همانا استراتژی زمینه های سوخته و تکه پاره و بالکانیزه کردن آن، نظیر آنچه که در یوگسلاوی دیدیم می باشد .باز ملتی آواره و تراژدی دموکراسی .

خاور میانه با ثبات با نفت و گاز ارزان فقط اقتصاد چین و ژاپن و کره جنوبی و اینک هندوستان از راه رسیده را به رشد و رونق می برد و رقیبی بزرگ برای دو غول بجا مانده از جنگ سرد می باشند و این همان چیزی است که آنها نمی خواهند .
یوگنی پریماکف تئوری پرداز سیاست های راهبردی و از بازماندگان شوروی سابق و معروف به کی سینجر روسها در جنگ خلیج فارس ،در جواب خبرنگاری که پرسیده بود چرا جلوی جنگ و هجوم آمریکاییها به خاور میانه را نمی گیرید جمله ای شبیه تعبیر ما ایرانیها گفته بود :

دیگی که برای ما نجوشد بهتر است که کله سگ در آن بجوشد .
این شخص کسی بود که سالها روابط دوستی حسنه با صدام حسین داشت.

انبار باروت خاور میانه که ناشی از اختلافات قومی و قبیلگی ودینی و تحریک دشمنان برون مرزی و همچنین عدم تحلیل درست از شرایط بحرانی آن از طرف کشور های درگیر ،و از آنطرف نیاز امروز حاکمان آمریکا و روسیه و اسرائیل برای جنگی دیگر در خاور میانه ،میرود که شرایط را برای شروع این جنگ اجتناب نا پذیر کند .
روس ها به تغییر موازنه و آمریکا ییها به تغییر منافع استراتژ یک در حوزه اقتصاد ،به این جنگ سخت، سخت نیازمندند که اولین قربانی آن دموکراسی خواهد بود .

دغدغه امروز امپریالیستها ،رقابت با اقتصاد پویا و افسانه ای چین و ژاپن و کره و اروپا می باشد که زیر بنای آن در نفت و گاز ارزان خاور میانه نهفته است و اگر این منطقه دچار آشوب و جنگ و ویرانی شود آنگاه قیمت گاز و نفت بالا رفته و اولین ضربه را کشورهای چین و ژاپن و کره و هند و اروپا می بینند و این همان چیزی است که کانسر واتیو ها(conservatives) در کاخ سفید بدنبال آن هستند و در همین راستا هم از خروس جنگی های ارتش امریکا و پنتاگون نطیر ژنرال ماتیس و جان والتون و مایک پمپئو در جهت پیشبرد این راهبرد استفاده می کنند .

قبل از اینکه دیر شود باید عقلانیت را در حوزه تصمیم گیری سیاست های خاور میانه ای کشور لحاظ کنیم و تند رو ها و نظامیان را از حوزه تصمیم گیری آن ،منع کرده و از طرفی با طرح آشتی ملی به پر کردن شکاف دولت و نظام با مردم همت کرد و از طرفی بی درنگ رابطه خودمان را با کشور بزرگ و محوری عربستان ،بسوی بهبودی بکشانیم .

جلال میرزااقایی

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …