چاپ مطلب چاپ مطلب

ایابحث فرهنگی و زبان دلیل صددرصدی برای الحاق آستارا به اردبیل می باشد

اختصاصی همای گیلان:مطلبی را یکی هم استانی های گیلان بدون ذکر اسمشان در خصوص الحاق شهرستان آستارا به اردبیل برای این پایگاه ارسال نموده اند که خواندن آن خالی از فایده نیست با هم آن را می خوانیم:

download  این پایگاه با سلام خدمت تمامی هموطنان عزیز – با توجه به برخی مشکلات و سنگ اندازی ها و ایجاد شایعه در جدایی شهرستان آستارا از گیلان زیبا ، جهت شفاف سازی موضوع و دفاع از یکپارچگی و تمامیت ارضی استان زیبا و سرافراز گیلان مطالب زیر را جهت استحضار خوانندگان بیان می دارم . سعی کرده ام که این سخنان واقعی باشد و خداوند بزرگ بر حال همه ما ناظر است .
لازم به توضیح است که ۱- از آنجایی که تخصص بنده مدیریت است لذا در صحبتهای خود با زبان علمی و آمار و ارقام و مدارک مستدل صحبت خواهم کرد . ۲- خود بنده دو سال خدمت سربازی را در استان اردبیل بوده ام .
۱- استاندار محترم اردبیل در صحبتهای خود از علاقه شدید مردم آستارا جهت الحاق به آن استان سخن گفته اند . میزان این علاقه به چه صورت و در کدام تریبون و با کدام نظر سنجی بدست آمده است ؟ خب معلوم است وقتی تعداد زیادی از ساکنین آستارای فعلی مهاجرین اردبیلی باشند ، این موضوع که پر واضح است . شما شناسنامه تعداد زیادی از مردم آستارا را بررسی کنید خواهید دید که مهاجر هستند و اصالتا” آستارایی نیستند .
۲- مسئولین اردبیل فرموده اند مردم آستارا برای خرید و دوا درمان به این شهر می روند . البته این جای گلایه به مسئولان گیلانی بخصوص بخش بهداشت و درمان را دارد ( مسئولین گیلان قولهایی برای تاسیس یک بیمارستان جدید تخصصی در آستارا را داده اند که به حق باید پیگیری شود ) ولی ما چرا دقت نمی کنیم که در تعطیلات آخر هفته تعداد ماشین ها با پلاک ۹۱ ( اردبیل ) جهت تفریح در سواحل آستارا از هزار ماشین هم بیشتر می شود .
۳- مسئولین محترم اردبیلی ادعای الحاق آستارا با اردبیل را بصورت آرام و منطقی و قانونی مطرح کرده اند و فرموده اند که این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهند کرد . جالب است که می بینیم مسئولین محترم اردبیل بدون اجازه استانداری گیلان یا نماینده ولی فقیه گیلان در طول یک سال گذشته در نماز جمعه آستارا حضور یافته ، سخنرانی کرده و مردم را جهت جدا شدن از گیلان تحریک کرده اند ( اوج قانونمندی !!! )
۴- مسئولین اردبیل در حالی ادعای محرومیت آستارا و عدم توجه مسئولین گیلان به این شهر را مطرح می کنند که شهرهای خود اردبیل از محرومیت فزاینده ای رنج می برند . نشان به آن نشان که شما در مستندات سال ۱۳۹۳ وزارت کشور تعداد مناطق محروم بیشتری را در بین مناطق زیرمجموعه استان اردبیل نسبت به گیلان می بینید . همچنین براساس گزارش سازمانهای مختلف گردشگری کشور ، آمار مسافرین و گردشگران در طول سال در استان گیلان به مراتب بیشتر از اردبیل است که نشان از زیرساختهای قوی تر این استان دارد . ( رتبه سوم تا پنجم در هرسال را دارد )
۵- در شهرهای استان های گیلان و مازندران پر از مهاجر اردبیلی و خلخالی و زرج آباد و … است . آیا همین تعداد مهاجر گیلانی یا مازندرانی در اردبیل هم هست ؟ خب این نشانه چیست ؟ یک دلیل دارد : آمار بیکاران اردبیلی به قدری بالاست که برای پیدا کردن کار حاضرند تا ۵۰۰ کیلومتر آن طرف تر تا قلب مازندران هم بروند ( تنکابن و رامسر و حتی ساری و گلوگاه پر است از مهاجرین اردبیلی و شهرهای اطراف که بیش از ۵۰ سال در آن مناطق ساکن هستند )
آیا اگر امکان اشتغال در شهرهای خودشان بود آواره استانهای دیگر می شدند . پس مسئولین محترم اردبیل در نظر بگیرید که شهرهای خودتان هم پر از بیکاری و عدم اشتغال است .
۶- مسئولین اردبیل بحث فرهنگی و زبان مردم آستارا را مطرح می کنند . این که دلیل صد در صدی برای الحاق این شهر به اردبیل نیست . در شهرهای خودتان ( نمین – عنبران – خلخال و اطرافش ) هم به زبان تالشی صحبت می کنند که به ترکی ربطی ندارد پس چرا جزء استان اردبیل هستند ؟ در صورتی که اکثر تالش زبانان در استان گیلان هستند . با این تفاسیر بعضی از شهرهای شما هم باید جزء گیلان شود ؟ دروغ است ؟ همین الان تعدادی از شهرهای آذربایجان غربی کاملا کردنشین و اهل سنت هستند ( مثل مهاباد و بوکان ) تعدادی از شهرهای خوزستان لر هستند . حتی تعدادی از شهرهای مازندران و الموت قزوین زبانشان تا حدود زیادی به گیلکی شبیه است و فاصله تنکابن و رامسر هم در مازندران به مراتب نزدیک تر به رشت است و خودشان را گیلک می دانند . آیا باید داد و فریاد راه انداخت و در نماز جمعه آن شهرها صحبت کرد و در اینترنت بیانیه داد ؟؟/ حتی مردم قسمتهایی از خلخال تمایل دارند به استان گیلان ملحق شوند . این موضوع را می توان به صورت حضوری از مردم آن مناطق سوال نمود .
۷- شما در دهه ۷۰ با وجود ترک زبان بودن از تبریز با فرهنگ و با سابقه جدا شدید ( با کلی دردسر و دعوا ) تا جایی که کار به وساطت مسئولان ارشد نظام و حتی رهبر معظم انقلاب کشید . لطفا این اشتباه تاریخی را دوباره تکرار نکنید .
۸- در خصوص گردنه حیران که متعلق به کجاست باید گفت که برادران و همه مردم ایران ! این منطقه متعلق به همه مردم شریف ایران است . مگر ما در حال جنگیم که بگوییم مال من یا مال توست . ولی در خصوص بحث راه و ترابری متعلق به استان اردبیل و در زمینه سایر امور متعلق به استان گیلان است ( مدرک و دلیل : در زمان برگزاری انتخابات مجلس ، مردم ساکن در گردنه حیران به نمایندگان ( کاندیداهای ) شهر آستارا رای می دهند . بروید و از مردم همان گردنه سوال کنید – یا این که فروشگاهها و رستورانهایی که در این گردنه هستند در تابلوی بالای سرشان نوشته شده دارای مجوز از اداره میراث فرهنگی و گردشگری گیلان – جهت اطمینان هر کسی می تواند این تابلوها و نوشته ها را در این منطقه برود و ملاحضه کند )
۹- همین الان شهرهای شمالی استان اردبیل با وجود ترک زبان بودن ادعای جدا شدن و تشکیل استان جدید دارند ( مثال : مردم شهر پارس آباد مغان پیگیر تاسیس استان مغان هستند ) اینها که ترک زبان اصیلند . پس علت چیست ؟ می بینیم که همه چیز به نژاد و زبان ربطی ندارد .
۱۰- متاسفانه برخی افراد نادان در فضای مجازی به مسئولین شریف گیلانی انگ بی تعهدی و …. می زنند . مرگ بر امثال رضا شاه خائن که این مطالب را در دهه های اخیر در این مملکت رواج داد . جز این است که سردار بزرگ جنگل شهید میرزا کوچک جنگلی و پرچمدار مبارزه با انگلیس و روسیه و بیگانه ، بنیانگذار اولین حکومت جمهوری ایران ، اهل رشت بود و جالب این است که تعداد زیادی از پیروان و سربازان او ترک های خلخال ( به رهبری عظمت خانم فولادلو – ایل شاهسون ) بودند . سردار بزرگ جنگل الگوی همه وارستگان در گذشته و حال است .
به تعداد شهدای استان گیلان نگاه کنید ( حدود ۸۰۰۰ نفر ) که جزء بالاترین تقدیم شهدا در جنگ تحمیلی بوده است .
گلچین گیلانی – پروفسور سمیعی – شیون فومنی – آیت الله بهجت فومنی – دکتر معین و ……………………….. تنها گوشه ای از عظمت گیلان و گیلانی است .
جالب تر این که شیخ صفی الدین اردبیلی که خودم ارادت بسیار زیادی به ایشان دارم و چند بار بر مزارشان جهت ادای احترام حاضر شده ام ، شاگرد و مرید چندین ساله شیخ زاهد گیلانی ( و به نقلی داماد وی بوده است )
پس یادمان باشد موقع اظهار نظر و اظهار فضل به نژاد و رنگ و دین و استان و منطقه افراد و گروهها حتما احترام بگذاریم و با استدلال صحبت کنیم نه با داد و فریاد و عجز و لابه ( دو دو تا می شود چهار تا احتیاجی به بی احترامی و دعوا نیست )
۱۱- توسعه و پیشرفت بدون وصل شدن به دریا هم امکانپذیر است ( حرف های تزار روس که می گفت برای پیشرفت باید به آب های گرم دریاهای جنوب ایران راه پیدا کنیم در این قرن دیگر جایگاهی ندارد ) و نیازی نیست برای این کار حتما یک شهر جدید را تصاحب کنیم و از دریایش استفاده کنیم . از داشته های خودمان با بهره وری کامل استفاده کنیم . مگر ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم جز مشتی خاک و سنگ بود ؟ وضعیت فعلیش را بروید و بررسی کنید .
۱۲- استان گیلان همین الان بعد از قم کوچکترین استان کشور است . بگذارید کار مرتب و منظم پیش رود و به حق خودتان قانع باشید . از گیلان یک شهر بگیرید که کوچک تر و ضعیف تر شود ؟!!
۱۳- اگر آستارا مشکل دارد باید نماینده ولی فقیه آن شهر – فرماندار و نماینده محترم مجلس پیگیرش باشند . شما چرا کاسه داغ تر از آش شده اید ؟
۱۴- حرف پایانی من با تمامی ایرانیان عزیز و غیرتمند و با آبرو است . به قول امام راحلمان ( ره ) تاریخ معلم انسانهاست . اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم . الان اوضاع کشور از نظر اقتصادی – اجتماعی – سیاسی تا حدودی نامناسب است . با این بحث های قومی و نژادی و زبان و منطقه و … جز آب به آسیاب دشمن ریختن کاری نمی کنیم . بگذاریم انقلاب و کشور عزیز ما با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم تا ظهور آقایمان ( عج ) آرام و مطمئن به پیش رود . شبکه های BBC و VOA و … منظر اختلاف و تفرقه و قومیت گرایی در این کشور امام زمان هستند . بیاییم هر کدام در هرجایی که هستیم در هر منصبی که قرار داریم جز به خدمت و رضای خدا و مردم خدا به چیزی نیاندیشیم .
۱۵- در پایان عرایضم یک توصیه به مسئولان محترم گیلان ( از آستارای عزیز تا لوشان و چابکسر زیبا ) دارم که مجددا بروید و بررسی کنید . مشکل شهرهای انتهایی استان را بیشتر و بادقت فراوان ریشه یابی کنید . بیشتر به این شهرها سرکشی کنید . گیلک و تالش و ترک همه یکسانند و برادر ( ان اکرمکم عندالله اتقیکم ) مردم شهرهای آستارا و لوشان و چابکسر و همه مناطق استان چیزی جز خدمت صادقانه نمی خواهند .
زنده باد آستارا – تالش – رشت – لنگرود – سیاهکل – انزلی – لاهیجان و همه شهرهای گیلان سرافراز
بنده ارادت خود را در پایان به همه ترک زبانان عزیز نیز بخصوص اردبیل و خلخال و … هم اعلام می کنم . هدفم فقط شفاف سازی بود و خودم در بین دوستانم تعداد زیادی دوست با معرفت آذری دارم .
( زنده باد جمهوری اسلامی ایران )

About سردبیر ارشد

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …

۷ comments

  1. در این که زبان یک مساله مهم در الحاق یک شهر به یک استان است شکی نیست ولی شرط صد در صدی نیست بطوریکه ما می بینیم مردم افغانستان و تاجیکستان هم فارسی صحبت می کنند پس در این صورت آیا آنها هم دقیقا مثل ما ایرانی ها هستند می بینیم که هزاران تفاوت با ما دارند
    درست است که آستارایی ها هم تا حدود زیادی ترکی صحبت می کنند ولی دو نکته مطرح است :
    ۱- اصالت بیشتر آستارایی های اصیل تالشی است نه آذری
    ۲- نصف مردم ترک زبان در آستارا مهاجرین اردبیلی هستند
    ۳- باز هم دلیل نمی شود چون مثلا مردم زنجان و قسمتهای زیادی از آذربایجان غربی و قزوین و همدان و نصف تهران و همه آذربایجان شرقی و …….. هم ترکی صحبت می کنند ولی خوب که در این استانها بررسی کنیم می بینیم که فرهنگ هایشان زمین تا آسمان با هم فرق دارد
    پس ترک زبانی بخشی از مردم آستارا دلیل صد در صدی برای الحاق به اردبیل نیست
    خدایی هم اگر کسی در هر کدام از دو شهر آستارا و اردبیل جداگانه برود و در هر شهر یک ماه بماند ، می بیند که تفاوتهای فرهنگی و نوع رفتارهای مردم از زمین تا آسمان است

  2. عنوان شما یکی دو تا غلط ویراستاری و دستوری دارد لطفا اصلاحش کنید :

    اینگونه بنویسید :

    ایابحث فرهنگی و زبان دلیل صددرصدی برای الحاق آستارا به اردبیل می باشد ؟

    یا : آیا تشابه فرهنگی و زبان برای الحاق آستارا به اردبیل کافی است ؟

    دوم این که : آ؛ستارا را غلط نوشته اید بنویسید آستارا

    جواب سوالتان هم این است که بحث فرهنگی و زبان تقریبا” دلیل صد در صدی برای الحاق یک شهر به یک استان دیگر است ولی ما با مقایسه آستارا و اردبیل هیچ فرهنگ مشترکی نمی بینیم که بگوییم آستارا جزء اردبیل شود کجای رفتارها و پوشش و نوع رفتارها و سبک زندگی آستارا با اردبیل شبیه است ( بجز همان مهاجرین اردبیلی که در آستارا هستند )

    به قول شاعر معروف : میان ماه من با ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است

  3. آستارا به اردبیل هیچ شباهتی نداره با شهرهای گیلان هم تفاوتهایی داره ولی حداقلش اینه که ظاهر شهر و آب و هوا و جغرافیاش به گیلان و مازندران شبیهه نه به اردبیل که کوهستانی و خشکه

  4. حالا این برادران سختکوش و نابغه اردبیلی برای خودشان یک حرفی در باد هوا زدند

    شما چرا جدی گرفته اید ؟ از این تهدیدهای توخالی زیاد دیده ایم

    شنونده باید عاقل باشد

  5. همنطور که دوستان اشاره کردند مردم استارا طالش نژاد هستند وترکی صحبت کردن انها ربطی به اردبیلی بودن انها ندارد

  6. لعنت بر پانترکیسم که تمام مملکت را به هم ریخته آقایان تصور میکنند روزی در ایران جنگ میشود و فرصت دوباره برای جدایی! پس باید ارتباط مردم گیلان با تالش های ( جمهوری جعلی آذربایجان با نام درست آران ) را قطع کرد! چون از تالش های لنکران که متنفر از حکومت باکو استند بشدت هراس دارند این تمام توهمات خائنین چون قاضی پور و امامان جمعه پانترک و کسانی است که مغز اینها را شستشو میدهند و رگ قومی اینها را تحریک میکنند