چاپ مطلب چاپ مطلب

سه کار بزرگ شاپوردوم ساسانی/علی غلامرضائی مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

اختصاصی همای گیلان:۱: در هنگام پیروزی و فتح سرزمینهای بیگانه حتی المقدور به قتل و عام دست نمی زد و به سرداران و سربازان خود دستور می داد به نوامیس مردم مغلوب دست درازی نکنند.گواه این امر روایات آمیانوس از زنِ کروگاسیوس مستشار رومی بود که زنی بسیار زیبا و جز اسیران رومی بود، که به اسارت ارتش ایران درآمد و شاپور در حمایت کامل ایشان را به همسرش تحویل داد.


۲: شاپور توانست با نهایت قدرت انتقام شکست جدش نرسی( هفتمین شاه ساسانی) را از رومیان بگیرد و سرزمینهای بسیاری را از سلطه رومیان خارج کند و سرزمینهایی به قیمومت ایران در آمد.
۳: از همه مهمتر درسی بود که شاپور بزرگ به اعراب مهاجم داد. او تازیان متجاوز را تارومار کرد و آنها را که مرتب به مرزهای ایران و نواحی خلیج فارس هجوم می آوردند شکست داد و بیشتر آنها را را تا مرکز عربستان عقب راند.شاپور، برای جلوگیری از تازش و حمله اعراب، سیستم دفاعی تشکیل داد که ” دیوار تازیان ” نام گرفت و تا زمانی که زنده بود اعراب جرات دست درازی به مرزهای ایران را نداشتند.
شاپوردوم، افتخارات بزرگی داشت و آمیانوس تاریخ نگار رومی که طبعا دل خوشی از ایرانیان نداشت در روایات خود نتوانسته است از ذکر شکوه و جلال و دلیری و اندام زیبای شخص شاپور خودداری کند.
باشد که بیش از پیش نیاکان ایران زمین را شناخته و یادشان را گرامی بداریم.
منابع:
۱_کریستین سن کتاب ایران در زمان ساسانیان
۲_روایتهای آمیانوس تاریخ نگار بزرگ رومی/باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

۲ comments

  1. سلام و درود بر استاد عزیز
    واقعا حکایت جالب بود.
    ای کاش دیوار کج فهمی داشتیم که هرکسی وارد این خاک نشه

  2. بسیار زیبا و اموزنده بود
    ممنون از زحمات شما