چاپ مطلب چاپ مطلب

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور در نشست با مددکاران لاهیجان:توانمندسازی مددکاران یعنی توانمندسازی سازمان، اجتماع و اقتصاد

اختصاصی همای گیلان:معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور پس از بازدید از واحدهای کمیته امداد لاهیجان در نشستی با حضور مددکاران شرکت نمود.

DSCN1274
در این نشست که اکبری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان گیلان حضور داشت رئیس کمیته امداد لاهیجان گفت: لاهیجان دارای دو بخش و ۷ دهستان می باشد این شهرستان با ۱۶۸ هزار نفر جمعیت دارای ۵۵ هزار خانوار است و شهری گردشگری به حساب می آید.
بختیار بازگیر با بیان این مطلب که شغل اصلی مردم این شهرستان کشاورزی است افزود: همانطوری که می دانید لاهیجان به نام شهر ابریشم نامیده شده است اما متأسفانه این محصول طی سال های اخیر کم رنگ شده است.
وی شالیکاری را شغل اصلی مردم دانست و اظهار داشت: به جهت انحصار وراثت اکثر مردم دارای زمنیهای اندک جهت کشت برنج هستند.
مدیر کمیته امداد لاهیجان اذعان داشت: این شهرستان به شهر چای معروف است که متأسفانه این محصول هم -با اینکه امسال دولت قدمهای خوبی برداشته است- نسبت به گذشته کم تر شده است.
بازگیر تصریح کرد: گیلان از حیث سالمند بودن رتبه اول کشور را دارا است.
وی با اشاره به این مطلب که کلیه نیازهای مددجویان توسط مددکاران تشخیص داده می شود خاطر نشان کرد: خودکفا شدن مددجویان در گرو تحقیق و بررسی درست مددکاران قرار دارد.
آنگاه معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور گفت: من رویکردی را بیان می نمایم امیدوارم در این رویکرد به نتایجی در امر خدمت رسانی به مردم برسیم.
ذوالفقاری با بیان این مطلب که هرکس در هر جایی باشد وظیفه دارد کار انجام دهد افزود: وظیفه ما در حوزه اجتماع ی این است که در قبال فقرا، مسئول و جوابگوی افراد نیازمند باشیم.
وی وظیفه شناسی را از شرایط اولیه یک مددکار دانست و اضافه نمود: تشخیص و تحقیق و بررسی در لوای وظیفه شناسی انجام خواهد شد.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور توانمندسازی سازمانی، اجتماعی و اقتصادی را توانمندسازی های قابل اجرا در کمیته امداد عنوان کرد و اضافه نمود: اگر این توانمندیها در کمیته امداد اجرا شوند بسیاری از مددجویان ما خودکفا خواهند شد.
ذوالفقاری توانمندسازی سازمانی را یکی از این موارد دانست که شامل سخت افزار، نرم افزار، نیروی انسانی، عوامل تولید و مدیریت می باشد.
وی اذعان داشت: محال است که ما یک سازمان ضعیف داشته باشیم ولی در عمل کار بزرگی انجام دهیم و بتوانیم دهکهای فقیر جامعه را توانمند سازیم.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور کارمندان را محور توانمندسازی سازمانی در دورن کمیته امداد خواند و تصریح کرد: برای رشد کارمندان باید آموزش لازم در نظر گرفته شود تا بتواند از پس کار و شغل برآید.
وی در زمینه قادرسازی سازمانی کمیته امداد اضافه نمود: انتظار اینست که کارمند در سقف ارزش کار کند زیرا توانمندسازی افراد کمیته امداد توانمندسازی سازمان است.
معاون حمایت و سلامت خانوادگی کمیته امداد کشور یادآور شد: توانمندسازی اجتماع در حین توانمندسازی کمیته امداد است که در این مرحله باید جامعه را نسبت به فقر آماده کرد و مسئولیت اجتماعی را گوشزد نمود.
ما باید از تأثیر رسانه و مشارکت اجتماعی در توانمندسازی اجتماعی بهره ببریم اگر هر فرد یا سازمانی خود را در مقابل فقر مکلف بداند بسیاری از مشکلات کمیته امداد حل خواهد شد
وی یکی از مشکلات امروز را انزوای اجتماعی دانست و افزود: حاصل این انزوا فقر است که درمان آن در مشارکت اجتماعی است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور تأکید کرد: کمیته امداد مسئول فقر است و باید با اطلاع رسانی دقیق در رسانه ها بتواند میزان مشارکت اجتماعی را افزایش دهد.
ذوالفقاری اذعان داشت: فقیر کسی است که داشته های خود را نمی شناسد حتی هوش و استعداد فرزندش برای او ارزش نیست لذا توانمندسازی فرایندی است که در آن داشته های نامشهود مددجو به داشته های مشهود تبدیل شود و بتواند توان بالقوه را به بالفعل برساند.
وی امدادگر را یک کارافرین و درمانگر فقر عنوان کرد و اضافه نمود: تقدم توانمندسازی توانمدسازی فکر است.
وی افزود:مددجویان ما در بسیاری از موارد حتی در پخت غذا مشاوره می گیرند اما در مسائل اساسی زندگی خود مثل ازدواج و تحصیل بدون مشاوره عمل می کنند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد کشور بیان داشت: در کشور ایران ۶۰۰ هزار دختر دم بخت و ۳۰۰ هزار زن بی سرپرست وجود دارد ما باید با آموزش، یاددادن مهارت و توانمندسازی آنها را به سمت ازدواج سوق دهیم و مزیت های آنها را افزایش دهیم.
ذوالفقاری سومین توانمندسازی را توانمندسازی اقتصادی خانواده بیان کرد و اضافه نمود: در این گونه توانمندسازی، اشتغال با نگرش و بازده اقتصادی دیده می شود در این مرحله باید مدیریت هزینه و درآمد رعایت شود.

DSCN1285 DSCN1283 4 DSCN1294 2 3

About

Check Also

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی نمایندگان مجلس گیلان با سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی …