به مناسبت «هفته مُعلّم»
مدیر خبر1
اردیبهشت 12, 1401
مقاله
327 Views
اختصاصی همای خبر به قلم دکتر علی رحیم پور دکتری اقتصاد
?به مناسبت
«هفته مُعلّم»?
❇️هفته<مُعَلّم>
بر«آموزش دهندگان»و
«جویندگان دانش»؛خجسته
باد•
?با یادی از«سه معلم
جاودانه»ام؛«مرحومان»:
?۱)«رمضان صلح جو»•
(دوره دبستان)
?۲)«بیژن نجدی»•
(دوره دبیرستان)
?۳)«دکتر فریدون تفضلی»•
(دوره دانشگاه)•
❇️ای معلم❇️
¶تقدیم به:«رمضان صلح جو»•
?ای معلم !ای نوا!چون ساز
نی?
?ای که آموزش دهی در راز
نی?
?شمع جانی عشق جانی در
نهان?
?برگشا تا شرح درد آید
بیان?
?درس دیروز بهر امروزم
دواست?
?چون نوا از بهر روحی
بینواست?
?ای که داری درس تاریخ در
بیان?
?دائما غارت شدیم نیستیم
امان؟!?
?ای که آموزش دهی در
اقتصاد?
?پس چرا افتاده ایم اندر
کساد؟!?
?ای معلم ! تو چراغی بر
قلوب?
?حق تو روشنگری وقت
غروب?
?زور و زر آماده اند با
صد نشان?
?تا فریبد مردمان را بی
امان?
?چون تو باشی بی نیازیم
سر فراز?
?گر نباشی چون گدایان در
نیاز?
?در طواف بر گرد تو
پروانه ایم?
?چون قدیم از شمع تو
دیوانه ایم?(سرشک/۱۳۹۲)
? ?
?پیش از«انقلاب»،دو[۲]
درصد دانش آموزان؛به
«مدارس ِخصوصی»(ملّی)؛
می رفتند•
?«دولت سازندگی»گفت:
هر«وزارتخانه»و«سازمان»،
باید«درآمد زایی»کند؛تا
«هزینه»هایش؛تامین شود•
?این طرح”صندوق بین
المللی پول”و”بانک جهانی”
بود تا<خصوصی سازی>
گسترش یابد•
♦️♦️♦️
?اقدامات«دولت سازندگی»:
?۱)کنار گذاشتن«قانون
زمین شهری»و«فروش تراکم»؛
توسط«شهرداری»ها•
?۲)فروش«آرم ترافیک»
(روزانه و سالانه)•
?۳)«خصوصی سازی»
(بیمارستانها و دانشگاهها)
?۴)ایجاد«مدارس هفتگانه»•
(غیر انتفاعی،غیر دولتی،
استعدادهای درخشان،شاهد،
نمونه مردمی،هیات امنایی
و ماندگار)•
♦️♦️♦️
?پیامد های پیدایش
«مدارس هفتگانه:
?۱)کوچ دانش آموزان پولدار
(درسخوان و درسنخوان)
به«مدارس خصوصی»•
?۲)کوچ معلّمان«توانمند»
و مدیران«کاسبکار»؛به«مدارس
خصوصی»•
۳)بهم ریختن ترکیب«سنتًی»
(درسخوان،متوسّط و ضعیف)•
۴)«فخر فروشی»؛در«مدارس خصوصی»و«تحقیر»در
«مدارس دولتی»•
۵)مُالکیت«مدارس
خصوصی»؛در دست«افرادی
خاص(برای کسب سود)•
???
?میانگین«نرخ رشد جمعیت
کشور»؛در ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود
{۴ درصد،در سال} بود که،
در سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵
«انفجار ِجمعیّت ِدانش آموزی»؛
پایان یافت•
?در سال۱۴۰۱؛کل«دانش آموزان»
حدود«پانزده میلیون نفر»و
جمعیت دانش آموزی«مدارس
هفتگانه»؛حدود«یک میلیون و
هشتصد هزار نفر»(۱۲ درصد)•
♦️♦️♦️
?ویژگیهای«مدارس هفتگانه»:
?۱)«فخر فروشی دانش
آموزان»•
?۲)کاهش تعداد«دانش
آموزان»به دلیل کاهش
«رشد جمعیّت»•
?۳)برخورد ناپسند با
«آموزگاران»و«دبیران»•
?۴)استثمار آموزگاران
و دبیران•
?۵)مساحت و فضای بسیار
کم•
?۶)نمرات بالا؛به دانش
آموزان؛برای بقای«کسب
و کار»•
?۷)«کالا»انگاشتن دانش
آموزان•
?نتیجه?
?«خصوصی سازی مدارس»؛
سبب کم شدن قیمت«حق
التدریس»و سوق،دادن معلمان
با استعداد تر؛به سوی «مدارس
هفتگانه»؛که پیامد آن؛پایین
آمدن«کیفیت تحصیلی»؛در
هر دو بخش[دولتی و مدارس هفتگانه]شد•
?البته؛«مدارس هفتگانه»؛
اولا،«تبلیغاتی»و ثانیا،
«غارتگرانه»است•
?از کجا معلوم؟!
?به شجره«مالکان»مدارس
هفتگانه؛نظر بیفکنید•
?در«کشورهای پیشرفته»؛
مردم؛دغدغه آموزش،مسکن،
کار،درمان و آمد و شد را،
نداشته اند!
?در«ایران»؛«دغدغه»مردم؛
همین«پنج تا»؛بوده است•
? ?
?پیشنهادها:
?۱)افزایش درآمد فرهنگیان
[خدماتی،آموزشی و دفتری]
به بالای«خطّ ِفقر»•
?۲)تعیین«وام مسکن ادواری»•
?۳)از بین بردن«مدارس
هفتگانه»•
?۴)تجهیز ِآزمایشگاه ها و
ورزشگاههای مدارس«دولتی»•
?۵)جذّاب نمودن«مدارس»•
(استخدام نیروهای با استعداد)•
?۶)اجرای<نظام ِهماهنگ
حقوق>؛برای«بازنشستگان»
و«شاغلین»•
?۷)ریشه کنی«فقر»•
?نکته مهم?
?از پیوند خدمتگزار،دانش آموز،آموزگار،دبیر،نیروی
دفتری و مدیریت؛یک
«نظام(سیستم)اجتماعی»؛
پدید آمده و فقط،هنگامی؛
کارآیی بایسته؛را،خواهد
داشت که همه اجزا«هماهنگ»،
«سالم»و در«آسایش»باشند•
?جمع بندی?
یک جامعه،هنگامی به
«سعادت»خواهد رسید که جمع«اخلاق»،«علم»،«اقتصاد»،
«عدالت»و«آزادی سیاسی»،
باشد•
?جامعه بدون«آزادی
سیاسی»،کشورهای
سوسیالیستی بوده که
بیشترین آنها؛پاشیده شده
اند•
?جامعه بدون«عدالت»؛مانند
«آمریکا»هست که جنبش«یک
درصدی»و«نود و نه درصدی»
دارد•
?جامعه بدون«عدالت»و
«آزادی سیاسی»؛ایران است که«اخلاق»،«علم»و«اقتصاد»؛
را؛هم باخته است•
❇️اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا
خَیْراً:«خدایا آخر و عاقبت
کارهای ما،را ختم به خیر
گردان»•?
?منابع:
?۱)سالنامه های آماری•
?۲)سایت مدارس•
?۳)«نقدی بر خصوصی
سازی»/«دکتر ابراهیم رزّاقی»•
▶️سرشک▶️
۱۲ اردیبهشت۱۴۰۱
با کانال همای خبر همراه باشید.