چاپ مطلب چاپ مطلب

مراسم بزرگداشت شادروان داریوش شایگان امروز در پژوهشکده گیلان شناسی رشت برگزار شد


به گزارش همای گیلان وبه نقل از گیلان مصور، عصر امروز در پژوهشکده گیلان شناسی، مراسم یادبود شادروان داریوش شایگان با حضور مدیر مسئول ماهنامه بخارا و فریبا هشترودی، نویسنده و روزنامه نگار برگزار شد.
این مراسم به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان تدارک یافته و در پایان مراسم از اهدا کنندگان اسناد به سازمان اسناد ملی تقدیر شد.
شیرمحمدی:
.مدیر مسئول ماهنامه بخارا تاکید کرد: مرگ شایگان، زندگی دوباره اندیشه اش بود

عصر امروز ۲۰اردیبهشت ماه، مراسم یادبود شادروان داریوش شایگان در پژوهشکده گیلان شناسی با حضور علی دهباشی، مدیر مسئول ماهنامه بخارا، و فریبا هشترودی،که هر دو ارتباط نزدیکی با شایگان داشتند، برگزار شد.
در این مراسم که به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار گردید، علی دهباشی، مدیر مسئول ماهنامه بخارا گفت: مرگ شایگان، زندگی دوباره اندیشه وی در ایران بود. دهباشی اندیشه و شخصیت علمی و پویایی شایگان را ستود و تاکید کرد: شایگان حکم قطعی در مورد هیچ چیز ارایه نمی داد و می گفت: تنها آدم احمق تغییر نمی کند.
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی در وصف دکتر شایگان گفت: دکتر شایگان، از بزرگترین روشنفکران معنوی ایران بود و همواره دغدغه گفتگو داشت.
هاشم موسوی افزود: قهر با سنت محروم کردن جامعه از یک میراث گرانبهاست و شایگان واضع گفتگو در فرهنگ ما بوده است.
وی توجه معنادار به عرفان را شاخصه شایگان توصیف کرد و ابراز کرد: عرفان در جهان امروز بیشترین حرف برای گفتن را دارد و تاکید شایگان بر عرفان برای ما درس آموز است.
موسوی، دهباشی را سرآمد روزنامه نگاران گیلان خواند و به ارتباط کاری و فکری مدیر مسئول ماهنامه بخارا با داریوش شایگان اشاره نمود.
موسوی تاکید کرد: در تاریخ ۱۰۰ساله اخیر ، جامعه ما کمتر مانند شایگان به خود دیده است. آرامش، معنویت و سادگی خودخواسته در زندگی و عشق به زندگی در وجود و منش شایگان برای همه ما الهام بخش است.

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و از بانیان برگزاری این مراسم ، اشعاری به یاد و فراق شایگان قرائت کرد و افزود: از دست دادن اندیشه شایگان برای جامعه روشنفکری یک ضایعه است.
شایگان متفاوت بود و این تفاوت را می توان با تمثیل مسافر در روایت ورود شمس الدین بیان کرد که شمس به مسجد و مدرسه نرفت و مسافرخانه را جایگاه امنی برای خود خواند.
سروش اکبرزاده افزود: مسافر مرتب منزلگاه های خود را تغییر می دهد و با دیدنی های نو جهان بینی اش مرتب عوض می شود و به این باور می رسد که لازم نیست همه باور مرا داشته باشند.
وی ویژگی های شخصیتی شایگان از جمله سفر و دانش اندوزی وی را توصیف کرد و ابراز کرد: در اندیشه کاملان، حرف مرد یکی نیست. و قرار نیست نگه داشتن اندیشه ۱۰سال پیش عین مردانگی باشد. همانطور که در اندیشه فلاسفه غرب، با یک هایدگر و ویکتنشتاین روبرو نیستیم.
اکبرزاده، شایگان را نیز در ۳چهره شخصیتی توصیف کرد و افزود: ما با شایگان های متعددی روبرو هستیم که دیدگاهش هر لحظه تغییر می کرد و عمیق تر می شد. و شایگان سوم، جامعیت داشت.
وی اندیشه وی را به لحاظ جامعیت همانند تفکر ابن عربی خواند و افزود: متاسفیم که چنین نعمتی را از دست دادیم.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه گیلان نیز یاد و خاطره استاد داریوش شایگان را گرامی داشت و گفت: شایگان یک سند بارز در تاریخ ایران است.
ژاله حساسخواه، ویژگی های بارز شایگان را برشمرد و افزود: ذهن پرسشگر وی هیچ لحظه خاموش نمی شد.
وی با اشاره به داستان شرط بندی چخوف، شایگان را به وکیل جوان این داستان مشبه دانست و ابراز کرد: شایگان با شجاعت سفر درونی را طی کرد. مانند شایگان بودن سخت است و ایشان تلاش داشت پس از این تحول شخصیتی به سرمنزل مقصود برسد.

فریبا هشترودی نقبی بر تاخت و تاز بر تاریخ ایران نمود و تاکید کرد: فرهنگ ما نجات دهنده ما در یورش های بیگانه بوده و فرهیختگانی چون شایگان نقطه اتصال ما برای فرهنگ ایران باید باشد.
گزارش از مهری شیرمحمدی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی نمایندگان مجلس گیلان با سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی …