چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردار صومعه‌سرا از مشکلاتش در هفته پر برف صومعه‌سرا گفت

یک هفته از آغاز برف غافلگیر کننده صومعه سرا گذشت، برفی که علی رغم زیبایی‌هایش مشکلات زیادی هم برای مردم شهرستان به همراه داشت.

براساس این خبر و به نقل از خبرگزاری صومعه سرا، آنچه مشخص است طی این چند روز حجم عظیمی از انتقادات به سمت ارگانهای مختلف خدماتی و اجرایی شهرستان سرازیر بود و مردم انتظار داشتند حجم مشکلات آنها در این برف غیر منتظره با فعالیت مسئولین سریعاً کم یا حتی برطرف شود اما مسئولین هم در این میان حرفهایی داشتند و معتقد بودند حجم و شدت برف امسال به هیچ عنوان همخوانی با تجهیزات و امکانات این شهرستان نداشت.

 

در این میان حسن آقاجانی، شهردار جدید صومعه سرا هم دل پری داشت، آقاجانی را با چکمه و دستکش و با چشمانی قرمز و خارج از ظاهر همیشگی اش ساعت ۳:۴۵ صبح در حالی که خستگی چند روز بیخوابی از چهره اش پیدا بود در یکی از کوچه های صومعه سرا پیدا کردیم و با اینکه خودش و تیم برف روبی همراهش به شدت مشغول کار بودند چند دقیقه ای با ما از مشکلات پیش رویش طی این چند روز گفت.

2014-02-07 03.52.52گویا کمبود امکانات و پرسنل، نبود تجهیزات مناسب برای برف روبی در این حجم، انتظار کمک به روستاهای گرفتار در برف از شهرداری و عدم همکاری برخی مسئولین در این ایام از بزرگترین مشکلات شهردار صومعه سرا طی این شش روز بود، توجه شما را به متن مصاحبه انجام شده با ایشان جلب میکنیم:

ساعت ۳:۴۵ صبح روز جمعه در حوالی مجتمع گلشهر یک دستگاه بیل مکانیکی به همراه چند کمپرسی در حال جمع کردن برفهای دپو شده در معابر هستند، متوجه شدیم آقای آقا جانی شهردار صومعه سرا هم همراه با این اکیپ تا این وقت صبح مشغول به کار است، بعد از سلام و احوال پرسی گوشه ای از مشکلات مردم و مشاهدات خود را طی این چند روز با وی درمیان گذاشتیم و از ایشان درخواست کردیم که دقایقی با این خبرگزاری گپ و گفتی درباره مشکلات برف اخیر داشته باشیم.

…آقای آقا جانی از کی مشغول هستید؟

سلام میشه گفت تقریباً ۶ روز هست که به صورت شبانه روزی در حال باز کردن راها و جمع آوری برف ها در سطح خیابانها و محلات هستیم که بنده به همراه تمامی پرسنل شهرداری (چه نیروهای شرکتی و چه قراردادی ) به صورت آماده باش برای خدمت رسانی به مردم مشغول انجام وظیفه هستیم.

2014-02-07 03.51.56

… البته مردم هم گلایه های زیادی دارند احتمالا در جریان هستید؟

بله خوب مقدار برف بسیار زیاد بود و امکاناتی که در اختیار ما بود جوابگوی این حجم برف را نمی داد .

…آیا امکاناتی از شهر های همجوار یا استانهای دیگر نیز به صومعه سرا ارسال شده؟ چند ماشین برف روب الان مشغول کار هستند؟

تعدادی کامیون از بنیاد مسکن در اختیار ماست، ۴ تا ماشین کمپرسی از وزارت دفاع از استان مازنداران برای ما ارسال شده است ، ۲ دستگاه بیل مکانیکی هم آقای آقاجان زاده معاون عمرانی استاندار در اختیار ما قرار داده اند، ۲ دستگاه لودر و یک دستکاه گریدر هم شهردار رشت در اختیار ما قرار دادند که البته مدت زمان آنها متفاوت بود بعضی از دستگاه ها دو روز و بعضی از دستگاه ها یک روز در اختیار ما بوده تا به اینجا، همچنین شهرداری ماسال یک دستگاه لودر رو از دیروز در اختیار ما قرارداده است ،شهرداری شاندرمن نیز همینطور و همچنین یکی از شرکت های بخش خصوصی یک دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر را به مدت دو روز در اختیار ما قرار داده اند و ما هم با امکانات شهرداری که ۵ دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر و یک دستگاه مینی لودر است مشغول به باز کردن وجمع آوری برف در سطوح خیابانهای این شهر هستیم، و این اطمینان را میدهم که با همه امکانات تمام وقت مشغول بودیم و یک لحظه هم تا الان کار را رها نکردیم.

… تا الان چند درصد از خیابانها و کوچه های در محلات راه گشایی شده

الان که ساعت تقریبا ۴ صبح روز جمعه ۱۸ بهمن ماه هست می توانم رسماً اعلام کنم که مسیر های بیش از ۹۵ درصد کوچه ها در محلات راه گشایی شده اگر هم تعدادی از کوچه ها هنوز باز نشده از مردم عذر خواهی می کنم چون به وسیله لودر قادر به باز کردن بعضی از این کوچه ها نیستیم و باید با مینی لودر اقدام به راه گشایی شوند، ما امروز هم با اینکه روز تعطیل و روز جمعه است در شهرداری حضور داریم و شهروندان عزیز می توانند اگر جایی هنوز مشکل دارند به شهرداری مراجعه نمایند و آدرس دقیق کوچه مسدود شده را به ما بدهند تا ما بلا فاصله اکیپی را به آن منطقه ارسال کنیم تا مشکل را برطرف کنیم.

شهردار از مردم خواست که بگذارند که برف این نعمت خدادادی چند روز در شهر ما مهمان باشد، وی با اشاره به اینکه همه طی ماهها منتظر بارش برف بودند و خداوند منان این نعمت را در این فصل سرما برای ما ارزانی داشت و از روز چهارشنبه آفتاب خودش را هم بر این شهر تاباند و طی این دو روز حجم برف بیش از ۲ متر به یک متر کاهش پیدا کرد و از مردم خواهش کرد کمی تحمل کنند تا بقیه مشکلات هم حل شود.

آقاجانی خاطر نشان کرد: البته حق با مردم است و من جا دارد از همه مردم هم عذرخواهی و هم تشکر نمایم، از آن دسته از مردم که در این چند روز ما را تحمل کردند از کسانی که به آنها وعده داده شد کوچه آنها باز خواهد شد ولی یک یا دو روز به تعویق افتاد اما باز تحمل کردند و متوجه شدند که امکانات زمان بحران شهرداری صومعه سرا ضعیف است. البته من هم حدود سه ماه است افتخار این را دارم که خدمت گذار این مردم باشم و انشالله در ادامه بتوانم با کمک مدیران ارشد استانی و کشوری امکانات خوبی برای شهرداری صومعه سرا فراهم کنم.

وی همچنین گفت من اینجا این قول را به مردم می دهم با اینکه همه بنده را آدم خوش خلقی می شناسند ولی برای گرفتن این امکانات سماجت زیادی خرج کنم تا امکانات بحران شهرستان را تجهیز کنم تا خدای نکرده در آینده و موارد مشابه قافلگبر نشویم و به مشکل بر نخوریم، و منت دیگران را نکشیم، چون خیلی از این افراد به من قول دادند امکانات در اختیار من بگذارند اما بد قولی کرده و جلوی مردم دست ما را خالی گذاشتند.

… گفته میشد که شما بعضی ازامکانات رو به روستاها هم فرستادید در صورتی که این وظیفه شهرداری نیست؟

بله در یک مورد آنهم به خاطر اینکه مسله گاز در این سرما بسیار حیاتی است، برای باز کردن راه و حل این موضوع حساس چند دستگاه را به یکی از روستاها اعزام کردیم تا خدای نکرده مشکل جبران ناپذیری برای سلامت جانی مردم آن روستا پیش نیاید.

… البته درشهر ما قطعی گاز و برق نداشتیم بجز چند مورد جزیی قطعی برق که طی مدت کوتاهی وصل میشد، آیا علتش به خاطر شکستن درختان در مسیر تیرهای برق بود یا علت دیگری داشت؟

این نکته را خدمت مردم عرض کنم که اگر قطعی برق در بعضی اوقات اتفاق افتاد شهرداری مقصر نبود و علتش برف هایی بود که از سقف منازل روی کابل برق ریخته و باعث قطعی برق میشد. شهرداری از دو ماه قبل نسبت به قطع شاخه های زائد اقدام کرده بود و این موضوع را نیز ریئس اداره برق صومعه سرا در حضور آقای استاندار تایید کردند و این نکته مثبتی بود که از قبل حرس شاخه درختان توسط شهرداری پیش بینی شده بود.

2014-02-07 03.50.16

…ما قبول داریم که شهر در این سه ماه تغییرات خوبی زیادی کرده اما حالا که این مشکل پیش آمده تدابیری اندیشیده اید که دوباره با این چنین حوادثی قافل گیر نشوید؟

با توجه به مشکلات مالی شهرداری و همچنین در این زمان که بنده باید تا ۱۵ اسفند نسبت به حقوق پرسنل شهرداری در ماه های بهمن و اسفند اقدام کنم و از آنجا که اکثر نیروهای شهرداری کارگری هستند و قرادادی شرکتی می باشند و باید دوبل حقوق را در پایان سال پرداخت کنم، چیزی نزدیک به یک میلیار تومان فقط حقوق جاری و پرداخت بدهی پیمانکارانی که جادها را آسفالت نموده اند، سنگ فرش کردن پیاده روها و همچنین در این سه ماه که مشغول به انجام دادن کارهای عمرانی دیگر نیز بودیم و البته با بارش این برف کمی هم عقب افتاد اما در اسراع وقت پیگیری خواهد شد، و مشکلات و هزینه های این برف که همه اینها هزینه دارد و باید پرداخت شوند.

البته هزینه های دیگری هم هستند از جمله دستگاهایی که اجاره کردیم و هزینه روزانه ای که به ناچار داشتیم مثلاً تعداد ۴۰ الی ۵۰ تراکتور هم برای ۳ الی ۴ روز از روستاهای اطراف اجاره کردیم تا بتونیم به کارها سرعت بدهیم. اینها هزینه هایست که انجام شده و با توجه به حجم مشکلات لازم هم بوده و من از مسئولین استانی و کشوری ( که البته بنده منتظر وزیر محترم کشور هم بودم ) درخواست دارم که باتوجه به اینکه بالاترین مقدار بارش برف استان در شهرستان صومعه سرا بوده به ما کمک کنند تا بخشی از این هزینه ها جبران شود تا در آینده نزدیک بتوانیم امکانات ستاد بحران و نقلیه شهرستان را ارتقاع دهیم و شاهد این مشکلات نباشیم.

… آیا تماسی هم با نماینده شهر داشتید؟

بله تقریبا هر روز بین ۴ تا ۵ بار در طول ساعات مختلف در باهم در تماس بودیم چه بنده تماس می گرفتم چه ایشان با من تماس می گرفتند و اوضاع شهر را جویا می شدند. چند باری که امکانات کم داشتیم ایشان با معاون عمرانی استان تماس می گرفتند و آنها بامن تماس می گرفتند و تا آنجا که امکانش بود کمک می کردند ولی در کل آن امکاناتی که من انتظار داشتم که به من کمک شود تا شرمنده مردم نشویم حاصل نشد . البته خیلی از امکاناتی را هم که من می آوردم تا مشکلات شهر را برطرف کنیم از من می خواستند که به روستاها ارسال کنم، و البته مردم روستا هم نیازمند کمک بودند و آنها را هم از خودمان میدانیم، اما به هر حال من شهردار شهر صومعه سرا هستم و باید امکاناتی که در اختیار من قرار دارد برای حل مشکلات شهر استفاده کنم.

به هر حال روستاها هم برای خود مسئولانی دارند آنها حمایت چندین مسئول اعم از دهیار، شورای روستا، بخشدار، معاون فرماندار و فرماندار را داشتند و اداره راه هم به آنها کمک میکرد ولی منِ آقاجانی تنها بودم و باید این امکانات را در شهر حفظ می کردم اما تا جایی که امکان داشت و ضرورت حکم میکرد و میتوانستم به روستاها هم کمک می کردم، فوتی داشتیم که به ناچار از آمبلانس شهرداری استفاده شد از امکانات آتشنشانی ما استفاده شد و هر جا که مشکل حاد بود و از ما درخواست میشد به ناچار و برای حفظ جان مردم و کم کردن مشکلات در روستا هم وارد شدیم.

من در این چند روز از تمام پرسنل اداری و شرکتی بکار گیری کردم حتی از دو روز پیش جمع آوری زباله ها را هم آغاز کردیم که طی این دو روز بالغ بر ۵۰ تن زباله جمع آوری شد تا برای مردم مشکلی پیش نیاید و از همینجا به پرسنل زحمتکش شهرداری هم که این چند روز فشار کاری زیادی را تحمل کردند خسته نباشید میگویم.

… اینطور که پیداست شما برفها رو به خاطر حجم بالا با کامیون به خارج شهر جا به جا می کنید.

اتفاقاً یکی از کارهای خوب ما که مورد استقبال آقای استاندار نیز قرار گرفت حمل برف به خارج از محدوده شهر بود که تا به الان حدود ۲۵۰۰ کامیون برف طی این ۴ شبانه روز با ۱۹ دستگاه کمپرسی به خارج شهر منتقل کردیم یعنی میانگین هر کامیون نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ بار برف رو به خارج شهر جابه جا کرده است. حلا خودتان حساب کنید که اگر این همه برف در شهر به صورت انباشته می ماند شهر چه شکلی به خو می گرفت اما با وجود تخلیه این همه برف باز هم مقدار قابل توجه ای برف هنوز در شهر باقی مانده است.

… فکر می کنید شهر، کی به حالت عادی برمی گردد؟

همانطوری که قبلا عرض کردم تا الان ۹۵ درصد از کوچه ها باز شده اما بگذاریم مقداری هم مردم از این نعمت خداوند لذت ببرند و این برف زیبا به میزانی که مشکلی ایجاد نکند مدتی در کوچه ها بماند که بارش آنهم حکمتی دارد و البته کم کم این برف با گرمای آفتاب آب میشود و همه از این نعمت الهی استفاده میبریم. باید بدانیم که هیچ کار خداوند بی حکمت نیست، اما اگر مردم و مسئولین بخواهند که هیچ برفی در شهر نباشد بازهم من انجام وظیفه می کنم و با امکاناتی که در اختیار دارم تمامی این برف ها را از شهر خارج میکنم.

…حرف آخر با مردم

من شرمنده مردم خوب صومعه سرا هستم که نام شهردار صومعه سرا آقاجانی است، ای کاش این نام شهردار نبود.

خیلی مردم راضی بودند عده ای هم دلخوری بودند چون مریض داشتند مریض دیالزی داشتند اتفاقاً مادر من هم مریض دیالزی هست و این چند روز در خانه در وضعیت وخیمی بود، زنان پا به ماه و زائو داشتیم که باید به بیمارستان منتقل می شدند.

من واقعا از مردم خوب شهر صومعه سرا از صمیم قلب عذر خواهی می کنم و انشاالله بتوانم در آینده در خدمات رسانی برایشان جبران کنم . اما، اما و اما امکاناتم بسار کم بود و خدا شاهد است در این ۶ روز شاید ۶ ساعت هم چشم روی هم نگذاشتم و ساعت های مختلف در میان مردم بودم و سعی کردم زیاد به فرمانداری هم نروم و در جلسات گیر نکنم و فقط برای گرفتن امکانات به فرمانداری می رفتم و تنها زمانی که در فرمانداری مدت ۱ ساعت و نیم وقت گذاشتم زمانی بود که آقای استاندار در فرمانداری حضور داشتند و با ایشان در جلسه بودیم، و از ایشان خواستم که حتما به داخل شهر بیایند و ایشان را مجاب کردم که از نزدیک شهر را ببینند.و بلا فاصله تماس گرفتند و ۴ دستگاه کمپرسی به امکانات ما افزودند.

البته همه باید همکاری کنیم تا مشکلات کم شود و انشالله در آینده نزدیک بتوانیم شهر را برای بحران آنچنان که شرمنده مردم نشویم تجهیز کنیم که بنده این قول را همینجا میدهم که که تمام توانم را برای اینکار بگذارم تا بعدها در زمان مشکل بتوانیم با تجهیزات و امکانات بهتر در کمترین زمان به مردم خدمت کنیم.

در انتها از همه مردم تشکر می کنم و اگر کوتاهی داشتم به بزرگواری خوشان ما را ببخشند و اگر کاری نیز انجام داده ام وظیفه من بود، وسلام.

و البته در پایان مصاحبه کار همچنان ادامه داشت و اکیپ شهرداری به نقاط دیگر برای ادامه کار روانه شدند، به هر حال خارج از این مصاحبه و فارق از همه مشکلات هفته گذشته، همچنان بیاد داریم که صومعه سرا در این برف رکورد دار بیشترین بارش برف در کشور هم بود.

2014-02-02 20.43.47

2014-02-02 18.47.06

2014-02-02 18.48.15

0 (3)

0 (10)

2014-02-02 18.41.03

2014-02-02 20.42.39

2014-02-02 20.39.02

2014-02-04 17.29.59

2014-02-04 17.12.31

 

About

Check Also

رئیس هلال احمر لاهیجان گفت : جستجو برای پیدا کردن پیرمرد مفقود شده در سوستان لاهیجان ادامه دارد

رئیس هلال احمر لاهیجان گفت : جستجو برای پیدا کردن پیرمرد مفقود شده در سوستان …