چاپ مطلب چاپ مطلب

پودر ORS چیست و چه فوایدی برای ورزشکاران دارد؟/سیدرضا میرحسینی

? دهیدراسیون

اختصاصی همای گیلان، دهیدراسیون یا کم آبی بدن در نتیجه‌ی از دست دادن مایعات زیاد روی می‌دهد. اسهال و استفراغ از شایع‌ترین علل کم آب شدن بدن هستند اما ورزش هم می‌تواند بدن فرد سالم را دهیدراته کند. دهیدراسیون خفیف می‌تواند موجب سرگیجه و اختلال شود. دهیدراسیون شدید هم می‌تواند بی‌حالی، ضعف، غش و مرگ را به دنبال داشته باشد.
پودر ors به طور کلی آبرسانی درمانی بدن شامل نمک و مایعات خوراکی می‌شود که به منظور هیدراسیون فرد دهیدراته شده به کار می‌رود

? روش مصرف پودر ORS برای تمرینات و مسابقات

یک چهارم محتوای یک پاکت ORS را به ۲۰ اونس بطری آب جوشیده سرد شده اضافه کنید.بطری را به خوبی تکان دهید تا پودر کاملا حل شود.طی ورزش هر چقدر که لازم است از این محلول بنوشید.مقدار تعریق‌تان هنگام ورزش را محاسبه کنید و مرتبا آب بنوشید تا مایعاتی که از دست می‌دهید را جایگزین کنید.

? چرا پودر ORS یک انتخاب خوب برای ورزشکاران است؟

اگر جزو افرادی هستید که در باشگاه زیاد عرق می‌ریزید می‌توانید یک بطری محلول ORS با خود داشته باشید تا بعد از پایان جلسه تمرینی‌تان بی‌حال و دهیدراته نشوید. امروزه تهیه‌ی پودر ORS کار سختی نیست زیرا تولید کننده‌های زیادی آن را وارد بازار می‌کنند و دستورالعمل استفاده‌ی آن را نیز ارائه می‌دهند.

? اگر دوندگان استقامتی به اندازه یک درصد از وزن بدن خود آب از دست دهند , ۲ درصد از سرعت آنها کم میشود . کاهش آب بدن باعث کاهش حجم پلاسما , کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب خواهد شد . •پیشگیری از کم آبی در ورزشکاران مهم است و بهترین راه آن هم مصرف مقدار زیادی از مایعات قبل، حین و بعد از خاتمه تمرین یا مسابقه ورزشی است. اغلب ورزشکاران متوجه از دست دادن آب بدن و کاهش سطح عملکرد بدن خود نیستند و این وظیفه مربی یا پزشک تیم است که به این امر توجه داشته باشد.

✅با رعایت رژیم غذایی سالم و انجام حداقل ۳۰دقیقه ورزش روزانه همیشه سالم و تندرست بمانید.

?تهیه و تنظیم:سیدرضا میرحسینی مربی ورزشی استان گیلان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …