اختصاصی همای گیلان: با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی که تاکنون ۵۵ درصد بوده به ۱۳۰ درصد افزایش می یابد.
براساس این تصمیم که در جلسات آتی هیات دولت نیز طرح و در مورد آن تصمیمگیری خواهد شد، تغییرات تعرفه خودرو به شرح زیر مورد جمعبندی قرار گرفته است:
?۱- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد
?۲- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی از ۴۰ درصد به ۹۵ درصد
?۳- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد
?۴- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی از ۵۵ درصد به ۱۵۰ درصد
?۵- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سیسی از ۵۵ درصد به ۱۵۰ درصد.
( منبع : خبرگزاری ها .
نوزدهم آذر ۱۳۹۶)
☆☆☆☆☆☆☆
تحلیل : دردناک است .
۱)آن هایی که این خودرو ها را سوارند .
۲) آن هایی که در نمایشگاه هایشان دارند .
۳) آن هایی که در حال << ترخیص >> این خودرو ها هستند.
۴) دیگرانی که خودرو های مونتاژ داخل دارند .
یک شبه، یک ماهه و یک ساله، ثروت، درآمد شان، زیاد می شود .
دوباره، اشرافیت، دوگانگی و تقاضای دلار بالا و بالاتر می رود .
جامعه ی ما؛ طبقاتی تر و دوباره داشتن ِ خودرو های لوکس خارجی، مظهر تشخّص و پرستیژ می شود .
مردم، یکدیگر را غارت می کنند و دولت هم همه را .
کیفیت خودروی عموم مردم هم ارتقاء نمی یابد .
فاصله طبقاتی هم آشکارتر می گردد.
نتیجه : دولت ِما، دوباره هوادار و هوا خواه ، سرمایه داران ِ نوکیسه می شود .
پترول هم همانند گذشته در خدمت پاترول قرار می گیرد .