چاپ مطلب چاپ مطلب

اولین جشنواره نام برنجی روستای دیوشل بخش مرکزی لنگرود برگزار شد

اولین جشنواره نام برنجی روستای دیوشل بخش مرکزی لنگرود برگزار شد
اولین جشنواره نان برنجی روستای دیوشل بخش مرکزی لنگرود با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، فرماندار شهرستان لنگرود، بخشدار بخش مرکزی، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای دیوشل با استقبال بی نظیری از میهمانان و گردشگران برگزار شد.

مهندس سعید قسمت پور بخشدار مرکزی لنگرود هدف از برگزاری چنین جشنواره هایی در سطح شهرستان و روستاها را نشاط اجتماعی خواند و گفت: بخش مرکزی با ۴۵ روستا در حدود ۱۸ هزار جمعیت است که روستای دیوشل یکی از روستاهای هدف گردشگری است که به دلیل دارا بودن پتانسیلهای فراوان و نزدیکی به کوه یکی از روستاهای منحصر به فرد است که امسال برای اولین بار جشنواره نان برنجی در روستای دیوشل برگزار گردید.
بخشدار مرکزی افزود: نان برنجی دیوشل سالیان سال هنر دستان زنان روستاست که در نوع خود بی نظیر است و در سال ۹۶ ثبت ملی شده است.
قسمت پور با بیان اینکه جشنواره های دیگری متناسب با فرهنگ و قومیت روستا باشد برگزار خواهد شد، افزود:
امروزه جامعه بیشتر از هر زمان دیگری به نشاط اجتماعی نیاز دارد و در کنار این جشنواره روستاییان محصولات خود را عرضه می کنند و باعث رشد و توسعه پایدار اقتصاد روستا می شوند.

****دهیار روستای دیوشل :
هدف از برگزاری جشنواره، ایجاد بازارچه سنتی برای روستاوندان دیوشلی و فروش محصولات روستا عنوان کرد****

فاطمه نورداد دهیار روستای دیوشل در حاشیه جشنواره نان برنجی ضمن معرفی اعضای شورا بنامهای اکبر نیک نژاد دیوشلی رئیس شورا،محمود فرخی نایب رئیس، حامد دارویی دیوشلی، رضا سری دیوشلی و خانم آسیه سرهنگی ۵ عضو شورا ،
افزود: دیوشل از توابع شهرستان لنگرود بخش مرکزی با ۱۲۰۰ خانوار و بالای ۳ هزار جمعیت دارد.
فاطمه نورداددیوشلی با بیان اینکه حداقل ۵۰۰ خانوار دیوشلی مشغول پخت نان برنجی هستند، افزود: نان برنجی خاستگاه دیوشل و تالش محله است و امسال توانستیم برای اولین بار جشنواره نان برنجی را در این روستا برگزار کنیم که خوشبختانه با استقبال گسترده ای روبرو شد.
دهیار روستای دیوشل هدف از برگزاری جشنواره را ایجاد بازارچه سنتی برای روستاوندان دیوشلی عنوان کرد و‌گفت: روستاییان محصولات خود را در این مکان با توجه به موقعیت گردشگری که دیوشل دارد و مردم‌منطقه خصوصا زنان بد سرپرست و بی سرپرست بتوانند درآمد زایی و به اقتصاد خانواده کمک کنند ،دایر کردیم.

دهیار روستای دیوشل عناوین جشنواره را برگزاری نمایش کمدی، پخت نان سنتی به روش قدیمی، لافند بازی، و نیز احداث ۲۵ غرفه بصورت داربست عنوان کرد و گفت: زنان توانمند روستا محصولات کشاورزی و صنایع دستی خود را در این غرفه ها برای عرصه و فروش به نمایش گذاشتند. وی یادآور شد زنان دوشادوش مردان در اقتصاد خانواده سهیم هستند.

فاطمه نورداد مردم دیوشل را بسیار مهمان نواز ، انسانهای شریف و زحمتکش و خونگرم توصیف کرد و گفت : شغل اکثر روستائیان کشاورزی و دامداری است و بسیاری از زنان در رشته های گلیم بافی،صنایع دستی،فرش بافی، تسمه بافی،چرم بافی در کنار همسرانشان زحمت می کشند و به اقتصاد خانواده کمک می کنند.
دهیار روستای دیوشل از برگزار کنندگان این جشنواره، اعم از میراث فرهنگی استان، فرماندار و بخشدار و سایر مسؤلین که قبول زحمت کشیدند قدردانی کرد و گفت: ان شالله هر ساله این جشنواره تداوم یابد و با ایجاد بازارچه دایمی، روستاییان برای فروش محصولات خود مجبور به عرصه محصولات خود به سایر شهرها نشوند.
فاطمه نورداد دیوشلی در خاتمه صحبت‌های خود از مسؤلین خواست همکاری لازم برای تاسیس بازارچه دایمی تا پایان سال را داشته باشند چرا که زیر ساختها اماده است و قدر دان زحمات تک تک اعضای شورا و مردم دیوشل هستم که بسیار مطالبه گر هستند.

گزارش عطیه نصرتی/انتهای خبر

 

About مدیر خبر1

Check Also

مدید کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد: رشد ۴۹ درصدی صادرات نفتی و غیر نفتی در مجتمع بندری انزلی

مدید کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد: رشد ۴۹ درصدی صادرات نفتی و …