چاپ مطلب چاپ مطلب

بیانیه انجمن علمی حقوق اساسی ایران در پشتیبانی از استمرار فعالیت خانه اندیشمندان علوم انسانی

به نام دادگر بی‌همتا

در دفتر زمانه فِتد نامش از قلم
هر ملتی که مردم صاحب‌قلم نداشت
در پیشگاه اهل خرد نیست محترم
هر کس که فکر جامعه را محترم نداشت

بی‌شک، از جمله مهمترین عوامل توسعه‌یافتگی جوامع امروزی، ترویج علم و فرهنگ از طریق نهادهایی وزین و مستقل بوده که مستظهر به اعتماد خردمندان و عقلای آن جامعه باشد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از اصول خود به کارویژه‌های مهم حکومت در باب احترام به آزادی‌ها، حمایت از رشد فکری شهروندان و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان تاکید نموده است. در بندهای ۳، ۴، ۹، اصل سوم نیز به صراحت به ضرورت بالا بردن آگاهی‌های عمومی، تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی تاکید دارد و قانون شهرداری نیز با تاکید فراوان وظایف اجتماعی شهرداری را بیان نموده است.
اما اینک حیات خانه اندیشمندان علوم انسانی که سالها خانه‌ی اهل فضل و دانش و ملجأ فرهنگوران گرانسنگ این مرز و بوم بوده است، در گرداب حوادث روزگار و ناملایمات برخی تصمیم‌گیران، دچار تلاطم گشته و در آستانه تعطیلی
است.
انجمن علمی حقوق اساسی صراحتا ایجاد محدودیت و مداخله در فعالیت این خانه معتدل و اندیشه‌ورز را مصداق بارز تهدید و تحدید فکر مستقل و اندیشه‌ورزی که آرمان آزادی را نشانه می‌رود، قلمداد می نماید.
این انجمن با رویکرد علمی، ضمن اعلام حمایت از استمرار فعالیت‌های ستُرگ علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی خانه اندیشمندان علوم انسانی که در همه سال‌های گذشته محمل تضارب آرا و اندیشه‌ورزی اندیشمندان، متفکران و عالمان بوده است، به شهرداری تهران توصیه می نماید، در اجرای وظایف شهرداری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و علمی اهتمام لازم را داشته و توجه لازم به شعارها و رویکردهای شهرداری در تبدیل این نهاد از یک سازمان خدماتی به نهادی فرهنگی اجتماعی را لحاظ نماید تا از تضییع سالها هزینه‌کرد بودجه شهرداری از محل منابع عمومی جلوگیری شود و در این راستا اقدامات مناسب را نیز به عمل آورد. همچنین، در رعایت قوانین و نیز اصلاح رویه نامناسب خود در تقابل با اندیشه‌ورزی اقدام فوری را پیشه خود سازد و در پایان خواستار رسیدگی عاجل مراجع ذیصلاح و احقاق حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی بوده و این انجمن در این راه از هیچ کوشش قانونی فروگذار نخواهد کرد.

انجمن علمی ایرانی حقوق اساسی
تیرماه ۱۴۰۲ خورشیدی

About مدیر خبر1

Check Also

پرونده هایی که سابقا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی  می شد از این پس به حکم قانون توسط قضات در دادگاه های صلح رسیدگی خواهد شد

پرونده هایی که سابقا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی  می شد از این پس به …