چاپ مطلب چاپ مطلب

بزرگداشت دکتر معین ۱۸ شهریور در آستانه اشرفیه برگزار می شود/ مهدخت معین: کتابهای امانی استاد معین در دانگشاه گیلان به آرامگاه پدرم بازگردانده می شود

اختصاصی همای گیلان: به  گزارش همای گیلان نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت دکترمحمد معین با حضور مهدخت معین فرزند ایشان و نمایندگان دانشگاه گیلان، میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دانشگاه‌های شهرستان، نماینده انجمن علمی نخبگان استان و مسئولان شهرستان آستانه‌اشرفیه معین در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

photo_2016-07-17_20-32-35

صفایی نماینده  دانشگاه گیلان  دراین  نشست  ضمن تشکر  از  مسئولین شهرستان  برای  برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر معین ابراز امیدواری کرد که این  مراسم  هرساله تداوم داشته وپربارتر  از گذشته برگزار شود.

وی همچنین با  اشاره به برگزاری ۱۱اٌمین  همایش بین المللی ترویج زبان  و ادبیات فارسی  به  میزبانی دانشگاه گیلان در  روزهای ۱۷.۱۸.۱۹ شهریور،  پیشنهاد  برگزاری مراسم  گرامیداشت دکترمعین در دومین  روز برگزاری این مراسم  را به اعضای جلسه ارائه نمود که مورد موافقت قرار  گرفت و  بنا شد این  مراسم  در ۱۸ شهریوردر  آرامگاه دکتر معین برگزار شود

همچنین با درخواست فرزند استاد معین، سخنران این مراسم با هماهنگی ایشان توسط  دانشگاه گیلان و با حضور اساتید برجسته کشور انتخاب شود.

مهدخت معین ضمن اشاره  به کتاب‌هایی که به ‌صورت امانی در دانشگاه گیلان نگهداری می‌شوند و طبق وصیت پدرو پس از فراهم شدن شرایط لازم باید کتاب‌ها در کنار آرامگاه بازگردانده شود با پیشنهاد اهدای  بیش از پنج هزار جلد کتاب و نسخ خطی متعلق به دکتر معین به کتابخانه اهل‌بیت (ع) آستانه‌اشرفیه مخالفت نمود.

وی علت این مخالفت را وصیت پدر خویش عنوان کرد و گفتداشتن متولی ثابت برای برگزاری مراسم گرامیداشت و برنامه‌های علمی و فرهنگی با محوریت استاد معین، سیاسی نکردن مراسم با رویکرد عمومی برگزاری مراسم از دیگر مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

درادامه این نشست هریک از حاضرین  ضمن تأکید بر تداوم برنامه‌های فرهنگی برای معرفی دکتر محمد معین به نسل جوان خواستار افزایش سطح کیفی این مراسم نسبت به سال‌های گذشته شدند. 

photo_2016-07-17_20-32-26 photo_2016-07-17_20-32-42

محمد معین فرزند معین العلماء در سال ۱۲۹۳ در رشت در یک خانواده روحانی به دنیا آمد.

دکتر معین به زبانهای فرانسه، انگلیسی، عربی و آلمانی تسلط کامل داشت و زبان‌های پهلوی اوستایی و فارسی باستان و بعضی لهجه های محلی را خوب می‌دانست.

دکتر معین به علت کارهای زیاد مطالعاتی و تحقیقی در سال ۱۳۴۵ در یکی از اتاق‌های دانشکده ادبیات بیهوش شد و به حال اغماء فرو رفت.

برای معالجعه او اقدامات زیادی شد و او را به کشورهای مختلف بردند. اما سرانجام پس از چهار سال و پنج ماه که در حالت اغماء بود در ۵۷ سالگی در ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ از دنیا رفت و در آستانه اشرفیه گیلان دفن شد.

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …