چاپ مطلب چاپ مطلب

شیوه‌های نوین زمین خواری در گیلان/مهدی میزانی 

همای گیلان، شیوه‌های نوین در زمین خواری زمین خواری، دشت خواری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز معضل جدیدی است که گریبانگیر بسیاری از مناطق خوش آب و هوای کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وارنا ؛ عرصه منابع طبیعی و بعبارتی محیط زیست مدت هاست به جولانگاهی برای افراد سودجو بدل شده است، افراد و گروه‌هایی که برای به دست آوردن پول و ثروت، از هیچ اقدام مخربی دریغ نمی‌کنند، کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری، زمین خواری و… این‌ها خوراک‌هایی است که در طول سالیان اخیر به طعمه‌ای جذاب و لذیذ برای صیادان زیستگاه های طبیعی مبدل شده است.

غارت و چپاول ناجوانمردانه زیستگاه‌های طبیعی از مخاطراتی است که به شدت حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی را تهدید می‌کند امری که به لحاظ اخلاقی، شرعی و قانونی غیر مجاز شمرده می‌شود.

میزان تعرض به اراضی و منابع طبیعی به جایی رسیده است که در اسفند سال ۹۳، مقام معظم رهبری با انتقاد از وضعیت موجود، فرمودند: ”بحث زمین خواری، یواش یواش شده کوه خواری، بنده گاهی که می‌روم ارتفاعات شمال تهران را نگاه می‌کنم، انسان واقعا خیلی متاسف می‌شود، بار‌ها من در دیدار با مسئولان شهری و مسئولان دولتی و مانند این‌ها مسائل را در میان گذاشته ام، خب تلاش هم کرده اند، لیکن قاطع باید برخورد کنند، مسئولان باید در مقابل این سوءاستفاده کننده ها، قاطعیت به خرج دهند، عُرضه به خرج دهند”.

کاشت چند اصله درخت در اراضی طبیعی، احداث تاسیسات، دستاویز قرار دادن”سنق”با هدف اثبات کردن مالکیت خود بر آن و سپس تقسیم و تکه تکه کردن آن در قالب واحد‌های کوچکتر به متقاضیان، تنها بخش اندکی از راهکار‌های سودجویان و تعرض کنندگان به منابع و زیستگاه‌های طبیعی به شمار می‌رود.

ساخت چندین آلاچیق و حصار کشی غیر مجاز در محدوده پیرامونی رودخانه‌ها برای تصاحب آن از دیگر روش‌هایی محسوب می‌شود که افراد با تمسک به آن تلاش می‌کنند بستر و زمینه زمین خواری را فراهم کنند.

کوه تراشی به بهانه عمران و آبادانی و راه سازی که حاصل اینکار درامد های میلیاردی را برای این افراد دارد و مسئولین استانی و محلی هم بعضا با دادن مجوز های قانونی همکاری لازم را انجام می دهند

به نقل از خبرگزاری ایسنا اساسا بسیاری از معضلات و مخاطرات طبیعی به فعالیت‌های انسان در دنیای پیشرفته، صنعتی و تکنولوژیک امروزی مرتبط است که با عجین شدن سوء استفاده‌های برخی بر عمق این مخاطرات افزوده می‌شود. در چنین اوصاف و شرایطی نقش آموزش و اطلاع رسانی بسیار تعیین کننده است که به نوعی از آن می‌توان تحت عنوان فرهنگ سازی نیز یاد کرد.

تبدیل برخی از زمین‌های طبیعی به اراضی کشاورزی و زراعتی توسط برخی فعالان زراعی و یا عدم لحاظ کردن اولویت‌های زیست محیطی در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از سوی برخی مدیران از نمونه مواردی به شمار می‌رود که با آموزش و فرهنگ سازی صحیح و اصولی می‌توان از بروز بسیاری از آن‌ها پیشگیری کرد.

یکی از این مناطق خوش آب و هوای کشور که این روز‌ها درگیر معضل زمین خواری و ساخت وساز‌های غیر مجاز شده شهرستان تالش در استان گیلان است به طوری که این شهرستان علاوه بر معضل ساخت وساز‌های غیر مجاز با مشکل حفر چاه‌های زیر زمینی و کوه تراشی های غیر اصولی که موجب تخریب جاده های آسفالت شهری و ییلاقی شده و موارد بسیاری از این قبیل … روبرو شده است.

منطقه ییلاقی مریان و آق اولر و منطقه سوباتان ، اسالم به الماس ، ییلاقات طولارود ، شکردشت و … از دیگر مناطقی است که طی چند سال گذشته با بحران جدید زمین‌خواری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز مواجه شده است به طوری که در برخی از مواقع شاهد تخریب عمیق این مناطق هستیم با این حال سایه سیاه سازندگان همچنان بر سر این مناطق سنگینی می کند.

????رابطه اصلی میان فساد و منابع طبیعی به دو صورت است؛ یکی، وجود منابع طبیعی علت فساد است. به بیان دیگر، درآمدهای سرشار حاصل از منابع، باعث ایجاد رقابت میان 
گروه­های اجتماعی مختلف می­شود که خود سطوح بالاتری از رفتار رانت­جویی را به دنبال دارد. دیگری، فساد ممکن است در خود سیستم مدیریت منابع طبیعی رخ دهد و منجر به استفاده غیربهینه از این منابع و عملکرد ضعیف در بخش رشد اقتصادی و یا کاهش فقر شود

دستگاه‌های دولتی متهم ردیف اول زمین‌خواری

دستگاه‌های دولتی هم در زمین‌خواری و هم در تسهیل شرایط لازم برای زمین خواری بیشترین سهم را دارند

خسارتهایی که در بحث سیل به استان گیلان وارد شد به این علت بود که هم در زمینه ساخت و ساز ها در بستر رودخانه ها و هم در زمینه از بین بردن جنگلها و مراتع خلاف قانون عمل کردیم.

شرکت های خدمات رسان به دلیل ارائه خدمات به ساخت و ساز های غیر مجاز بیشترین سهم را در حوزه تغییر کاربری داشتند.

تاکنون کمترین برخورد جدی با زمین خواران صورت گرفته است

اراضی با ارزش اطراف شهر ها که باید در خدمت توسعۀ اقتصادی و شهری باشند عمدتاً در دست زمین خواران هستند و منابع طبیعی استان و مسئولین دولتی شهرستان تالش تاکنون نتوانسته آن طور که باید به وظایف خود در صیانت از پهنه های گسترده طبیعی عمل کند.

مهمترین مانع توسعه اقتصادی بالاخص در مرکز استان و شهرستان تالش موضوع معارضات محلی یا همان زمین خواری است

متاسفانه بیشترین میزان تغییر کاربری اراضی در اطراف شهرهای بزرگ استان و در کوهستان ها روی داده است، ضمن اینکه تعاونی‌های مسکن برخی ادارات بیشترین نقش را در تغییر کاربری اراضی داشته‌‍‌اند.

ساخت و سازها در منطقه ییلاقی تالش بر اساس توافق بین مرجع صدور پروانه و متقاضی انجام می‌شود که آن هم انواع و اقسامی دارد؛ گاهی متقاضیان با مقام محلی توافق می‌کنند و گاهی در شورای برنامه‌ریزی استان، مجوز نهایی را اخذ می‌کنند. اگر هم کسی شکایت کند، به او می‌گویند که آن‌جا طرح هادی ندارد

البنه در حال حاضر ساخت و ساز در ییلاق مریان و اق اولر ممنوع می باشد 

طرح هادی باید در منطقه به سرعت به تصویب برسد و با کسانی که تخلف یا اغماض می‌کنند برخورد شود.

همه این مسائل به این علت است که مهلت طرح هادی در بعضی از روستاهای تالش و ییلاقات منقضی شده یا در حال مطالعه است که مطالعه نیز به طول انجامیده و به مرحله تصویب نرسیده است.

لازم به ذکر همین حالا برخی در حال شکافتن کوهها در منطقه هستند و برای ساخت و ساز مجوز می‌دهند.

وقتی گزارشی یا خبری در این خصوص منتشر می کنین ، آنها به پشت کوه می‌روند و آن‌جا فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

انواع و اقسام تخلفات به نفع زمین‌خواران و سازندگان غیرمجاز سرعت گرفته است

بهانه دستگاه‌ها برای عدم برخورد این است که ما امکانات و نیروی انسانی نداریم. اگر مسئولی هم بخواهد جلوی سازندگان را بگیرد با شکایت علیه‌ او پرونده‌سازی می‌کنند.

و اگر خبرنگاری یا رسانه ای گزارشی در این خصوص منتشر می کند از جناح های مختلف و افراد نامعلوم مورد تهدید قرار می گیریم ، که هیچ نهادی هم از ما خبرنگاران حمایت نمی کند و به نوعی با فشار ها مانع از انتشار مطالب می شوند این صاحبان سیم و زر که در همه جا بواسطه ثروت های کلانی که بواسطه منابع ملی کسب کرده اند ، نفوظ نموده اند و همچنان بکار خود ادامه می دهند .

دستگاه‌ها آن‌طور که باید اراده‌ای برای مقابله با زمین‌خواری و کوه‌خواری در شهرستان تالش ندارند

البته این‌که کسانی که بر اجرای قانون در حوزه‌های ساخت و ساز پافشاری می کنند مورد حمایت قرار نمی گیرند : زمین‌خواران و سازندگان غیرمجاز به قدرت و ثروت متصل هستند.

در سوی دیگر کسانی که از تخلفات جلوگیری می‌کنند جایگاهی در نظام اداری ندارند و سریع حذف می‌شوند.

بخش‌هایی از اراضی ملی در مناطق سیاه خونی، شالما، شنبه راه، اله برکان، سوئه چاله و خجه ونه شامل عرصه و اعیان که مدت ها تحت تصرف متجاوزان قرار داشتند

امید آنکه یادداشت ها و گزارش هایی از این قبیل تاثیر گذار باشد و  در جهت صیانت از محیط زیست و اراضی ملی و منابع طبیعی  و همچنین دست زمین خواران اعم از شبه دولتی و خصوصی و دلال و ….از سر منابع ملی و تنفس گاه های زیست محیطی کوتاه شود.

   

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی نمایندگان مجلس گیلان با سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی …