اختصاصی همای گیلان، سالها است که از زبان نمایندگان و مسئولان در لاهیجان می شنویم که قرار است میدان گیل سروسامان پیدا کند تا از ترافیکی که در آن میدان ایجاد می شود کم شده و یا به کلی محو شود.
اما آن میدان همچنان بر یک پاشنه می چرخد .ترافیک ،تصادف ،نارضایتی شهروندان و سکوت مسئولان !
اگر چه مقایسه دریای مانش با میدان گیل شهر ما قیاس مع الفارق است اما جهت اطلاع مسئولان بزرگوار بد نیست گریزی به آن بزنیم و ببینیم انها چه کردند و چه ساختند ما چه می کنیم و چرا تاکنون نساختیم .
با حسرت تمام باید گفت که دریای مانش با آن عظمتش (از جهت طول و عرض دریایی) چه زیبا به بار نشست و میدان گیل ما پس از سالها چگونه به گل نشست .
دریای مانش تونلی ۵۲ کیلومتری است که بندر ادوکاله فرانسه را به شهر فولکسون انگلستان متصل می کند .این اتصال از زیر دریا و در کف آن کشیده شده است .
بر اساس امارهای داده شده در سایت های معتبر داخلی و شبکه های خارجی این شاهکار قرن ، بزرگترین پروژه ساختمانی اروپا است.
۶ میلیارد پوند (۱۰ میلیارد دلار ) هزینه جهت ساختن ان صرف شده تا این تونل در ۴۰ متری زیر دریا ساخته شود که دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است .
قطر هر کانال ۲/۷ متر و دارای لوله های تهویه و نجات مصدومین احتمالی است!!!
جالب است بدانیم که عبور قطارها از تونل ۳۰ دقیقه طول می کشد و با این پروژه زمان مسافرت از پاریس به لندن و بالعکس از طریق زمینی ۳ ساعت کاهش می یابد .
یکی از عجایب کار این است که دو طرف بدون کوچکترین انحرافی به یکدیگر برسند و به همین خاطر از سیستیم های رادیویی و همچنین GpS نهایت استفاده را می برند .
از نکات قابل توجه این است که دو کارگر که برای اولین بار با فرو ریختن آخرین لایه خاک ، دو تونل را به هم متصل کرده بودند در بهره برداری از آن حضور داشتند !!!
حال برگردیم به پروژه ساخت میدان گیل شهر ما در استان زرخیز و گردشگر گیلان که سالهاست همچنان در محاق مانده است و معلوم نیست که چرا تاکنون علیرغم وعده های داده شده در مرحله ابتدایی مانده است .
بر اساس اطلاعات بدست آمده شروع مطالعات پروژه میدان گیل در سال ۹۲ رقم خورد و از سال ۹۳ رسما مرحله مطالعه و وارد فاز نمونه برداری ، یا اصطلاحا سونداژ جهت براورد جنس و استحکام ان شدند .
گفته اند که براوردهای اولیه برای هزینه پروژه حدود ۲۳ میلیارد تومان بوده است .
انچه راقم توسط بعضی از شهروندان اگاه پی گیری کرده طول کل پل ۴۵۲ متر است. به مشخصات دیگر پول فعلا نمی پردازیم که خود داستان دیگری دارد که اگر در ان زمان اقدام می شد چقدر هزینه داشت و حالا اگر این طرح پیاده شود چقدر بار مالی برای شهر و استان می گذارد !!!
پروژه فوق در سه نوبت از طرف راه و شهرسازی به مناقضه گذاشته شده بود .
در مناقضه برگزار شده سه شرکت جاسک ، عمران اردبیل ،گیل پوشس سپیدرود ،به ترتیپ اول تا سوم شدند که بالطبع جاسک برنده این مناقضه خواهد بود .
پس از مناقصه و به مرور زمان از یک طرف تزریق نشدن اعتبارات لازم و از انطرف افزایش هزینه ها به دلیل گران شدن مصالح و امکانات ، طرف اول انصراف داده و گویا اکنون تحت پیمانکاری شرکت گیل پوشش قرار داده شده است .
فارغ از اینکه چه کسی و یا کسانی در این طرح حضور داشته و یا دارند سئوال اساسی این است که چرا هر طرحی که در لاهیجان و گیلان قراره پیاده شود با اما و اگرها و یا طولانی شدن طرح ها می انجامد!؟
اگر در همان زمان که اقلام مورد نیاز ارزانتر از امروز بود و همه دستگاه ها و سازمان ها و شرکت ها همراه و همدل می شدند به مرحله تکمیل نمی رسید؟ تا امروز مجبور شوند میلیاردها تومان از جیب مردم و از طریق بودجه های اختصاصی که معلوم نیست کی تحقق پیدا می کند در محاق بماند ؟
بی دلیل نیست که گفته اند در کشورهای در حال توسعه حاشیه بر متن غالب است !