چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس منابع طبیعی شهرستان سیاهکل به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: توزیع ۱۵۰۰۰ اصله نهال صنوبر و ۲۰۰ نهال گردوی اصلاح شده, پس از مراسم نمازجمعه در سیاهکل / دیدار با خانواده شهید پیروی و برپایی جلسات آموزشی فرهنگ منابع طبیعی در سیاهکل/سیاهکل دارای رتبه اول رفع موانع تولید در استان گیلان می باشد

اختصاصی همای گیلان: جنگلها و منابع طبیعی از جمله نعمتهای خدادادی گیلان به شمار می آیند. منابع جنگلی علاوه بر سرسبزی و زیبایی خود, منبع مهمی برای درآمدزایی هر اقلیم می باشند و در بخش گردشگری نیز اهمیتی فراوان دارند. شوربختانه در سالهای اخیر نیز به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها که خود حافظ جنگل بودند و هم به دلایلی چون سوء استفاده سودجویان و قاچاق چوب بخشهای بسیار وسیعی از جنگلهای گیلان از میان رفته است. تنفس جنگلها در فهرست برنامه های توسعه ششم گنجانده شده است.
رئیس منابع طبیعی شهرستان سیاهکل در گفتگو با همای گیلان در خصوص برنامه های این سازمان در هفته منابع طبیعی تشریح کرد: دیدار با امام جمعه شهرستان-دیدار و تبادل نظر با فرماندار سیاهکل- دیدار با ریاست و دادستان حوزه قضایی سیاهکل در هفته منبع طبیعی انجام خواهد شد.
مهندس شفیعی اضافه کرد: برنامه کاشت نهال در یکی از بلوارهای داخلی شهر, با مشارکت شهرداری و سایر دستگاههای مربوطه برنامه اجرایی ما برای روز ۱۵اسفند( روز درختکاری) خواهد بود.
وی توضیح داد:برای روز هجدهم اسفند ماه سال جاری نیز درختکاری در عرصه ای به وسعت ۲ تا ۲٫۵ هکتار با مشارکت اداره محیط زیست سیاهکل و سازمان های مردم نهاد را در برنامه خواهیم داشت.
علی شفیعی- که با مدرک کارشناسی ارشد منابع طبیعی در ۹ ماهه گذشته سمت ریاست منابع طبیعی شهرستان سیاهکل را برعهده داشته است؛ در ادامه سخنان خود اظهار کرد:از مهندس جواهری دشتی ریاست محیط زیست سیاهکل به دلیل هماهنگی و همراهی های انجام یافته قدردانی می کنیم.
وی در توضیح سایر برنامه های قابل اجرا در هفته منابع طبیعی گفت: توزیع نهال رایگان پس از اقامه نمازجمعه در شهرستان سیاهکل از دیگر اقدامات اجرایی ما در این ایام خواهد بود.

شفیعی توضیح داد: برای این منظور ۱۵هزار اصله نهال صنوبر و ۲۰۰ اصله نهال گردوی اصلاح شده ,آماده توزیع به شهروندان است.

شفیعی برگزاری کلاسهای آموزشی در چند مدرسه و یک مهدکودک سیاهکل,همچنین آموزش زراعت چوب به شهروندان در این ایام را از دیگر برنامه های اجرایی در هفته منابع طبیعی اعلام کرد.

 

شهرستان سیاهکل از حیث مساحت منابع طبیعی رتبه بالایی در استان دارد

وی با بیان این که مساحت جنگل های سیاهکل حدود۴۲هزار هکتار و مساحت مراتع این شهرستان ۲۷هزار هکتار می باشد بیان کرد: سیاهکل از حیث مساحت رتبه دوم یاسوم در سطح استان را داراست.

 

بکار گیری نیروهای بهره برداری در قالب نیروهای حفاظتی و کمک به اشتغال این افراد
شفیعی در ادامه به تعداد نیروهای این سازمان اشاره نمود و عنوان گفت: تعداد نیروهای این سازمان ۲۱ نفر در حوزه ی ستادی و حفاظتی می باشد و ما به دلیل مبحث تنفس جنگل و حفاظت بیش از پیش از جنگل، با کمبود نیرو نیز مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: بدلیل تنفس جنگل و خروج شرکت های بهره برداری از جنگل ها ، نیروهایی که در این شرکت ها مشغول به کار بودند دچار بیکاری شدند و لذا در صورت بستن قرارداد با شرکت حفاظتی و تامین نیرو، از وجود همین نیروها در شرکت حفاظتی بهره خواهیم برد تا به اشتغالزایی این افراد نیز کمکی شده باشد.
وی گفت: همان نیروها در قالب حفاظت به کار گرفته شوند.

 

تمام شرکت های بهره برداری بجز یک شرکت از جنگل خارج شده اند 
وی در خصوص شرکت های بهره برداری تصریح کرد: از تاریخ ۱/۷/ ۹۶ تمام شرکت های بهره بردار از جنگل خارج گردیدند بجز شرکت رویان چوب، که محمولات جنگلی که در یارد (محل دپوی چوب آلات) خود جمع آوری کرده است را تا ۲۵ اسفند باید از جنگل خارج کند اما اجازه ی بهره برداری ندارد.

 

چوب نیازی مردم روستا با نظارت منابع طبیعی تامین خواهد شد

رئیس منابع طبیعی شهرستان سیاهکل در پاسخ به این سوال که از این پس مردم چوب خود را چگونه تهیه خواهند کرد گفت: قوانین منابع طبیعی مدون شده است و طبق آن اجرا می گردد و اگر روستا نشینان داخل جنگل نیاز چوبی داشته باشند, باید طبق قانون و شرایط آن روستا نسبت به آن اقدام کرد. مثلا درنظر گرفته می شود که اگر دارای برق، جاده، گاز و … نباشد می توانند از درختان افتاده مجاور همان روستا با نظارت منابع طبیعی نیاز چوبی خود را مرتفع سازند.
شفیعی ادامه داد: در مورد هیزم نیز باید با نظارت منابع طبیعی خدمات صورت گیرد

 

استان گیلان اولین استان پیشگام در تنفس جنگل می باشد
وی به تنفس جنگل اشاره کرده و عنوان کرد: تنفس جنگل به معنای عدم بهره برداری و حفاظت از درختان است و استان گیلان با وجود درایت و دیدگاه دکتر یوسف پور_ مدیرکل منابع طبیعی_ اولین استان پیشگام در این زمینه در سطح کشور می باشد  که در برنامه ی ششم توسعه  تدوین گردیده است.
رئیس منابع طبیعی سیاهکل در خصوص چگونگی افزایش درختان جنگل اظهار کرد: تاکنون ابلاغی صورت نگرفته، اما در سال هایی که بهره برداری صورت می گرفت درختکاری و زادآوری طبیعی نیز در کنار آن انجام می شد و امیدواریم پس از اختصاص بودجه در قالب پیمانکاری این امر صورت گیرد.

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به کامیون های حامل چوب اشاره نمود و گفت: این کامیون ها حامل زراعت چوب، درختان صنوبر و چوب های جنگلی در باغات اشخاص با نظارت منابع طبیعی و دارای پروانه حمل بار می باشند که با کامیون های حامل چوب های بهره برداری متفاوت است.
وی در خصوص قطع درختان توسط کارخانه سیمان گفت: بین کارخانه سیمان و اسپیلی دو جاده وجود دارد که جاده اصلی از بخش اسپیلی گذر می کند و نارضایتی مردم را در پی داشت و جاده فرعی قبل از اسپیلی به گولک می باشد که قسمتی از آن از مراتع و بخشی از مستثنیات مردم و بخشی دیگر از داخل منابع طبیعی می گذرد که طبق قانون هزینه آن برآورد و به خزانه دولت واریز می گردد.

وی در مورد متصرفات و مستثنیات مردم اظهار کرد: طبق قوانینی که قانون گذار مدون نموده اگر شخصی اعتراض و ادعای مالکیت نماید باید با تهیه و جمع آوری مدارک شامل آزمایش خاک، نقشه های هوایی و … آنرا اثبات کند  اما برای زمین های بعد از دهه ۴۰  طبق ماده رفع موانع تولید به جهاد کشاورزی اجازه داده شده است که عرصه هایی را که در تصرف مردم می باشد و امروزه در قالب کشاورزی در حال فعالیت هستند را با تهیه نقشه کاداستر محل تلاقی مشخص گردد و در صورت تلاقی از دولت خریداری شود

 

سیاهکل دارای رتبه اول رفع موانع تولید در استان گیلان می باشد
وی تاکید کرد: شهرستان سیاهکل در استان رتبه اول رفع موانع تولید را دارا می باشد و مردم خیلی نگران این موضوع نباشند قانون رفع موانع تولید این مشکلات را حل خواهد نمود.
وی اضافه نمود: در صورتی که مردم اراضی ملی را در تصرف دارند و در طرح های هادی روستایی قرار گرفته باشد ماده ۴ ساماندهی بنیاد مسکن پس از سیر مراحل قانونی در صورت تلاقی به بنیاد مسکن انتقال نمایندگی داده می شود و پس از فراخوان شخص متصرف به آن فروخته خواهد شد .

 

اجازه ساخت و ساز با استعلام از منابع طبیعی صورت می گیرد

مهندس شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا روستائیان می توانند در باغات خود مسکن تهیه کنند گفت: بعد از ۲۷/ ۱۲/ ۸۹ با توجه به فرمایشات رهبر جهت جلوگیری از زمین خواری و کوه خواری این موضوع تداعی شده است که حتما باید از منابع طبیعی پرسش بشود و بعد از استعلام مالکیت مشخص می گردد
و اگر در بافت مسکونی و در طرح هادی باشد بنیاد مسکن اول مشکل مالکیت را حل می نماید و بعد اجازه ساخت و ساز را صادر می کند.

وی به آبخیزداری و آبخوان داری نیز اشاره نمود و بیان داشت: جهت جلوگیری از رانش زمین، کنترل آب های روان، کنترل سرعت آب، ذخیره آب های طبیعی و کمک به چشمه ها و… از بحث آبخیز داری و آب خوان داری استفاده می شود.

وی در پایان ضمن تشکر از مردم شهرستان سیاهکل گفت: قاچاق چوب در سیاهکل به حداقل ترین حد ممکن رسیده است و این نشان از درک و درایت مردم این شهرستان می باشد و ما نیز به مردم خواهیم گفت که نگران منابع طبیعی نباشند و متصرفات نیز با رفع تداخل انشالله حل خواهند شد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …