چاپ مطلب چاپ مطلب

قوه مجریه در ایران؛عناوین اصلی قوه مجریه چیست 

قوه مجریه در ایران؛عناوین اصلی قوه مجریه چیست 

قوه مجریه ایران
نظارت بر قوه مجریه مطالبی از مدرس دانشگاه
دانشجوی رشته حقوق قضایی
استاد حسین جمالی ازدیار گیل و دیلم سیاهکل گیلان ایران

یکی از مهمترین قوای سه گانه حاکمیتی در هر کشور ، قوه مجریه است . قوه مجریه از آن جهت که وظیفه اجرایی دارد ، دارای بیشترین تعامل با شهروندان می باشد . نوع وظایفی که قوه مجریه دارد ، سبب شده است تا اختیارات نسبتا وسیعی برخوردار باشد ؛ به همین دلیل است که باید مشمول نظارت هایی شود تا از قدرت خود سوء استفاده ننماید . در نظام حقوقی ایران ، قوه مجریه بخش اعظمی از سازمانهای کشوری را تشکیل می دهد . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی قوه مجریه چیست و قوه مجریه ایران بپردازیم . بنابراین ، قوه مجریه ، قوه مجریه ایران و نظارت بر قوه مجریه را توضیح می دهیم .

قوه مجریه چیست
قوه مجریه یکی از مهمترین قوای حاکم بر کشور است . کارویژه اصلی و اساسی که در کشورهای مختلف جهان برای این قوه تعریف شده است ، اجرای قوانین است . به طور کلی ، قوه مجریه وظیفه امور اجرایی کشور را به عهده دارد تا از این طریق نیازهای شهروندان را تامین نماید . انجام این وظیفه خطیر ، قوه مجریه را قوه ای مهم تبدیل کرده است که از اختیارات مهمی برخوردار است . امروزه در بسیاری از کشورها ، قوه مجریه منتخب مردم است و با رأی آنان تعیین می شود .

قوه مجریه ایران
وظایف و اختیارات قوای سه گانه کشور اعم از قوه مقننه ، قوه قضاییه و قوه مجریه در قانون اساسی تعیین شده است . مطابق قانون اساسی ، اعمال قوه مجریه در ایران ، جز در اموری که به عهده رهبری گذاشته شده است ، از طریق رئیس جمهور و وزرا است . بنابراین ، بالاترین مقامات قوه اجرایی کشور شامل رهبری ، رئیس جمهور و وزرا است . علاوه بر این مقامات ، سازمان های اجرایی کشور شامل کلیه وزارتخانه ها ، موسسات دولتی ، شرکت های دولتی است که هر یک از آنها بخشی از قوه مجریه کشور را تشکیل می دهند و به انجام وظایف خود تحت نظر مقامات اجرایی کشور می پردازند .

نظارت بر قوه مجریه
از آن جهت که قوه مجریه اختیارات وسیعی برای انجام امور کشور دارد ، سوء استفاده از آن بسیار محتمل است . به همین مناسبت ، در بسیاری از کشورها ، قوه مققنه علاوه بر اینکه وظیفه تصویب قانون یا قانونگذاری را به عهده دارد ، بر قوه مجریه و چگونگی انجام اعمال اجرایی نظارت می کند . کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و در قانون اساسی ، مواردی پیش بینی شده است که مجلس شورای اسلامی ، در مقام نظارت بر قوه مجریه اموری را انجام می دهد . به عنوان مثال ، عهدنامه های منعقد شده توسط قوه مجریه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ؛ یا اینکه مجلس شورای اسلامی بودجه کل کشور را تصویب می کند . علاوه بر این ، دادن رای اعتماد به وزرا برای تشکیل دولت ، با نمایندگان مجلس است. پس با تمام قوای انسانیت باید در انتخابات به اشخاصی توان قدرت مدیرت و اهل قلم و شجاع و بدون وابستگی به غیر ایران و ایرانی اصالت مهم هست درتمام جوامع اندیشه کرد واین کشور را نجات داد ایرانی و ایرانیان بدانند نمایندگاه مجلس باید شجاع و مدیر اهل قلم و برای ایران و ایرانی باشند تا درتمام مسیر حکمرانی ها هوشیار و دفاع از حقوق ملت ایران باشند وقوه مجریه هم که انتخاب شود نظارت و…توسط نمایندگاه می‌شود. ملت ایران نسبت به مطالعه قوانین و وظایف قوای مجریه و مقننه توجه بالایی داشته و قوه قضائیه را برای همیشه جز مطالبات و حق و حقوق خود مطالعه و در دسترس داشته باشند .موفقیت آرزوی من از خالق یکتا برای تک تک ایرانی و ایران زمینی … چکیده ای از وظایف قوه مجریه

ارادتمندهمیشگی ایرانی آباد مهندس حسین جمالی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدرس دانشگاه
دانشجوی رشته حقوق قضایی

انتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

چگونه انسانی منحصر به فرد و موفق باشیم!؟

چگونه انسانی منحصر به فرد و موفق باشیم!؟ ✍️سیدرضامیرحسینی در جامعه کنونی در صنف های …