اختصاصی همای گیلان:بین خلبانان ایرانی امیر سرتیپ خلبان محمود اسکندری را می توان برجسته ترین خلبان تاریخ نیروی هوایی لقب داد
. مهمترین عملیاتی که محمود اسکندری در ان شرکت داشت عبارتند از
۱_عملیات H3
در این عملیات پادگانهای هوایی عراق در مرز اردن مورد حمله قرار گرفت صدام برای انکه هواپیماهایش مورد حمله قرار نگیرد به کمک مشاوران خارجیش پس از اطمینان از مقدارپیمایش سوخت هواپیماهای ایرانی همه هواپیماهای خود را به منطقه ی الولید در مرز اردن منتقل کرده بود تا از دسترس نیروی هوایی ایران خارج باشد اما تیز پروازان نیروی هوایی توانستند با سه بار سوخت گیری هوایی خود را به سه پادگان مهم برسانند و بسیاری از هواپیماها و تجهیزات عراق را نابود کنند این حمله درست زمانی اتفاق افتاد که عراق به کمک نیروی هوایی به شدت در داخل مرز ایران در حال پیشروی بود حمله به الولید تاثیر زیادی بر کندی پیشروی عراقی ها و به گل نشستن ماشین جنگی عراق داشت
ازاد سازی خرمشهر
امیر خلبان محمود اسکندری در جریان عملیات آزاد سازی خرمشهر توانست پل استراتژیک بسته شده بر روی اروند رود را در میان پدافند مهیب عراقی ها منهدم کند سختی این کار بخاطر این بود که عرض پل کم بود وحجم اتش پدافند ضد هوایی عراق به حدی بود که خلبان تمرکز لازم برای انهدام پل را نداشت چندین هواپیما برای نابودی پل اعزام شده بود و انها موفق به این کار نشده بودند اما اسکندری به تنهایی با مهارتی مثال زدنی این پل رو منهدم نمود
با انهدام پل ارتباط لشگر ۱۱ عراق با ۲۰ هزار نفر نیرو داخل شهر خرمشهر قطع شد این اقدام موجب قطع ارتباط نیروهای درگیر با عقبه و نرسیدن کمک وتجهیزات ، و نهایتا محاصره شکست واسارت بسیاری شد در اهمیت این عملیات همان بس که چند روز پس از نابودی پل خرمشهر ازاد شد .
اما شاهکار محمود اسکندری، نفوذ در رینگ پدافندی بغداد بود . در آن زمان قرار بوده اجلاس سران غیر متعهد به ریاست عراق در بغداد انجام شود. صدام هم در نطقی اعلام کرده بود بغداد امن ترین آسمان جهان را دارد و هیچ خلبان ایرانی نمی تواند به آن نفوذ کند! بنابراین ایران تصمیم گرفت تا با انجام عملیاتی بر علیه پالایشگاه بغداد قدرت دفاعی این شهر را خدشه دار کند و مانع انجام کنفرانس سران غیر متعهد در بغداد شود. در این ماموریت چهار خلبان و دو جنگنده فانتوم به بغداد فرستاده شدند. جنگنده شماره یک و لیدر به خلبانی محمود اسکندری و کابین عقب ناصر باقری و جنگنده شماره دو به خلبانی عباس دوران و کابین عقب منصور کاظمیان، چهار نفر از بهترین خلبانان فانتوم به رهبری محمود اسکندری به سمت بغداد حرکت کردند ، آنها به سختی توانستند از رینگ اول پدافندی بغداد بگذرند و وارد رینگ دوم پدافند هوایی شدند ولی متاسفانه جنگنده عباس دوران مورد اصابت موشک واقع شد عباس دوران صندلی کاظمیان را ایجکت کرده هواپیمای خود را به هتلی در بغداد کوبید اما محمود اسکندری و ناصر باقری با مانور های استادانه توانستند از رینگ دوم پدافندی هم بگذرند و پالایشگاه بغداد را مورد هجوم قرار دهند، اگر چه جنگنده آنها مورد اصابت توپ ضد هوایی قرار گرفت، اما توانستند به سلامت به پایگاه برگردند و ماموریت خود را با موفقیت به پایان برسانند.
به گواه خلبانان ، اسکندری، صمیمیترین دوست دوران بود و او با چشمانی اشکبار شهادت آن مرد شجاع را به چشم دید اما با شرایط اضطراری آن روز، همزمان از چنگ ۳ میگ ۲۳ و دو میراژ گریخت تا مأموریت آن روز تنها با یک سقوط به پایان برسد.
آخ محمود اسکندری آخ!
کاش اون ماشین که به تو زد به من میزد و تو الان زنده میبودی
روحت شاد
باسلام خیلی دوس دارم بدونم خلبان محمود اسکندری اصالتا کجایی هستن
سلام دوسته عزیز جاوید نام محمود اسکندری سپهسالار اسمان احله کرج جایی به نام کلاک هستن