چاپ مطلب چاپ مطلب

استفاده ۵۵ درصد خانوارهای گیلانی از نمکدان بر سر سفره غذا

همای گیلان: کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گیلان گفت:در بررسی های صورت گرفته، مشاهده شده است ۵۵ درصد خانوارهای گیلانی بطور دائمی بر سر سفره نمکدان استفاده می کنند و این علاوه بر نمک اضافه شده به غذا است.

53109t.jpg

منیره امینیان در خصوص نمک و عوارض بهداشتی آن بمناسبت بسیج ملی تغذیه سال ۹۴ گفت:بیماری های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور است و تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند،نمک و چربی از مهمترین عوامل خطر آن است.

وی با بیان اینکه ششمین سال بسیج ملی تغذیه با شعار “کاهش مصرف قند، نمک و چربی” بنا نهاده شده است ،افزود:نمک در تمام سلول های بدن انسان وجود دارد و در انتقال پیام های عصبی مغز به اعضا، انقباض قلب و ماهیچه های دیگر بدن نقش دارد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گیلان با اشاره به اینکه نمک باعث ایجاد طعم و مزه مناسب غذا می شود گفت:نمک باعث طولانی شدن زمان نگهداری غذا می شود چرا که از رشد میکروب های نامطلوب جلوگیری و مانع فاسد شدن مواد غذایی می شود.

امینیان یادآور شد:از آنجا که برای غنی سازی، نمک ماده غذایی مناسبی است،لذا برای غنی سازی استفاده می شود و در ایران قریب ۲۰ سال است که بدین طریق اختلالات ناشی از کمبود ید نظیر گواتر، ناهنجاری های مادرزادی و…کنترل شده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف سدیم در بالغین کمتر از ۲هزار و ۳۰۰ میلی گرم در روز یعنی حدود ۵ گرم نمک باید باشد، اما متاسفانه مصرف در کشور ما ۲ -۳ برابر این مقدار است افزود: در بررسی های صورت گرفته، مشاهده شده است ۵۵ درصد خانوارهای گیلانی بطور دائمی بر سر سفره نمکدان استفاده می کنند و این علاوه بر نمک اضافه شده به غذا است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گیلان با تاکید بر اینکه علی رغم اینکه نمک به میزان کم برای بدن لازم است اما مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل فشار خون بالا است گفت: امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است.

امینیان ادامه داد:دریافت زیاد نمک، سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

وی افزود:مصرف زیاد نمک و غذاهای پرنمک و شور می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است. علاوه بر این سکته قلبی، آسم ،ادم یا ورم نیز در اثر مصرف زیاد نمک عارض می شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی گیلان گفت:بررسی ها نشان داده است با کاهش مصرف ۳ گرم نمک در روز، حدود ۵۰ درصد بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.// ایسنا

About سردبیر

Check Also

رئیس شورای شهر رحیم آباد فرارسیدن روز شهرداری ها و دهیاران و روز قلم را تبریک گفت

رئیس شورای شهر رحیم آباد فرارسیدن روز شهرداری ها و دهیاران و روز قلم را …