چاپ مطلب چاپ مطلب

افشاگری بی سابقه عضو شورای شهر رشت+اسناد

همای  گیلان: صد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر رشت، با قرائت قرآن و سرودملی جمهوری اسلامی برگزار شد.

۱۰:۴۷؛ محمدعلی رفیعی نوده، ابتدای جلسه، ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی روز روابط عمومی را گرامی داشت.

وی ادامه داد: “بعد از سقوط تیم داماش و ملوان امیدواریم امروز تیم سپیدرود پیروز میدان شود.”

رفیعی تصریح کرد: “چنانچه تیم سپیدرود امروز بازی را ببرد، پنجاه میلیون تومان از طرف شورا و مردم رشت به این تیم پرداخت خواهیم کرد.”

 

 

۱۱:۰۲؛ اسماعیل حاجی پور به عنوان ناطق اول جلسه اظهار داشت: “ماه گذشته شاهد سقوط دو تیم داماش گیلان و ملوان بندرانزلی بودیم. امیدواریم که امروز شاهد برد تیم سپیدرود باشیم تا ناکامی دو تیم جبران گردد.”

وی ادامه داد: “یکی از خیابانهای مهم رشت، خیابان آیت الله مطهری است. خیابانی که وضعیت آن به هیچ عنوان خوشایند رشت نیست، به این دلیل که از ساعت ۵ غروب به بعد نمیتوان در پیاده رو ها قدم برداشت.”

حاجی پور به غیر بومی بودن این دستفروشان اشاره و تصریح کرد: “این افراد عموماً از شهرهای لاهیجان، رودسر، رودبار، فومن و منجیل به رشت می آیند.”

وی ادامه داد: “اکثر این افراد با خودروی شخصی می آیند و علاوه بر اشغال پیاده رو ها، در خیابان هم باعث ترافیک می شوند. در خیابان مطهری قیمت مغازه ها متری ۳۵ میلیون تومان است، بعد همان اجناس داخل مغازه را کنار خیابان پهن می کنند و می فروشند.”

حاجی پور افزود: “مقابل مسجد تکیه سوخته افرادی هستند که ۹۰ درصد آنها اعتیاد دارند و اجناس دسته دومی را می آورند که معلوم نیست از کجا می آید! جا دارد که شهرداری و شورا با همکاری نیروی انتظامی نسبت به برخورد قانونی با آنها اقدام کند.”

وی همچنین از وضعیت دستفروشان پیاده راه فرهنگی رشت انتقاد کرد.

اسماعیل حاجی پور در بخش دیگری از نطق با مورد خطاب دادن شهردار رشت گفت: “آقای شهردار! همانند پدر صحبت کردم، گوش نکردی! دوستانه حرف زدم، گوش نکردی! خصوصی صحبت کردم، این گوش ات در و گوش دیگرت دروازه بود! نمی دانم چگونه و با چه زبانی با تو سخن بگویم!؟”

 وی ادامه داد: “آقای شهردار! اگر به حرف های دوستانت گوش نمیکنی، لااقل به دوستی های خاله خرسه اعتماد نکن. ما دشمن تو نیستیم، چرا ما را دشمن خود فرض میکنی!؟”

حاجی پور افزود: “آقای شهردار! خدا را درنظر بگیر و قانون و مقررات را سرلوحه کارت قرار بده. با شورا، پرسنل شهرداری و ادارات تعامل داشته باش، با جنگ و جدل نمی توانی کار را پیش ببری، احترام شورا را حفظ کن، تیم بستن و گروه بستن را کنار بگذار و بفکر آبادی شهر باش.”

وی در خاتمه اظهار داشت:”با ۳۷ سال سابقه اجرایی مانده ام که چطور با تو صحبت کنم!؟”

۱۱:۳۷؛ فرهاد شوقی به عنوان ناطق دیگر این جلسه، اظهار داشت: “در طول تاریخ سده اخیر ایران از سوی ابرقدرت ها مورد دشمنی های بسیار قرار گرفته است که با دقت در تاریخ در می یابیم که علاوه بر این دشمنان بیرونی، برخی نادانی ها و سوءتدبیرها از داخل موجب ریختن آب به آسیاب دشمن گردیده است.”

وی ادامه داد: “امروز ایران در مقطعی حساس از تاریخ قرار دارد، فشار بدخواهان ایران اسلامی، تحریم ها، بد عهدی ها، شبیخون فرهنگی، فشارهای اقتصادی، همگی دست به دست هم داده تا سرعت حرکت کشور عزیزمان را به سوی قله های پیشرفت کند نماید.”

این عضو شورای شهر افزود: “اکنون که رهبر انقلاب دو سال پیاپی را به عنوان اقتصاد مقاومتی نامیدند، انتظار می رود که مسئولین دلسوز و انقلابی با چشمی بازتر به سیاست گذاری و اقدام و عمل در این راستا گام بردارند.”

۱۱:۴۷؛ فرهاد شوقی با تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی، تصریح کرد: “چندی پیش در خیابان شهید انصاری رشت، روی یکی از پل های عابر پیاده، تبلیغ یک مسواک ساخت کشور امریکا درج شده بود! جا دارد که شهرداری رشت تبلیغات خود را به گونه ای مدیریت و محصولات خارجی را تحریم کند.”

شوقی در خاتمه اظهار داشت: “مدیریت الگوی مصرف و صرفه جویی در شهرداری می بایست سرلوحه کار قرار بگیرد و شهردار توجه داشته باشد که برای تجهیزات ساختمان جدید شهرداری از خرید لوازم غیر ضروری خودداری کند.”

۱۱:۵۱؛ محمود باقری خطیبانی به عنوان آخرین ناطق ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان به ویژه میلاد خجسته سالار شهیدان کربلا و روز پاسدار، میلاد حضرت عباس (ع) و روز جانباز و میلاد پرشکوه بقیه الله اعظم حضرت صاحب الزمان مهدی منتظر گفت: “یاد و خاطره شهدای مظلوم مدافع حرم به ویژه شهید دوربین را گرامی میدارم و از خدای مهربان می خواهم به همه ما توفیق دهد که امانتدار صادقی برای حفظ میراث گرانقدر شهیدان مان باشیم.”

وی اظهار کرد: “کنگره بزرگداشت یاد و خاطره ۸۰۰۰ شهید استان همیشه سرفراز گیلان، باشکوه فراوانی برگزار شد و حضور فرمانده همیشه قهرمان، دوست و همسنگر شهیدان یعنی سرلشکر سلیمانی و سخنان هشدار دهنده و عاطفی و اخلاقی اش، عظمت این مراسم را، مضاعف نمود. بنده به نوبه خودم از همه دست اندرکاران این کنگره و خانواده های معظم شهدا، آزادگان و جانبازان و رزمندگان و مردم عزیز، سپاسگزاری می نمایم.”

وی ادامه داد: “هنوز صدای معصومانه یادگار شهید عطری، زهرای عزیز، در کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان، در گوشم طنین انداز است، آنجا که غمگنانه و با بغض به بابا می گوید: کاش بابا آنجا که هستی سوال های مرا هم می شنیدی. من نمیدانم اختلاس، رانت، رشوه و زمین خواری و تهاجم فرهنگی معنی اش چیست اما وقتی که حرفشان به میان می آید مادر غصه اش می گیرد.”

باقری بیان کرد: “و من امروز، به حرمت تعهدی که دارم و سوگندی که برای پاسداری از حقوق مردم یاد کرده ام به دردانه ی شهید عطری، زهرای نازنین، می گویم: همه آنچه را که از بابای مظلومت پرسیدی یعنی رانت و اختلاس و تبانی و…می شود فساد و فساد، هم سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب منفعت شخصی است و من در محدوده مسئولیت هایی که در شورای شهر رشت دارم و آنچه را که در شهرداری رشت می گذرد به طور مصداقی، بیان می کنم تا بدانی در همین نزدیکی و در بغل گوش  و چشم ما، چه کارهایی که نمی شود و دردناک تر آن است که اگر این مفاسد هم بازگو شود به انواع تهمت ها چون غوغا سالاری و تضعیف دستگاه ها و اخلال در کار شورا و شهرداری متهم می شوی…”

عضو شورای شهر اظهار کرد: “ابتدا با صدای رسا می گویم من با توسعه شهری، سرمایه گذاری بخش خصوصی، اجرای پروژه های مختلف شهری و امنیت و رفاه و آسایش مردم، مخالف نیستم، چون برای تحقق چنین امری به نمایندگی مردم در شورا، برگزیده شدم من مخالف فساد و بی بند و باری های اداری و تضییع حقوق مردم هستم.”

وی افزود: “از پروژه شریف شروع میکنم از همان جایی که نسبت به آن بی توجهی شد و امروز دامنه بیشتری یافته است تا به پروژه های دیگری رسید. در خصوص قرارداد شریف و شرکت داریک باید گفت که مقوله سرمایه گذاری شهری و جلب مشارکت های عمومی از جمله مباحث حساسی است که در سالهای اخیر از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است. نو بودن این مبحث، در کنار حساسیت های ویژه آن از نظر امنیتی و جلوگیری از بروز فساد و ایفاء حقوق شهروندان در قراردادهای مشارکتی، و نیز کمبود تجارب موفق داخلی و کمبود قوانین روشن و دقیق در این زمینه و لزوم ایجاد درآمدهای پایدار شهری و ایجاد توان مالی مستقل از صدور پروانه های ساخت برای شهرداری، اهمیت بهره گیری از مشاوران و مجریان مجرب و کارآزموده و دارای سوابق روشن و موفق را روشن می سازد.”

باقری اظهار کرد: “آنچه که از اقدام شهرداری رشت در نگاه نخست به چشم می خورد این است که شهرداری در این زمینه قراردادی را با دانشگاه صنعتی شریف منعقد نموده است. حالا فارغ از این بحث که دانشگاه ها در این زمینه تا چه اندازه دارای تجربه عملیاتی می باشند و تا چه اندازه حضور آنها می تواند موثر باشد، حداقل نام و اعتبار دانشگاه شریف، اعتبار و وجهه لازم را به شهرداری و مجموعه اقداماتش  در این زمینه خواهد داد. ولی وقتی از لایه اول موضوع رد می شویم و به سطوح بعدی  و لایه های پشتی موضوع سرک میکشیم، متوجه موضوع دردناک و اسفباری می شویم و ان اینکه: برای انجام این موضوع تفاهم نامه همکاری فیمابین دانشگاه صنعتی شریف و یک شرکت بی نام  و نشان به نام داریک منعقد گردیده  و مسئول مجری پروژه مذکور در شهرداری رشت شرکت داریک می باشد. به عبارت  دیگر، طی توافقی که فیمابین مسئولان شهرداری و مدیران شرکت مذکور جهت انجام کار توسط شرکت داریک صورت پذیرفته بود و به منظور ترک تشریفات قانونی مناقصه و انعقاد قرارداد ازطریق فراخوان، و باتوجه به اینکه شرکت مذکور دارای صلاحیت و گواهینامه های لازم جهت عقد چنین قراردادی را به صورت مستقیم با شهرداری نداشته است، مقرر گردید که قرارداد با یکی از دانشگاه ها منعقد گردد و پس از ان انجام کار طی تفاهم نامه ای از سوی دانشگاه به شرکت داریک واگذار گردد. شایان ذکر است که براساس آیین نامه معاملات دولتی و نیز ایین نامه معاملات شهرداری، انعقاد قرارداد با دانشگاه معاف از تشریفات قانونی می باشد.”

وی بیان کرد: “آیا این پروژه متناسب با اهداف اجرایی شده است؟آیا در این پروژه چارچوب مالی مصوب ۴ میلیاردی رعایت شده است؟چه کسی به شهردار مجوز داده است که ۱۶ میلیارد تومان در این پروزه هزینه کند؟ یعنی ۳۰۰ درصد انحراف با چه مجوزی انجام شده است؟فرایند انتخاب پیمانکاران این پروژه به چه صورتی بوده است؟استراتژی خرد کردن پروژه برای فرار اطز برگزاری مناقصات با چه هدفی انجام گرفته است؟فرایند خرید مصالح به چه صورتی ان-جام شده۸ است؟”

باقری خطیبانی افزود: “کاملاً آشکار است هیچ گونه اقدامی درخصوص تکمیل رینگ اصلی مرکزی شهر و نیز ایجاد مسیرهای دسترسی از پشت محدوده به نقاط مرکز صورت نپذیرفته و نیز مشکل پارکینگ در مبادی ورودی به محدوده کاملاً مشهود است.آیا انجام اینگونه اقدامات زیرساختی از اولویت زمانی در نسبت با ایجاد پیاده راه برخوردار نبوده اند؟و آیا انجام یک اقدام نمایشگرانه، بدون توجه به الزامات و مقدماتش تا چه اندازه با مبانی برنامه ریزی علمی شهری تناسب دارد؟و آیا ایجاد این پیاده راه توانسته است روحیه نشاط و همگرایی شهروندان را فراهم آورد و یا خود معضلی بر معضلات پیشین شهروندان و ساکنان شهر و محدوده اضافه نموده و مخل آسایش و تردد و امنیت آنان گردیده است؟”

 

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: “مقوله بازآفرینی شهری شامل کلیه اقداماتی است که به منظور ارتقاء رفاه و آسایش و امنیت شهروندانو بازدمیدن حیات شهری در عرصه ناکارآمد شهری صورت می پذیرد. این عرصه های ناکارآمد شامل مواردی همچون بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه نشینی، اراضی بزرگ مقیاس ناکارآمد شهری و … می گردد.”

باقری اظهار کرد: “حال سؤال اساسی این است، شهر رشت دارای بیش از ۹۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی می باشد. بیش از یک سوم جمعیت شهر در این مناطق ساکن هستند و مخاطرات طبیعی و زیست محیطی همچون زلزله به طور مداوم و پیوسته، جان و مال این شهروندان را تهدید می نماید و نیز در بسیاری از این عرصه ها خدمات و زیر ساختهای اولیه شهری ارائه نمی گردد؛ آیا واقعاً ایجاد پیاده راه فرهنگی از اولویت لازم در بهسازی و نوسازی شهری برخوردار است؟ و آیا این اقدام واقعاً جهت رفع معضلات شهر و شهروندان طبقه بندی می گردد و یا اقدامی در جهت خودنمایی ارکان مدیریت شهری و پنهان نمودن معضلات زیربنایی و اساسی شهر در زیر لوای اقدامات لوکس و تشریفاتی؟”

وی افزود: “از لحاظ نهادی و ساختاری نیز شهرداری رشت هنوز اقدامات اولیه درخصوص مدیریت بهسازی و نوسازی شهری را به انجام نرسانده است. اقدامی که تقریباً درتمامی کلانشهرهای ایران، با ایجاد سازمان بهسازی و نوسازی شهری در ذیل مجموعه شهرداری، پیش از هر اقدامی مورد توجه بوده است. چراکه انجام هر اقدامی پیش از عمل نیازمند انجام کار کارشناسی و نهاد سازی سازمانی و مدیریتی متناسب به منظور برنامه ریزی و مدیریت علمی و درست اقدامات و جلوگیری از اقدامات هیجانی و غیرکارشناسی است.”

باقری درخصوص تغییر فله ای مدیران و کارشناسان نیز گفت: “منکر دیگری که من مایلم باری دیگر به آن اشاره کنم درمورد تغییرات بی حد و اندازه ای است که در دوران آقای ثابت قدم انجام شده است و اصولاً تذکرات و سؤالات و پیگیری های ما هم نتیجه ای نداده است.”

عضو شورای شهر بیان کرد: “تمامی کسانی که کار شکیلاتی و سازمانی انجام داده اند، بر این نکته واققفند که اساس کارآمدی و بازدهی سازمانی و یک نهاد، معطوف به عملکرد، تخصص و تجربه حرفه ای کارشناسان خبره و مدیران میانیب آن سازمان است به نحوی که به رغم تغییرات مداوم مدیران ارشد سازمان، سعی می شود که بدنه اصلی کارشناسی و مدیران خبره میانی سازمان، حفظ گردد.اما این راهبرد آشکار و علمی چندان مورد قبول اقای شهردار نیست. چراکه ایشان به نحو مداوم و مکرر درحال تغییر و جابجایی مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری در حوزه های مختلف می باشد. مدیرانی که شاید فقط چندماه و گاه چند هفته در یک پست می مانند و سپس دوباره جابجا می شوند. اینکه هدف شهردار محترم از این جابجایی ها چیست، موضوع بحث این نوشتار نیست،لیکن تأثیرات مخرب این جابجایی های مکرر و مداوم موضوعی است که می بایست به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد ازجمله اثرات اولیه این اقدام، دور شدن تخصص و تجربهحرفه ای از بدنه کارشناسی و مدیران شهرداری و ایجاد بدنه کارشناسی و مدیرانی است که از هرچیزی کمی می دانند و به صورت عمیق و تجربی در هیچ حوزه ای مشخص نیستند و بر هیچ موضوعی اشراف کامل ندارند.”

باقری اظهار کرد: “اداره یک کلانشهر بزرگ همچون شهرداری رشت نیازمند شکل گیری و کارکرد مؤثر ده ها سازمان و نهاد تخصصی است و بدیهی است که کارکرد مؤثر این سازمان ها در گرو داشتن کارشناسان و مدیران خبره و مسلط به موضوع سازمان است، جای این سؤال خواهد بود که آیا نحوه مدیریت منابع انسانی شهرداری رشت تا چه اندازه همسو با این سیاست است و تا چه اندازه در شکل گیری بدنه کارشناسی و مدیران میان خبره و مجرب مفید فایده است؟!!ضمن اینکه از نظر روانشناسی سازمانی نیز، این امر بر افزایش حفظ تعلق خاطر سازمانی پرسنل و نیز افزایش وجدان کاری و توان و انگیزه مسئولیت پذیری و متعاقباً پاسخگویی پرسنل تأثیر گذار خواهد بود.”

وی ادامه داد: “حال باید پرسید که بواقع انگیزه شهردار رشت از این همه تغییرات و جابجایی مداوم و مکرر کارشناسان و مدیران شهرداری چیست؟ تغییراتی که تأثیرات اصلی آن چیزی جز شکل گیری بدنه کارشناسی غیرمتخصص و بی تجربه، کاهش انگیزه در بدنه کارشناسی، کاهش حس تعلق خاطر سازمانی، عدم پاسخگویی بدنه کارشناشسی و اتلاف منابع و کاهش کارآمدی منابع انسانی و نهایتاً ناکارآمدی نهادها و سازمان های تخصصی شهرداری و ارائه خدمات نامناسب شهروندان نخواهد بود.”

وی خطاب به یادگار شهید مدافع حرم، زهرا خانم عطری بیان کرد: “من به چشم خود میبینم که در شهرداری رشت از قدرت و اختیار عمومی برای نشاندن دوستان، آشنایان و وابستگان خود در پست های عمومی، سوق دادن منافع و تسهیلات عمومی به سمت فرد یا گروه خاص، اعمال نظر یا اعمال نفوذ در واگذاری پروژه ها، استفاده از اطلاعات درونی یا محرمانه به نفع خود، خویشاوندان، آشنایان یا وابستگان سیاسی خود و … سوء استفاده می شود. چرا پول مردم از حساب های شهرداری بزرای پول برق منزل و همسر آقای شهردار، حقوق منشی و واریز وجه به حساب راننده و … یا سه برابر سقف بیمه تکمیلی یعنی ۴ میلیون تومان برای زایمان همسر آقای شهردار هزینه می شود.”

عضو شورا اظهار کرد: “چرا بدون مجوز شورا ۲ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی ساختمان منطقه ۴ هزینه می شود و بعد مشخص می شود دو دانگ این ساختمان متعلق به راه  و مسکن و شهرسازی است و عملیات بازسازی با شکایت آن اداره کل متوقف شده است.در حالی که جوانان این شهر بویژه تحصیلکردگان دانشگاهی بیکارند به چه دلیلی باید بیش از ۵۰ نفر مشاور که برای شهرداری بار مالی دارد، بدون اینکه منشأ خدمات مؤثری باشند، در شهداری به کار گرفته شوند؟چرا شهردار کلانشهر رشت آنقدر گرفتار ی مالی در بیرون دارد که امضایش در پای هیچئ چک بانکی اعتباری ندارد و تنها یک شعبه بانکی در شهرداری رشت آن هم چون حساب های بانکی شهرداری در آن شعبه هست، امضای شهردار را قبه اجبار می پذیرد. آیا ش۸هر دار کلانشهر و متمدن و تاریخی رشت باید شخصیتی باشد که طلبکارانش با حکم جلب به دنبالش می گردند؟”

باقری در پایان گفت: “آیا می دانیم شهرداری صدها میلیارد تومان بدهی دارد؟ آیا باید منتظر بمانیم تا شهرداری رشت ورشکسته شود و آبرو و اعتبار این شهر برود. کاری بکنیم.آیا من نیز نمی توانم به مانند بسیاری از همکاران سکوت کنم و دم برنیاورم؟ آیا من باید چنین کنم؟ و یا اصولاً می توانم کاری نکنم؟اگر تقویت وظایف پیشگیرانه و بازدارنده در مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی در برنامه ریزی علیه فساد باید مورد توجه قرارگیرد پس بیاییم کاری بکنیم. من خدایا هم تخصصی و هم نظارتی و هم مدیریتی و هم از نظر توسعه و مدیریت شهری و هم براساس اعتقاداتم، شهادت می دهم که ادامه کار آقای ثابت قدم در شهرداری رشت به صلاح هیچ کس نیست و همکارانم باید در برابر خدا و مردم پاسخگو باشند.”

۱۲:۱۹؛ برابر اولین دستور مصوب این جلسه، قرار شد؛ امیرحسین علوی، اسماعیل حاجی پور، فاطمه شیرزاد و سیدرضا موسوی روزان، جهت بازدید از کارهای پیمانکار خراسانی که پیشنهاد سرمایه گذاری در پارک شهر رشت را داده بود، به مشهد بروند.

۱۲:۲۱؛ در بررسی تعرفه بهای خدمات سازمان حمل و نقل و پایانه های شهرداری، نرخ کرایه اتوبوس های رشت از ۱۵۰ تومان به ۱۷۵ تومان افزایش پیدا کرد!

۱۲:۳۵؛ لایحه ۵۰ درصدی افزایش کرایه های اتوبوس و مینی بوس به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

۱۲:۳۹؛ لایحه پیشنهادی شهرداری، جهت کمک مالی ۱۵۰ میلیون تومانی ناهار به هیئت اجرایی انتخابات، با اصلاحاتی به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به تصویب رسید.

۱۲:۴۱؛ لایحه دریافت وام ۱۰ میلیارد تومانی جهت خرید اتوبوس از بانک شهر با اکثریت آرا به تصویب رسید.

۱۲:۴۲؛ جلسه بعدی شورا، روز سه شنبه هفته بعد ساعت ۱۶ برگزار می شود.

۱۲:۴۲؛ ختم جلسه.

 

//خزر 

About سردبیر

Check Also

 آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود

 آغاز پروژه لوله گذاری کاروگیت خیابان شهید حق بین جهت هدایت آبهای سطحی توسط شهرداری لنگرود