چاپ مطلب چاپ مطلب

به مناسبت «هفته مُعلّم»

اختصاصی همای خبر به قلم دکتر علی رحیم پور دکتری اقتصاد

🔵به مناسبت
«هفته مُعلّم»🔵
❇️هفته<مُعَلّم>
بر«آموزش دهندگان»و
«جویندگان دانش»؛خجسته
باد•
🍀با یادی از«سه معلم
جاودانه»ام؛«مرحومان»:
🌑۱)«رمضان صلح جو»•
(دوره دبستان)
🌑۲)«بیژن نجدی»•
(دوره دبیرستان)
🌑۳)«دکتر فریدون تفضلی»•
(دوره دانشگاه)•

❇️ای معلم❇️

¶تقدیم به:«رمضان صلح‌ جو»•

💚ای معلم !ای نوا!چون ساز
نی🌿
💚ای که آموزش دهی در راز
نی🌿
💚شمع جانی عشق جانی در
نهان🌿
💚برگشا تا شرح درد آید
بیان🌿
💚درس دیروز بهر امروزم
دواست🌿
💚چون نوا از بهر روحی
بینواست🌿
💚ای که داری درس تاریخ در
بیان🌿
💚دائما غارت شدیم نیستیم
امان؟!🌿
💚ای که آموزش دهی در
اقتصاد🌿
💚پس چرا افتاده ایم اندر
کساد؟!🌿
💚ای معلم ! تو چراغی بر
قلوب🌿
💚حق تو روشنگری وقت
غروب🌿
💚زور و زر آماده اند با
صد نشان🌿
💚تا فریبد مردمان را بی
امان🌿
💚چون تو باشی بی نیازیم
سر فراز🌿
💚گر نباشی چون گدایان در
نیاز🌿
💚در طواف بر گرد تو
پروانه ایم🌿
💚چون قدیم از شمع تو
دیوانه ایم🌿(سرشک/۱۳۹۲)
🍀 🌿
🔶پیش از«انقلاب»،دو[۲] درصد دانش آموزان؛به
«مدارس ِخصوصی»(ملّی)؛
می رفتند•
🔶«دولت سازندگی»گفت:
هر«وزارتخانه»و«سازمان»،
باید«درآمد زایی»کند؛تا
«هزینه»هایش؛تامین شود•
🛑این طرح”صندوق بین
المللی پول”و”بانک جهانی”
بود تا<خصوصی سازی>
گسترش یابد•
♦️♦️♦️
🔶اقدامات«دولت سازندگی»:
🔺۱)کنار گذاشتن«قانون
زمین شهری»و«فروش تراکم»؛
توسط«شهرداری»ها•
🔺۲)فروش«آرم ترافیک»
(روزانه و سالانه)•
🔺۳)«خصوصی سازی»
(بیمارستانها و دانشگاهها)
🔺۴)ایجاد«مدارس هفتگانه»•
(غیر انتفاعی،غیر دولتی،
استعدادهای درخشان،شاهد،
نمونه مردمی،هیات امنایی
و ماندگار)•
♦️♦️♦️
🌗پیامد های پیدایش
«مدارس هفتگانه:
🔺۱)کوچ دانش آموزان پولدار
(درسخوان و درسنخوان)
به«مدارس خصوصی»•
🔺۲)کوچ‌ معلّمان«توانمند»
و مدیران«کاسبکار»؛به«مدارس
خصوصی»•
۳)بهم ریختن ترکیب«سنتًی»
(درسخوان،متوسّط و ضعیف)•
۴)«فخر فروشی»؛در«مدارس خصوصی»و«تحقیر»در
«مدارس دولتی»•
۵)مُالکیت«مدارس
خصوصی»؛در دست«افرادی
خاص‌(برای کسب سود)•
🔹🔹🔹
💚میانگین«نرخ رشد جمعیت
کشور»؛در ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود
{۴ درصد،در سال} بود که،
در سالهای ۱۳۷۵‌ تا ۱۳۸۵
«انفجار ِجمعیّت ِدانش آموزی»؛
پایان یافت•
💚در سال۱۴۰۱؛کل«دانش آموزان»
حدود«پانزده میلیون نفر»و
جمعیت دانش آموزی«مدارس
هفتگانه»؛حدود«یک میلیون و
هشتصد هزار نفر»(۱۲ درصد)•
♦️♦️♦️
🌗ویژگیهای«مدارس هفتگانه»:
🔺۱)«فخر فروشی دانش
آموزان»•
🔺۲)کاهش تعداد«دانش
آموزان»به دلیل کاهش
«رشد جمعیّت»•
🔺۳)برخورد ناپسند با
«آموزگاران»و«دبیران»•
🔺۴)استثمار آموزگاران
و دبیران•
🔺۵)مساحت و فضای بسیار
کم•
🔺۶)نمرات بالا؛به دانش
آموزان؛برای بقای«کسب
و کار»•
🔺۷)«کالا»انگاشتن دانش
آموزان•
🛑نتیجه🛑
🌗«خصوصی سازی مدارس»؛
سبب کم شدن قیمت«حق
التدریس»و سوق،دادن معلمان
با استعداد تر؛به سوی «مدارس
هفتگانه»؛که پیامد آن؛پایین
آمدن«کیفیت تحصیلی»؛در
هر دو بخش[دولتی و مدارس هفتگانه]شد•
🔺البته؛«مدارس هفتگانه»؛
اولا،«تبلیغاتی»و ثانیا،
«غارتگرانه»است•
😳از کجا معلوم؟!
🔳به شجره«مالکان»مدارس
هفتگانه؛نظر بیفکنید•
🍀در«کشورهای پیشرفته»؛
مردم؛دغدغه آموزش،مسکن،
کار،درمان و آمد و شد را،
نداشته اند!
🔳در«ایران»؛«دغدغه»مردم؛
همین«پنج تا»؛بوده است•
🔵 🔵
💜پیشنهادها:
🔹۱)افزایش درآمد فرهنگیان
[خدماتی،آموزشی و دفتری] به بالای«خطّ ِفقر»•
🔹۲)تعیین«وام مسکن ادواری»•
🔹۳)از بین بردن«مدارس
هفتگانه»•
🔹۴)تجهیز ِآزمایشگاه ها و
ورزشگاههای مدارس«دولتی»•
🔹۵)جذّاب نمودن«مدارس»•
(استخدام نیروهای با استعداد)•
🔹۶)اجرای<نظام ِهماهنگ
حقوق>؛برای«بازنشستگان»
و«شاغلین»•
🔹۷)ریشه کنی«فقر»•
🍀نکته مهم🍀
🌿از پیوند خدمتگزار،دانش آموز،آموزگار،دبیر،نیروی
دفتری و مدیریت؛یک
«نظام(سیستم)اجتماعی»؛
پدید آمده و فقط،هنگامی؛
کارآیی بایسته؛را،خواهد
داشت که همه اجزا«هماهنگ»،
«سالم»و در«آسایش»باشند•
🌿جمع بندی🍀
یک جامعه،هنگامی به
«سعادت»خواهد رسید که جمع«اخلاق»،«علم»،«اقتصاد»،
«عدالت»و«آزادی سیاسی»،
باشد•
🟫جامعه بدون«آزادی
سیاسی»،کشورهای
سوسیالیستی بوده که
بیشترین آنها؛پاشیده شده
اند•
🔳جامعه بدون«عدالت»؛مانند
«آمریکا»هست که جنبش«یک
درصدی»و«نود و نه درصدی»
دارد•
🌑جامعه بدون«عدالت»و
«آزادی سیاسی»؛ایران است که«اخلاق»،«علم»و«اقتصاد»؛
را؛هم باخته است•
❇️اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا
خَیْراً:«خدایا آخر و عاقبت
کارهای ما،را ختم به خیر
گردان»•🍀
🌕منابع:
🔸۱)سالنامه های آماری•
🔸۲)سایت مدارس•
🔸۳)«نقدی بر خصوصی
سازی»/«دکتر ابراهیم‌ رزّاقی»•
▶️سرشک▶️
۱۲ اردیبهشت۱۴۰۱

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …