چاپ مطلب چاپ مطلب

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی اعلام کرد : زمان اعلام نتایج رتبه‌ بندی ششمین دوره رتبه بندی پایگاه‌های خبری / سیاست‌ ها و خبرهای خوش حمایتی از رسانه‌ ها

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی اعلام کرد : زمان اعلام نتایج رتبه‌ بندی ششمین دوره رتبه بندی پایگاه‌های خبری / سیاست‌ ها و خبرهای خوش حمایتی از رسانه‌ ها

– مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تشریح زمان اعلام نتایج ششمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری و همچنین سیاست‌ها اتخاذ شده برای رفع نگرانی‌های اصحاب رسانه در حوزه‌های مختلف شامل موضوعات : بیمه، دسترسی به اقامتگاه‌ها در سراسر کشور، تأمین کاغذ مورد نیاز چاپ روزنامه‌ها، تجهیزات الکترونیک تهیه خبر، معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور و توزیع عادلانه آگهی‌ها بین روزنامه‌ها می‌شود ، پرداخت.

 

هومن عظیمی، همزمان با سفر یک‌روزه خود به استان گیلان، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «کاشف اسرار» درباره زمان اعلام نتایج ششمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری ، اظهار کرد: «ششمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری کشور از روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ آغاز شد و صاحبان امتیاز این پایگاه‌ها توانستند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور، فرآیند خوداظهاری را تکمیل کنند.»

 

وی خاطرنشان کرد: «هدف از رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، ایجاد رقابت سالم و حرفه‌ای، تشخیص جایگاه واقعی هر پایگاه و ارتقای کیفیت رسانه‌های کشور است.»

 

این مسئول با اشاره به شرکت ۱ هزار و ۷۸۳ صاحب امتیاز در پنجمین دوره، از حضور حدود ۱ هزار و ۵۰۰ صاحب امتیاز در ششمین دوره رتبه‌بندی خبر داد و افزود: «کار رتبه‌بندی تقریباً به پایان رسیده و به امید خدا نتایج تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود. نتیجه این ارزیابی بر امتیازات و حمایت‌های رسانه‌ها اثرگذار خواهد بود و هر رسانه جایگاه خود را شناخته و برای رشد بیشتر تلاش خواهد کرد.»

 

عظیمی با ابراز خرسندی از رشد کمی پایگاه‌های خبری، تأکید کرد: «هدف نهایی، ارتقای کیفیت محتوایی رسانه‌ها است تا بتوانند در سطح بین‌المللی رقابت کنند.»

 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ” در بخش بیمه خبرنگاران،درباره اعطای امتیاز به رسانه‌های دارای نیروی بیمه‌شده در رتبه‌بندی، توضیح داد: «اگرچه یارانه دولتی برای بیمه رسانه‌ها در نظر گرفته نشده، اما هم‌اکنون تفاوت نرخی در بیمه خبرنگاران بین رسانه‌های مکتوب و الکترونیک وجود ندارد.»

 

عظیمی افزود: «پیش از این، رسانه‌های مکتوب از معافیت کارگاه‌های زیر ۵ نفر بهره‌مند بودند، اما بر اساس مصوبه هیئت دولت و قانون برنامه هفتم توسعه، این معافیت برای همه حذف شده تا پوشش بیمه‌ای گسترش یابد.»

 

وی با اشاره به تکلیف قانونی صاحبان امتیاز برای بیمه نیروها، خاطرنشان کرد: «رسانه‌ای که تعداد بیشتری از کارکنان خود را بیمه کند، از امتیاز بالاتری در رتبه‌بندی برخوردار می‌شود.»

 

این مسوول در پاسخ به سوالی دغدغه صاحبان نشریات مکتوب در موضوع تأمین کاغذ، گفت: «پس از جنگ ۱۲ روزه امسال، با وقفه‌ای چندماهه در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات کاغذ مواجه شدیم که این امر به کمبود موقت در بازار انجامید.»

 

عظیمی افزود: «در گذشته سالانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ در حوزه مطبوعات مصرف می‌شد، اما امروز با گسترش رسانه‌های الکترونیک، این مصرف کاهش چشمگیری یافته است.»

 

وی اظهار داشت: «ورود ۷ تا ۸ هزار تن کاغذ می‌تواند به ثبات بازار کمک کند» و از ورود ۲,۵۰۰ تن کاغذ به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.

 

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ” با بیان اینکه رایزنی‌ها برای تسریع در ثبت سفارش‌های جدید در جریان است، ابراز امیدواری کرد: «با تسهیل فرآیند واردات، بازرگانان انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند و دو ماه بتوانند کاغذ وارد نمایند. این امر به ثبات بازار و تعادل قیمت‌ها خواهد انجامید.»

 

عظیمی ” از پیشنهاد مشمول شدن اصحاب رسانه برای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور و افزودن نام آنان به لیست مشمولان ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده استقبال کرد. این پیشنهاد در نامه‌ای از سوی خلیل اخوان اصغری در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم و دستوری نیز از سوی سید عباس صالحی صادر شده بود.

 

وی تأکید کرد: «اگر اطلاعاتی از شماره و تاریخ نامه تقدیمی به وزیر درباره این موضوع به بنده اعلام شود، پیگیری و هماهنگی‌های بین‌دستگاهی لازم را انجام خواهم داد تا اصحاب رسانه از این معافیت برخوردار شوند.»

 

حمایت‌های مالی و تجهیزات خبرنگاری

 

این مسوول در پاسخ به سوال دیگری درباره دغدغه خبرنگاران درباره عدم برخورداری از تجهیزات خبرنگاری با تسهیلات دولتی، گفت: «درخواست‌هایی برای تأمین این تجهیزات داشته‌ایم، اما در حال حاضر حمایت‌های وزارت ارشاد منحصر به حوزه یارانه است که بخشی از آن تأمین اعتبار شده است.»

به گفته عظیمی ، امسال از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای یارانه، تنها حدود یک‌ششم آن تأمین شده و از ابتدای سال تاکنون فقط ۲۴ میلیارد تومان به رسانه‌ها تخصیص یافته است.

 

وی با صراحت اعلام کرد: «بودجه‌ای برای تأمین تجهیزات رسانه‌ها وجود ندارد تا معاونت رسانه ای وزارت ارشاد کمکی در این زمینه کند. با این حال، در موارد خاص و ویژه مانند آتش‌سوزی یا سرقت، کمک‌هایی انجام می‌شود.»

 

امکان استفاده از اقامتگاه‌های استانی

 

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی درباره امکان استفاده اصحاب رسانه از اقامتگاه‌ها در سراسر کشور، بیان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان دارای اقامتگاه‌هایی است و در صورت هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، این ظرفیت می‌تواند در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.»

 

طرح هوشمندسازی توزیع آگهی‌های دولتی

 

عظیمی » به دغدغه توزیع نادرست آگهی‌های دولتی و ثبتی، بین روزنامه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «توزیع آگهی‌های دولتی در پایتخت و استان‌ها به‌صورت مجزا انجام می‌شود و ما در تهران نهایت تلاش خود را برای اعمال توازن در توزیع آگهی‌ها به کار می‌گیریم.»

 

وی اذعان کرد: «در برخی استان‌ها شاهد خروج از توزیع قاعده‌مند و متوازن آگهی‌ها بین روزنامه‌ها هستیم و به‌دنبال آن هستیم که با هوشمندسازی، این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم.»

 

این مسوول از آماده‌سازی «طرح هوشمندسازی آگهی‌های دولتی» خبر داد و گفت: «بر اساس این طرح، در هر استان، روزنامه‌های محلی و سراسری باید به ترتیب ۷۰ و ۳۰ درصد از آگهی‌ها را دریافت کنند و اختلاف سهم آگهی بین رسانه‌های هر گونه، در پایان هر فصل بیش از ۲۰ درصد نباشد.»

 

عظیمی ” ، افزود: «هوشمندسازی سامانه به گونه‌ای خواهد بود که اگر رسانه‌ای بیش از ۲۰ درصد آگهی دریافت کند، صفحه آگهی‌پذیری آن مسدود و آگهی به دیگر رسانه‌ها داده می‌شود.»

 

به گفته وی ، بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی توزیع نامتوازن آگهی‌ها در استان‌ها، کمبود نیرو و تعدد مسئولیت‌های کارشناسان در حوزه‌های مختلف است که هوشمندسازی کمک شایانی به حل این مشکل می کند

About مدیر خبر1

Check Also

سلمان خواه: توسعه گردشگری گیلان با ۲۵۲ پروژه شتاب گرفته است

سلمان خواه: توسعه گردشگری گیلان با ۲۵۲ پروژه شتاب گرفته است سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *