اختصاصی همای گیلان: در قرن اخیر سواد رسانه ای به عنوان سواد جدید یاد میشود با توجه به افزایش دسترسی به رسانه ها و فضاهای مجازی و ارتباط آنها با آسیب های اجتماعی نیاز کاربران در بالابردن میزان سواد رسانه ای میباشد.
سواد رسانه ای چیست :
تا قبل از زمان حاضر سواد فقط محدود به توانایی خواندن و نوشتن بود ولی امروزه سواد در مفهومی بالاتر و حتی پیچیده تر معنا پیدا کرده است سواد خواندن و نوشتن در کنار سواد ارتباطی ،سواد رایانه ای ، سواد عاطفی،سواد مالی …. میباشد که معیارهایی برای با سواد شدن تلقی میشود
بحث سواد رسانه ای ابتدا در دهه ۱۹۶۰ در اروپا مورد توجه قرار گرفت در ایران این مفهوم نا آشنا میباشد که به جز چند کتاب و تعدادی مقاله چیز دیگری نیست ولی در جوامع غربی سواد رسانه ای آشنا و مأنوس میباشد
رسانه ها اعم از تلویزیون ،ویدئو،فیلم ،اینترنت،روزنامه و مجله هر روزه اطلاعات و آگهی های مختلفی را به ما و فرزندانمان عرضه میکنند و نقش مهمی در نفوذ به ارزشها و اعتقادات ما دارند .بدین منظور با آمدن وسایل ارتباطی جدیدتر فرزندانمان تحت تأثیر پیام، رسانه های متنوع و گاها” خشونت بار میباشند و تنها قابل قبول ترین روش باقی ماندن در این شبکه اطلاعاتی پر حجم افزایش توانایی تفکر ،انتخاب و تکامل سواد رسانه ای میباشد
سواد رسانه ای قدرت درک نحوه کار رسانه ها را آشکار میکند که چگونه استفاده و سازماندهی شود .به عبارت دیگر به زبان ساده تر سواد رسانه ای مانند یک رژیم غذایی میباشد که فرد به دنبال آن است که چه موادی برای او مفید است و چه موادی مضر چه چیزی را باید مصرف کرد و چه ماده ای برای سلامت جسم خطرناک میباشد در آخر سخن بر سر این است که سواد رسانه ای کمک میکند تا از سفره رسانه ها مفید تر و هوشمندانه تر بهره مند شویم
منابع : نیاز مخاطبان به سواد رسانه ای از یونس شکر خواه
-کتاب سواد رسانه ای از معصومه نصیری