چاپ مطلب چاپ مطلب

آثار علی غلامرضائی مدرس تاریخ دانشگاه

همای گیلان: ۱-کتاب اوضاع نظامی ایران در دروه نادرشاه

دوران حکومت کوتاه نادر با درخشش در عرصه‌های منازعات بی پایان و متعدد نظامی داخلی و خارجی همراه بود.

روستا مرد ابیوردی که از نظر نظامی و قابلیت‌های سوق الجیشی بی نظیر بود،‌ نمی‌توانست به سادگی بفهمد که فاصله راه تکیه بر ملت داشتن و یا سر نیزه و زور را واسطه اصلی و معتبر کار ملک شمردن چقدر زیاداست،‌او فرزند شمشیر و پرورده شمشیر و حاکم بر شمشیر بود و جز این نمی‌دانست که خودی و بیگانه و دوست و دشمن همه را با یک شمشیر براند.

نادر از فرمانروایانی بود که برای آخرین بار ایران را به محدوده طبیعی فلات ایران رسانید و با تدارک کشتی‌های عظیم جنگی،‌ کوشید تا استیلای تاریخی کشور را به آب‌های شمال و جنوب تثبیت کند.

موضوع بررسی سیاست‌های نظامی نادر از دو جنبه حائز اهمیت است:

اول: ایران دچار فروپاشی در میانه قرن ۱۸ و پس از سقوط صفویه را به انسجام و بازگشت به مرزهای پیشین رساند؛

دوم: رویکرد و سیاست نظامی نادر بومی و مبتنی بر حمله برق آسا و غافلگیرانه بود.

کتاب«اوضاع نظامی ایران در دوره نادرشاه» را انتشارات دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمستان ۹۰در ۱۶۶ صفحه منتشر کرده است.

۲-کتاباوضاع نظامی در روزگار صفویان

سلسله صفوی که توسط شاه اسماعیل تشکیل شده بود اولین حکومت سرزمینی ایران بعد از ساسانیان است که توانست یک حکومت ملی را در محدوده مرزهای فلات ایران تشکیل دهد.

این حکومت با دشمنان خارجی و داخلی بسیاری مواجه بود. به طوریکه عثمانی‌ها از غرب و ازبکان از شرق، به طور دائم تمامیت ارضی ایران را تهدید می‌کردند. حکومت صفوی توانست خطر ازبکان و عثمانی‌ها را دفع کند و آشوب‌های داخلی را سرکوب نموده و حاکمیت خود را در سراسر کشور اعمال نماید. بطور کلی در زمان صفویه، ایران بر بخش‌هایی از عراق، سواحل جنوبی خلیج فارس، قفقاز و بخش‌هایی از آسیای میانه، افغانستان و پاکستان کنونی حاکمیت پیدا کرد. اما در اثر بی لیاقتی حاکمان بعد از شاه عباس اول صفوی، به مرور از وسعت این دولت کاسته شد و در نهایت در سال ۱۱۳۵ هجری قمری سقوط کرد.

در کتاب حاضر تلاش شده است تا با تکیه بر نوشته‌های مورخان و نویسندگان ایرانی و نیز گزارش‌ها و سفرنامه‌های اروپاییان عملکرد پادشاهان صفوی، ساختار ارتش و جنگ افزارهای رایج دوره صفوی مورد بررسی قرار گیرد. کتاب«اوضاع نظامی ایران در روزگار صفویان» نوشته علی غلامرضایی از سوی انتشارات دافوس ارتش دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا در ۱۲۵ صفحه مصور منتشر شده است.

۳-کتاب کارنامه عباس میرزا در جنگهای ایران وروس

در کتاب حاضر سعی بر آن است که به اوضاع ایران در زمان قاجار پرداخته شود تا خواننده با مطالعه اوضاع ایران در دوره قاجار متوجه چرایی این‌همه شکست و تحقیر شود. در ادامه جنگ ایران با روس و نقش و تأثیر افراد و چهره‌های تأثیرگذار ازجمله «عباس‌میرزا»، علما، انگلیس و غیره بررسی می‌گردد. درواقع چیزی که این کتاب به دنبال آن است دلیل شکست ایران از روسیه و پیامدهای ناشی از فقدان یک ارتش ملی، سازمان یافته، مجهز و مدرن برای سرزمین ایران است.

۴-کتاب اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادرتاپایان دوره زندیه

در این کتاب ضمن بررسی اوضاع ایران پس از مرگ نادرشاه،سرگذشت ناکامی ها ورشادتهای لطفعلی خان زندوخیانتهایی که به ایشان شده است به طور مفصل بحث شده است.

۵-کتاب غارت تمدن ایران توسط مغولان

در این کتاب نیزعملکردسران حکومت خوارزمشاهیان  وچرایی حمله چنگیزخان مغول به ایران ومقاومت های جانانه سلطان جلال الدین خوارزمشاه مورد بررسی قرار گرفته است.

درباره نویسنده: 

علی غلامرضائی فرزند مسیب متولد۱۳۵۹از شهرستان املش استان گیلان،به دلیل علاقه وافر به تاریخ تلاش داردتا نقاط تاریک و کم نور تاریخ ایران را به دیگران نشان دهد.خلاصه ای از سوابق علمی ایشان به شرح ذیل می باشد:

۱-مدرس فعلی تاریخ دانشگاه های شهید ستاری ،خاتم الانبیاء وعلوم پزشکی آجا.

۲-مولف کتابهای غارت تمدن ایران توسط مغولان،اوضاع نظامی ایران درروزگارصفویان ، اوضاع نظامی ایران دوره نادرشاه ودوره زندیه و….

۳-نویسنده مقالات درباره فتوحات مهم نادرشاه،جایگاه ایرانیان باستان در علم و هنر،ارتش در دوره امویان و عباسیان و…

۴-مدرس سابق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ،دبیرستان کوشش ورامین و…

۵-نفر اول مسابقات علمی شهرستان املش ونفرچهارم مسابقات علمی استان گیلان.

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …

۱۲ comments

  1. سپاس فراوان از شما

  2. با سلامی دوباره به استاد عزیز جناب اقای غلامرضایی.همیشه سپاسگزار مطالب گرانبهای تاریخی شما هستیم.امیدوارم همیشه شاهد نظرات ارزشمند شما در مورد مسایل تاریخی باشیم.برای شما و همکارانتان ارزوی موفقیت و سربلندی دارم.

  3. با عرض سلام و خسته نباشید به استاد بزرگ تاریخ
    چند نمونه از این کتابها را خوانده ام و خوشحالم که چراغهای بیدار ایران در عصر حاضر نیز حضور دارند.
    خوشحال می شویم کتابهایی که خصوص تاریخ باستان ایران را به روشنی بیان نموده است ، به اطلاع همگان برسانید.
    همیشه سربلند و موفق باشید

  4. سلام بابت معرفی کتابهای استاد غلامرضائی تشکر و قدردانی می نمایم

  5. خیلی ممنون

  6. سلام
    ممنون از معرفی کتابهای استاد غلامرضائی بدبخت ملتی است که تاریخ کشورش را نداند

  7. بسیار سپاسگزارم از معرفی کتابهای استاد غلامرضائی

    • سلام سپاس بابت معرفی کتاب های استاد .سپاس بابت قلم فوق العاده که برای هر فردی که مبتدی در مطالعه تاریخ تا کسی که تاریخ را به صورت حرفه ای مطالعه می کنند مناسب است.

  8. سپاس از معرفی کتابهای علی غلامرضائی از املش گیلان

  9. سلام ممنون از معرفی کتابهای تاریخی

  10. ممنون تشکر

  11. سلام سپاس بابت معرفی کتاب های استاد .سپاس بابت قلم فوق العاده که برای هر فردی که مبتدی در مطالعه تاریخ تا کسی که تاریخ را به صورت حرفه ای مطالعه می کنند مناسب است.