چاپ مطلب چاپ مطلب

اجداد مشترک گولکی های دیلمان وچهار لنگ بختیاریها

اختصاصی همای گیلان: آنچه باعث شد تا در این خصوص مطلبی بنویسم  در خواستی از هم وطن ما از خطه اهواز (سید حسین هاشم پور)بود که در پی درج تیتری با عنوان(احداث یک خانه عالم در روستای گولک دیلمان)خواسته بود تا از اصل ونسبخود آگاه شود در ابتداء عین مطلب ایشان را می خوانیم بعد برای اطلاع بیشتر از مطالب مفیدی که طی تماس تلفنی با دکتر افشین پرتو استاد تاریخ حاصل شد،بهرمند می شویم :

2

موضوع :تشکر و درخواست
ازمطالب خوب شماتشکر میکنم .
درخواست :
اینجانب سید حسین هاشم پور متعلق به یکی از تیره های از طوایف بختیاری هستم که حدود چند هزار خانوار هستیم که قشلاق ما در محدوده شمال شهر ستان خوزستان درشمال مسجدسلیمان و ییلاق ما درحوالی شهرکرد است .بزرگان ما همه اذعان دارند که نسب ما به میر گولک می رسد .سیادت عده ای از ما با کار تحقیقی اینجانب وبا تایید مراجع فقهی و قانونی اخیرا اثبات شده .پدران ما می گویند نسب ما با ۱۴ واسطه به میر گولک می رسد اما خودشان دقیقا نمی دانند میر گولک کیست و از کجا آمده .یکی از بزرگان گفته که گولک یعنی گیلانی و آثار زیادی هم از گیلانی بودن در منطقه زندگی ما وجود داردمثل مقبره بابا زاهد گیلانی و … .ضمنا کتب تاریخی موجود هم نوشته شده که درقرن هشتم هجری از گیلان تعدادی از ساذا ت به منطقه خوزستان و حوالی شهر کرد مهاجرت کرده اند،درخواست راهنمایی دارم مبنی براینکه آیا اجدا ما و شما یکی نیستند؟لطفا اگر کتاب یا منبع خاصی را درمورد مهاجرت گیلانیها ازروستای گولک به مناطق جنوب ،معرفی بفرمایید .با تشکر سید حسین هاشم پور- اهواز

بعد از خواندن این مطلب دکتر پرتوبه خبر نگار ما گفت : اواسط قرن دهم (اواخر حکومت کیانیان)در زمان صفویان مهاجرت به بیرون گیلان آغاز شد لذا گروه هی که البته منبع کتبی وجود ندارد ولی به صورت شفاهی بیان می شود  از منطقه گولک دیلمان به منطقه بختیاری کوچ کردند ومتعاقب آن بعد طی سالیانی گروهی از بختیاری ها ( چهارلنگ) به گیلان  آمدندودر منطقه بین دیلمان وعمارلو سکناگزیدند(بختیاری ها دو تیره هستند چهارلنگ وهفت لنگ)

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …

۷ comments

  1. سلام
    عزیزان
    من از فامیل این آقا هستم
    متاسفانه عده ای بدون آگاهی و فقط به دلیل تشابه اسمی نتایجی از این موضوعات می گیرند که نتیجه طبیعی نیست؛

    ۱. ما هیچ مدرکی دال بر مهاجرت از سایر جاهها به منطقه بختیاری نداریم
    ۲. سادات در منطقه بختیاری کاملا شناخته شده و دارای نسب نامه می باشند که ما هیچ نسبت ، معروفیت و یا … با سادات نداریم
    ۳. قباله های قدیمی مربوط به ۲۵۰ سال پیش وجود دارد که‌ پدر بزرگ ما به نام آ (به معنی بزرگ) هاشم قندعلی بوده وهم اکنون بسیاری از فامیلی های ماها هاشمی قندعلی می باشد. و یکی از طایفه های بزرگ بختیاری می باشند
    ۴. در بختیاری بسیاری از افراد انساب خود را می شناسند و ما تا ۱۶ جد خود را می‌شناسیم که امکان ندارد سید و یا مهاجر باشیم وسندی هم در این خصوص نداریم در روی هیچکدام از قبور فامیل و پدران و مادران و اجداد ما کلمه سید ذکر نشده است
    ۵. اگر ما سید و یا مهاجر باشیم مطمئنا پدر بزرگ ما همان هاشم بهتر از ما می دانست و این موضوع مهم را در نوشته ها می بایست درج می کرد در صورتی که از حدود ۴۰۰ قباله ۱۰۰ تا ۳۰۰ ساله هیچ لقبی که مبنی بر سید بودن باشد وجود ندارد
    سوال ۱ ؛ آیا من بهتر اجدادم رو می شناسم یا دیگران؟

    سوال ۲ ؛ آیا من بهتر اجدادم رو می شناسم یا همان جد شانزدهم من؟
    مطمئنا او ، اگر او سید بود چرا هیچ جایی ذکر نکرده حتی در هیچکدام از قباله ها و نوشته ها و قبور ؟
    ۶. ما بختیاری هستیم و به بختیاری بودن افتخار میکنم و در عین حال به تمام آدمها و ایرانیهای عزیز احترام می‌گذاریم و همه را هم دوست داریم

    یادمان باشد که پیامبر اکرم ص فرمود هرکس سید نباشد و خود راسید جا بزند خداوند او را لعنت می کند لذا در اظهارات خود محتاط باشیم تا خدای ناکرده لعنت خدا و عذاب وی را برای هیچ به جان مهر
    خدانگهدارتون
    امیدوارم به اطلاع سوال کننده برسد

    • سیدحمیدرضا هاشمی

      باسلام و احترام، تا جایی که بنده اطلاع دارم جناب سید حسین هاشم پور در خصوص اثبات سیادت تحقیقات کلی کرد چه درون فامیل چه خارج از فامیل که میشود گفت اکثریت سیادت اولاد هاشم را تایید کردند حتی از سه فرزند هاشم که در حال حاضر سه اولادی هستند در خصوص تایید سیادت فایل های صوتی و کلیپ موجوداست که سیادت را تایید و پذیرفتند، و همانطور که مستحضر هستید جناب سید حسین هاشم پور یکی از فرزندان نیک در خانواده هاشم پور است و ایشان نزد بختیاری و غیربختیاری دارای مقبولیت و جایگاه خاصی است، اینکه جنابعالی ادعا میکنی که اولاد هاشم سید نیستند و از طایفه قندعلی هستندبرای اثبات اینکه شما از طایفه قندعلی هستید چه مدرک یا مستند قانونی و محکمه پسندی دارید، جنابعالی ادعا کردی که قباله ای موجود دارید که مربوط به ۲۵۰ سال پیش است بفرمایید تصویر آن را به اشتراک بگذارید برای اثبات ادعای خود، ضمنأ دلیل مخالفتی شما و امثال شما فقط مسائل سیاسی است که بنوعی منافع شخصی محسوب میشود که نمونه اش بحث انتخابات نمایندگی مجلس و شورای شهر است چون طبق گفته خودتون و افراد هم عقیده تان یک روزی نیاز به رأی طایفه قندعلی داریدو اگر سید شدید طایفه قندعلی به ما رای نمیدهد، که این ادعا نزد بنده که سالیان سال است با مردم سر کار دارم و شناختی که از افکار وتفکرات مردم دارم مردود و رَد است چون مردم دیگه روشن وبیدارند، در پایان اگر شما آدم صادق و شجاعی بودی بصورت کامل اسم وفامیل شریفت رو ذکر میکردی نه اینکه بصورت ناقص.
      باتشکر از مدیر سایت (لطفأ جهت روشن کردن این برادر به اشتراک گذاشته شود)
      سید حمیدرضا هاشمی

      • شما که اطلاعات دقیقی نداری و سن شما هم کمتر از ۳۵ سال هست.
        ما قباله جات ۲۲۵ ساله داریم که دقیقا نان خانوادگی هاشم ، قندعلی است . سندی واقعی، تایید شده و تاریخی .
        همین کافی است .
        اگر چند تا پیرمرد بی سواد و مشکل دار چیزی گفتند ، که سند تاریخی نیست.
        مشکل اینجاست که شما ها حقیقت رو قبول ندارید.
        متأسفانه دلیل اینکه شما بر موضوعی غیر واقعی و دروغ پافشاری می کنید ، بهره برداری سیاسی است نه ما که واقعا برایمان ارزشی ندارد.

        مطمئن باشید من شجاعتم را قبلا به همه شما ثابت کردم و لازم نیست که اینجا ذکر کنم.

        باید به حال شما ها تاسف خورد که ادعای پاک و … بودن دارید و اینجوری توهین می کنید.

        ببین چه میگه ، نه اینکه کی میگه.

        گفتنی است که اسناد تاریخی را به انسانهای مطمئن ، رازدار و قابل اعتماد می سپارند ، نه هر فردی.

        قبلاً هم گفتم ، اشتباه کردید
        و بعدا هم پشیمان می شوید.

        والسلام من اتبع علی الهدی

  2. سید حسین هاشم پور

    سلام،گذشته از پاسخهای دیگر،چرا سخن پیامبر را مصادره به مطلوب می کنید و آن را ناقص ذکر می کنید.اولا سخن نقل شده منسوب به امام صادق علیه السلام است و آن این است که فرمود ……..و خدا لعنت کند هرکس که سید باشد،و بگوید سید نیستم.جد من که الان در نجف اشرف مدفون است بنا بر نقل افراد معتبر،عمامه سیاه داشته و بسیاری از فامیل من به من گفته اند که اجدادشان سید بودند.من ادعا نکردم که شما سید هستید،موضوعی است شخصی مربوط به خودت.

    • با سلام مجدد
      برادر من
      اولا در مورد حدیث بگویم ، این حدیث را از زبان هر دو بزرگوار نقل کرده اند و فرقی نمی کند ، آنچه مهم است عدم دروغگویی و انتساب نادرست به سادات است.
      دوم اینکه جد سوال کننده که همان قاسمعلی است، قبلاً در پشت سد منطقه اندیکا رحمت خدا رفته ، سپس پسر برادرش به دلیل ارادت به امام حسین علیه السلام و بر اساس وصیت وی ، پس از نبش قبرش ، بقایای استخوانهای وی را در کیسه ای گذاشت و تحویل سیدی داد که ببرد کربلا خاک کند و اون هم برد و دیگر خبری ازش نشد ، نه اینکه نجف ببرد. ضمن اینکه مشخص نشد که قبری از وی در نجف و یا کربلا باشد.
      سوم اینکه ،هیچکدام از دلایل فوق را پاسخ نداده است و فقط به اظهارات دو سه نفر از افراد مسن (که آن هم بی سواد بودند البته با کمال احترام به آنان) دیگر هیچگونه دلیلی که ثابت کند سید است وجود ندارد.
      چهارم اینکه جد اعلای ما همان میر گولک یکی از افراد بختیاری بود که همراه با میر جهانگیر خان از فاتحان قلعه معروف قندهار در زمان نادر بوده در حدود سال۱۱۵۰ قمری (البته این سخن کاملا اثبات نشده و برادران دنبال اثباتش هستند) و دلیلی بر مهاجرت وی نیست.
      پنجم اینکه ، سید بودن و نبودن تاثیری در اعمال و بهشت و دوزخ رفتن ما ندارد ، آنچه مهم است راستگویی و صداقت و روش و رویه درست گذاشتن است به گونه ای که دچار نفرین نسل‌های بعد از خود و دیگران نشویم.

      در آخر دعا می کنم که خدای بزرگ (که خدای سید و غیر سید است و در نظرش فرقی بین آنها نیست جز به تقوا) همه ما را به راه راست و راستگویی و راستجویی رهنمون شود!

      • بزرگوار میرجهانگیرخان مربوط به زمان شاه عباس و شاه طهماسب صفوی بود ،، در دوره نادرشاه و فتح قندهار نبود.

        یه کمی مطالعه تاریخی داشته باشد

    • اینکه فرمودی موضوعی شخصی است. پاسخ عجیبی است من و شما (و آن دو سه نفری که شناسنامه سیدی گرفتند) پسر عمو هستیم ، مگر می شود ربطی به من نداشته باشد؟
      واقعا عجیب است ، عجیب!!!!!!!!!!!