چاپ مطلب چاپ مطلب

جلسه کارگاه آموزشی پسماند با حضور اصحاب رسانه و ادمین های فضای مجازی در شهرداری املش برگزارشد


کارگاه آموزشی پسماند براساس مدیریت پایدار با حضور نمایندگان اداره بهداشت ومحیط زیست شهرستان املش و اصحاب رسانه های حقیقی و مجازی در دفتر کار شهردار املش برگزار شد.
اختصاصی همای گیلان، شهردار املش گفت: هدف از تشکیل جلسه این است که در درجه ی اول در خصوص وضعیت پسماند در حوزه ی شهری گفتگو نماییم و نهایتا رسیدگی این موضوع در حوزه ی شهرستان می باشد تا تصمیم جامع و پایداری از باب رفع آلودگی های زیست محیطی در حوزه ی شهری و شهرستان داشته باشیم.
مهندس ناصر رنجبر اضافه نمود: وضعیت پسماند قبل از اینکه ما در حوزه ی شهرداری به نیابت از نمایندگان محترم انتخاب شویم در حاشیه ی رودخانه انجام می گرفت و بصورت کاملا آشکار و واضح وارد رودخانه ای که از سرشاخه های اصلی دریای خزر است می شد این در حالیست که این رودخانه ازچندین روستا وشهرستان عبور می نماید.
وی اظهار نمود: بر اساس سیاست هایی که در حوزه ی استانداری و نهایت بصورت بخشی در چند تا شهرستان با حضور فرمانداران تعریف شده بود که ما زباله را به کارخانه کمپوست رودسر هدایت نماییم و ریجکت هم به جایگاه زباله “آلمان لنگه “لنگرود دفن گردد و به آنجا تحویل دهیم اما متاسفانه علی رغم تاکید استاندار وقت و قبلی به دلایل نامشخصی این عمل انجام نشد .
وی افزود:به دلیل اینکه سیاست گذاری درستی از باب آماده شدن کارخانه کمپوست نبوده و فقط زباله ها را تحویل می گرفتند اما برای شیرابه ها که بزرگترین مشکل زباله در استان گیلان است فکری اندیشیده نشده بود. لذا کارخانه تعطیل شد ومجددا چالش های ما آغاز شد.
شهردار املش خاطرنشان کرد: از تاریخی که کارخانه تعطیل گردید تا به امروز سعی کرده ایم تمام مراحل بحث تفکیک زباله را انجام دهیم و با شرکت” صدرانگین شمال “قراردادی تحت عنوان آموزش بحث پسماند در حوزه ی املش راه اندازی نمودیم و هزینه آن نیز پرداخت شد تا مردم تفکیک زباله را از مبدا انجام دهند .

قریب به یک سال است که زباله ها را از حوزه ی شهرستان خارج می کنیم و از شهرستان های مجاور مساعدت گرفتیم
شهردار املش تاکید کرد: قریب به یک سال است که زباله ها را از حوزه ی شهرستان خارج می کنیم و از شهرستان های مجاور مساعدت گرفتیم و حجم زباله ها را با تفکیک کردن کم نمودیم اما به دلیل اینکه زباله هر روز تولید می شود و به دلایل مختلفی انجام اینکار هر روز مشکل است لذا مجبور به دپوی زباله هستیم و این در حالیست که در هر نقطه شهر مبادرت به این اقدام می نماییم با اعتراض مردم مواجعه می شویم.

علی رغم تمام مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم بالغ بر ۲۰ پرونده قضایی در زمینه زباله برای بنده تشکیل شد
رنجبر تصریح کرد: علی رغم تمام مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم بالغ بر ۲۰ پرونده قضایی در زمینه زباله برای بنده تشکیل شد و بعنوان متهم در دادگاه حاضر شدم و به هرحال این مشکلی است که خودمان ایجاد می کنیم و شهرداری متولی جمع آوری زباله است ، محیط زیست بعنوان دبیرخانه تشکیلات و فرمانداری بعنوان رئیس کارگروه پسماند شهرستان است و این ۳ زنجیره باید در کنار هم قرار بگیرند و این مشکل را حل نمایند.
وی اظهار کرد: در سال جدید چند پیشنهاد به حوزه ی کارگروه پسماند شهرستان دادیم که حداقل یک مکان به ما بدهند که زباله ها را در آنجا تفکیک کنیم و بحث باقی مانده ضایعات تری که وجود دارد و قابل تفکیک نیست را به نقطه ای انتقال دهیم و این مشکل به تنهایی از دست شخص شهردار و مجموعه شهرداری بر نمی آید وحل آن نیازمند یک عزم جدی و ملی است .
وی خاطرنشان کرد: قرار شد طرحی را هم به دبیرخانه پسماند شهرستان تحویل دهیم وطر ح ما مورد بررسی قرار گیرد و مقرر شده است تا شهرک صنعتی یک منطقه ای را به ما تحویل دهد و ما ضایعات و صنایع وابسته به بحث پسماند شامل لاستیک و پلاستیک و … را آنجا راه اندازی کنیم.

باید صنایع وابسته به زباله یا پسماند در حوزه ی شهرداری ها در قالب کوچک راه اندازی شود
وی اضافه نمود: باید صنایع وابسته به زباله یا پسماند در حوزه ی شهرداری ها در قالب کوچک راه اندازی شود تا گیلان را از بحث زباله نجات بدهیم و هم برای نیروهای مازاد اشتغال ایجاد شود .

لازمه ی برون رفت از مشکل پسماند همکاری است/

ما میتوانیم به خانواده هایی که تمایل داشته باشند گلدان های مخصوص اینکار بدهیم که هم زباله های تر آنان را دفن کند و هم کود بسیار مغذی از آن تولید کنند
رنجبر گفت: لازمه ی برون رفت از مشکل پسماند همکاری است ما تصمیم داریم که تعداد ایستگاه ها را افزایش دهیم و همه ی ادارات را مجهز به سطل های جداکننده تفکیک زباله کنیم و ماشین های حمل را موظف کنیم تا سر ساعت حاضرشوند .
شهردار املش ادامه داد: زباله تر معضل اساسی می باشد و تصمیم داریم که با حضور کارشناسان پسماند به کسانی که خانه ویلایی دارند آموزش دهیم با تمام امکانات شهرداری در محل خودشان زباله را تبدیل به کود کنند و بسته های تشویقی نیز برای آنها در نظر خواهیم گرفت و حتی حاضریم عوارض نوسازی سالیانه را نیز به آنان ببخشیم
وی در پایان : اگر یک سال بطور مداوم اینکار انجام شود نتیجه ی خوبی بدست خواهد آمد و با همکاری همدیگر می توانیم در این حیطه گام مثبتی برداریم.

شهردار املش در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار در خصوص تهیه حوضچه هایی برای تهیه کود و دفع زباله تر گفت: ما میتوانیم به خانواده هایی که تمایل داشته باشند گلدان های مخصوص اینکار بدهیم که هم زباله های تر آنان را دفن کند و هم کود بسیار مغذی از آن تولید کنند که آن کود را هم می توانند بفروشند و حتی برای کسانی که خانه های ویلایی دارند می توانیم حوضچه تعبیه کنیم و اینکار در آنجا انجام شود و بعد از چند وقت نتیجه ی کار را مشاهده کنیم

نیازمندمسئولیت نیستم ولی علاقمند به خدمت رسانی هستم

رنجبر عنوان کرد: به شخصه نیازمند این مسئولیت نیستم ولی علاقمند به خدمات رسانی هستم .

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …