چاپ مطلب چاپ مطلب

کوه‌ تراشی و برداشت بیش از حد مجاز از رودخانه ها در تالش جلو چشم مقامات محلی!/مهدی میزانی

کوه‌ تراشی و برداشت بیش از حد مجاز از رودخانه ها در تالش جلو چشم مقامات محلی!

همای گیلان، رفت و آمد ماشین آلات شرکت های بهره بردار رودخانه های تالش جاده ها را از بین بردند ؟

کاهش توریست و گردشگر در ییلاقات تالش !

رابطه اصلی میان فساد و منابع طبیعی به دو صورت است؛ یکی، وجود منابع طبیعی علت فساد است. به بیان دیگر، درآمدهای سرشار حاصل از منابع، باعث ایجاد رقابت میان گروه­های اجتماعی مختلف می­شود که خود سطوح بالاتری از رفتار رانت­جویی را به دنبال دارد. دیگری، فساد ممکن است در خود سیستم مدیریت منابع طبیعی رخ دهد و منجر به استفاده غیربهینه از این منابع و عملکرد ضعیف در بخش رشد اقتصادی و یا کاهش فقر شود

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وارنا ؛ در هفته گذشته پس از دریافت پیام های متعدد اعتراض آمیز مردمی در خصوص کوه تراشی ها و تخریب جاده های ییلاقی مریان و آق اولر و همینطور برداشت های متعدد روبرو شدیم ، برآن شدیم گزارشی مفصل در خصوص اقدامات این شرکت ها در جهت برداشت شن و ماسه از رودخانه ها و همینطور تخریب جاده ها و کوه ها تهیه و برای مردم ارائه بدهیم .

وضعیت زمین‌خواری و ساحل‌خواری و جنگل و کوه و دشت‌خواری و کرانه‌رودخواری و ایضا درخت‌خواری همچنان نگران کننده است.

هشدارهای مقام رهبری و روسای قوا نیز همگی موید قاطعیت در مواجه با این بلیه انسانی و ضد شهروندی است.

اما امان از دستان سودجو. وجود انگیزه بالا برای چپاول زمین و تعرض به منابع طبیعی در کنار بی متولی بودن یا ذینفع بودن راه را سخت می‌کند. اراضی ملی، اموال عمومی و متعلق به یکایک شهروندان است.

لذا باید در راستای منافع عامه و برخورداری همگان، مورد توجه مقامات حوزه عمومی قرارگیرد.

مهمترین مانع توسعه اقتصادی بالاخص در مرکز استان و شهرستان تالش موضوع معارضات محلی یا همان زمین خواری است

تاکنون کمترین برخورد جدی با زمین خواران صورت گرفته است

اراضی با ارزش اطراف شهر ها که باید در خدمت توسعۀ اقتصادی و شهری باشند عمدتاً در دست زمین خواران هستند و منابع طبیعی استان و مسئولین دولتی شهرستان تالش تاکنون نتوانسته آن طور که باید به وظایف خود در صیانت از پهنه های گسترده طبیعی عمل کند.

متاسفانه بیشترین میزان تغییر کاربری اراضی در اطراف شهرهای بزرگ استان و در کوهستان ها روی داده است، ضمن اینکه تعاونی‌های مسکن برخی ادارات بیشترین نقش را در تغییر کاربری اراضی داشته‌‍‌اند.

خسارتهایی که در بحث سیل سال گذشته و امسال به استان گیلان و شهر تالش وارد شد به این علت بود که هم در زمینه ساخت و ساز ها در بستر رودخانه ها و هم در زمینه از بین بردن جنگلها و مراتع و هم در برداشت بی رویه شن وماسه خلاف قانون عمل کردیم.

لازم به ذکر شرکت های خدمات رسان به دلیل ارائه خدمات به ساخت و ساز های غیر مجاز بیشترین سهم را در حوزه تغییر کاربری داشتند.

باز ساخت و ساز های غیر مجاز در ییلاقات و کوه تراشی ها به بهانه ساماندهی رودخانه های تالش ( کرگانرود و حسن درمانی) که سودهای میلیاردی را برای این افراد دارد را مشاهده نمودیم و گزارشی مفصل در این خصوص جهت اطلاع افکار عمومی منتشر نمودیم .

متأسفانه ویلاسازی، ساخت و ساز غیرمجاز، تراشیدن کوه‌ها و دست‌اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست در استان گیلان و الخصوص شهرستان تالش و ماسال ، رضوانشهر بویژه در ییلاقات مریان و آق اولر و سوباتان ، ییلاقات اسالم به الماس و سایر مراتع شدت گرفته و مقام‌های محلی و دستگاه‌های اجرایی، اقدامی جدی برای جلوگیری از این اقدامات نشان نمی‌دهند، و همینطور بخش‌هایی از اراضی ملی در مناطق سیاه خونی، شالما، شنبه راه، اله برکان، سوئه چاله و خجه ونه شامل عرصه و اعیان که مدت ها تحت تصرف متجاوزان قرار گرفته است و بعضا دستگاه های قضایی اقداماتی را انجام می دهند که جدیت کمتری را میتوان در این بازدید ها مشاهده نمود و انتظار می رود برخورد جدی با این متخلفان انجام شود .

پس از بازدید از منطقه متوجه برداشت شن و ماسه از رودخانه حسن درمانی ، ییلاق توریستی و گردشگری مریان شدیم ، از مردم و بومی های حاضر در محل سوالاتی را پرسیدیم و مطلع شدیم گویا طرح ساماندهی رودخانه کرگانرود ( رودخانه حسن درمانی ) گویا توسط یک شرکت با هماهنگی و دریافت مجوزهای قانونی از سوی دستگاه های مربوطه گرفته در حال بهره برداری می باشد .

رفت و آمد ماشین آلات این شرکت ها همه روزه باعث تخریب جاده ها گشته و اغلب این ماشین ها خارج از ظرفیت بار می زنند و همین اقدام بی تدبیرانه موجب ایجاد خطر برای هزاران گردشگر و توریست و مردم بومی می گردد ، که با توجه به نبود علائم کافی در جاده های ییلاقی و نبود شانه خاکی و گاردریل و همچنین باریک بودن جاده ها رفت و آمد را برای مردم به سختی اتفاق می افتد

سوالی که اینجا مطرح میشود ؛

۱- آیا متر و اندازه معینی برای برداشت یا بهره برداری از رودخانه های ییلاقات تالش ( رودخانه کرگانرود ، حسن درمانی ) وجود دارد ؟

۲- تکلیف تخریب جاده های ییلاقی توسط این ماشین آلات چه خواهد شد ؟ آیا آسفالت جاده ها دوباره انجام خواهد شد یا همین طور رها خواهند شد ؟

۳- این ماشین آلات بیش از اندازه و ظرفیتشان برداشت می کنند ، و اقدامات ایمنی را انجام نمی دهند و به همین حالت به مکان تعریف شده شرکت مذکور می روند و در گذشته شاهد سقوط خودروها بواسطه تصادف یا انحراف به دره ها بوده ایم ، آیا نظارتی در این خصوص انجام میشود یا خیر ؟

۴- آیا نظارتی بر عملکرد شرکت مورد نظر وجود دارد یا خیر ؟ بعضا در مناطقی شاهد برداشت بی رویه بوده ایم و یا در مواردی شاهد کوه تراشی بیش از حد مجاز بوده ایم که قطعا اینها شرایط را برای آمدن سیل و تخریب بیشتر رودخانه ها و خانه ها و باغات و مزارع بیشتر می کنند که جا دارد مسئولین مربوطه نظارت بیشتری بر عملکرد پیمانکاران داشته باشند ؟

۵- آیا مناقصه ای برای بهره برداری از رودخانه های شهرستان تالش صورت گرفته است ؟ در چه تاریخی و چند شرکت در این مناقصه شرکت نموده اند و معیار انتخاب شرکت مذکور چه بوده است ؟

۶- آب منطقه ای چه میزان از شرایط وخیم جاده ها باخبر می باشد ؟

پس از سالها درخواست مردم در جهت آسفالت ییلاقات ، حال ماشین آلات شرکت های بهره بردار به سرعت آسفالت جاده ها را تخریب می کنند .

شیوه‌های نوین درزمین خواری ، دشت خواری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز معضل جدیدی است که گریبانگیر بسیاری از مناطق خوش آب و هوای کشور شده است.

عرصه منابع طبیعی و بعبارتی محیط زیست مدت هاست به جولانگاهی برای افراد سودجو بدل شده است، افراد و گروه‌هایی که برای به دست آوردن پول و ثروت، از هیچ اقدام مخربی دریغ نمی‌کنند، کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری، زمین خواری و… این‌ها خوراک‌هایی است که در طول سالیان اخیر به طعمه‌ای جذاب و لذیذ برای صیادان زیستگاه های طبیعی مبدل شده است.

غارت و چپاول ناجوانمردانه زیستگاه‌های طبیعی از مخاطراتی است که به شدت حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی کشور و استان گیلان را تهدید می‌کند امری که به لحاظ اخلاقی، شرعی و قانونی غیر مجاز شمرده می‌شود.

نظارت دستگاه‌های نظارتی در جلوگیری از وقوع تخلفات مربوط به زمین‌خواری ناکارآمد است و بنا بر آمار رسمی ، سالانه ۲۰۰ هزار پرونده مربوط به زمین‌خواری در کشور تشکیل می‌شود که بیشترین تخلفات مربوط به تصرفات اراضی ملی و تغییر کاربری‌ها از سوی بنگاه‌های معاملات املاک انجام می‌شود.

البته بسیاری از تخلفات مرتبط با زمین‌خواری از سوی مسئولان دولتی یا تعاونی ها و…واقع می شود.نگرانی ها انجاست که برخوردها غیر موثر یا نابهنگام باشد.

پایگاه خبری و اطلاع رسانی وارنا ؛ آمادگی این را دارد مطالب تحت عنوان جوابیه و یا پاسخ به گرازش را بدون کم و کاست منتشر نماید .

یادداشت ؛ مهدی میزانی / مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری وارنا و هفته نامه وارنا خبر شمال

About عطیه نصرتی

Check Also

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی نمایندگان مجلس گیلان با سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدار همزمان نمایندگان رشت و صومعه سرا با سیاهکار زاده: ترسیم فرصت های هم افزایی …