امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در حق آقای ناطق برخورد شایسته و خوبی صورت نگرفته است؛ گفت: آقای ناطق جزو مهره‌های اثر گذار و از تئوریسین‌های اصولگرا است.

همای گیلان، امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با اعتمادآنلاین درباره بازگشت ناطق‌نوری به سیاست گفت: برگشت ایشان به سیاست به خود ایشان بستگی دارد که چه تحلیلی داشته باشند. نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه ایشان چه در گذشته و چه در حال یک ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در عرصه سیاسی دارند و حضور ایشان با توجه به ظرفیتی که دارند می‌تواند موفق و اثرگذار باشد.

 
واعظ آشتیانی ادامه داد: آقای ناطق جزو مهره‌های اثر گذار و از تئوریسین‌های اصولگرا است. ایشان اصولگرا و عضو جامعه روحانیت مبارز هستند. مهم این است که آقای ناطق وقتی می‌خواهند به عرصه سیاسی وارد شوند در کدام بخش از اردوگاه اصولگرایی می‌خواهند فعال باشند. مهم این است که اگر احیاناً ایشان به این نتیجه برسند که بخواهند به این عرصه برگردند که البته بیشتر تصورم این است که از ایشان در خواست باید شود که برگردند، باید دید در چه بخشی از خانواده بزرگ اصولگرایی می‌خواهند ایفای نقش کنند و بتوانند آن اثرگذاری که در گذشته داشتند بروز بدهند.
 
او افزود: آقای ناطق جزو آن دسته نیروهای سیاسی هستند که از هوش و ذکاوت خوبی برخوردارند. ایشان با توجه به تجربه‌ای که دارند متوجه هستند که اصلاح طلبان دلشان برای آقای ناطق نسوخته بلکه می‌خواهند به نوعی از ظرفیت آقای ناطق استفاده کنند. ضمن اینکه به هرجهت آقای ناطق همانطور که اشاره کردم یک نیروی اثرگذار در عرصه سیاسی کشور بودند وهستند و ذات ایشان ذات اصولگرایی با یک نگاه منصفانه است بنابراین می‌توانند نقش خوبی را در عرصه سیاست ایفا کنند.
 
واعظ آشتیانی درباره اینکه آیا راست سنتی به حضور یا بازگشت دوباره آقای ناطق به سیاست نیاز دارد؟ تصریح کرد: برداشت و تحلیلم این است که راست سنتی بجای اینکه وابستگی به فرد داشته باشد باید تجدید نظری در تشکیلات و گفتمانشان داشته باشد. البته نه تنها راست سنتی بلکه کلیه تشکلهای سیاسی چه در جبهه اصولگرایی و چه در جبهه اصلاح طلبان باید تجدید نگاه نسبت به شرایط امروز کشور داشته باشند و در عین حال مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور را در آنچه که خواسته مردم است، عملی کنند.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که آیا ناطق‌نوری در اتاق فکرهای اصولگرایان حضور دارد؟ گفت: امثال آقای ناطق باید رهنمود بدهند تا اینکه در اتاق فکر حضور پیدا کنند. با توجه به تجربیات ارزنده‌ای که ایشان در عرصه سیاسی کشور دارند، افراد دیگری باید در اتاق فکرها حضور داشته باشند. این افراد می‌توانند به نمایندگی از ایشان هم باشند. جایگاه ایشان بالاتر از این است که در اتاق فکر حضور داشته باشند. امثال آقای ناطق، آیت الله یزدی و آیت الله موحدی کرمانی و دیگر بزرگان جایگاهشان، جایگاه رهنمود است.
 
واعظ آشتیانی اظهار کرد: به نظر من اگر بنا است که یک روزی آقای ناطق به عرصه سیاسی کشور برگردد قطعاً با یک تدبر و منطق باید وارد شوند. اینکه یکباره ایشان در یک فضایی وارد شوند که تکرار یکسری مسائل حاشیه‌ای شود قطعاً به وجهه و چهره ایشان صدمه وارد می‌کند.
 
او گفت: کسی تکلیف نکرد که آقای ناطق باید از سیاست کنار باشد ایشان در یک مقطعی تصمیم بر این گرفتند که زیاد وارد مسائل مربوطه به اتفاقات سیاسی که در فضای آلوده جامعه سیاسی مطرح می‌شود، نشوند. چون آقای ناطق جزو تئوریسین‌های موفقیت شورای دوم شهر تهران بودند. ایشان به همراه آقای باهنر و مرحوم عسگر اولادی نقش ارزنده‌ای در انتخابات شورای دوم داشتند و به تبع آن در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری موفقیت‌هایی بدست آمد. آن چیزی که باعث شد آقای ناطق پرهیز کند؛ اتفاقات و مناظرات سال ۸۸ بود و صحبت‌هایی که علیه ایشان شد دلخوری‌هایی را بوجود آورد. من این بحث را بر حق می دانم و در حق ایشان برخورد شایسته و خوبی صورت نگرفته است.
 
واعظ آشتیانی درباره اینکه آیا پیش آمده که اصولگرایان از ایشان رهنمود بگیرند، تصریح کرد: شاید برخی از گروه‌های اصولگرایی با ایشان نشستی داشتند و از رهنمودهای ایشان استفاده کرده باشند. اما این نشست‌ها می‌تواند بستر ساز باشد برای اینکه آقای ناطق به صورت روشنتر و واضح‌تر حضور داشته باشند. اما برداشت و تحلیلم این است که رهبری اصولگرایی باید به نیروهای نسل بعد سپرده شود و نیروهایی که چندین دهه در این عرصه حضور داشتند باید نقش راهنما را برعهده داشته باشند. کسی هم باید رهبری گروههای سیاسی را برعهده بگیرد که محبوبیت جامعه آن قشر سیاسی را به همراه داشته باشند. اگر بدنه یک جریان سیاسی اقبال مناسبی را نداشته باشند که در حقیقت بتواند در جهت موفقیت آن تشکل کمک کند، قطعاً به چالش بر می‌خورند. بنده شخصاً اعتقاد دارم که نقش موحدی کرمانی، یزدی و مصباح و دیگران را ببینید. آیا اینها در اتاق فکر اصولگرایان می‌نشینند؟
 
او افزود: باید گردش نسل و گردش نخبگان وجود داشته باشد و ما نمی‌توانیم در چندین دهه گردش نخبگان و رهبری گروههای سیاسی را متوقف کنیم. اگر این اتفاق نیفتد این گردش دچار مشکل خواهد بود.
 
واعظ آشتیانی درباره ارتباط ناطق‌نوری با اصلاح‌طلبان تأکید کرد: آقای ناطق قطعاً تأثیرپذیر از اصلاح طلبان نیست. ضمن اینکه نشست و برخاست کردن و شنیدن نظرات دیگران نکته منفی نیست و اتفاقاً همه گروههای سیاسی می‌توانند هر از گاهی بنشینند و با یکدیگر گپ و گفت کنند.
 
او ادامه داد: آقای ناطق نوری کسی است که در حقیقت ذوب در ولایت هستند و به اصولها و اساس جمهوری اسلامی وفادار هستند و قطعاً از باورهای خودشان عدول نکردند. اگر تحلیلی وجود دارد که ایشان عدول کرده آن بستگی به نظرات افرادی دارد که چنین نگاهی دارند. ولی من تصور نمی‌کنم که ایشان از موضع خودشان فاصله‌ای گرفته باشند.