چاپ مطلب چاپ مطلب

تئوری های انقلاب پیرامون انقلاب اسلامی ایران/ زینب حسین نیای سلیمی

همای گیلان: انقلاب واژه ای عربی و از ریشه ی قلب به معنی تغییر، دگرگونی و سرگشتگی است. در قرآن مجید واژه انقلاب، مشتقات و ترکیبات آن در همین معنا به کار رفته است.
انقلاب در زبان فارسی به حرکت های سیاسی، اجتماعی و اعتراضی از سوی مردم بر ضد حاکمیت گفته می شود که در زبان عربی معادل آن ” الثوره ” می باشد.

photo_2016-06-08_17-55-41
انقلاب اسلامی ایران( ۱۳۵۷ ش) از نظر صاحبنظران وتئوریسین های انقلاب از معدود انقلاب های کبیر جهان در دوره ی معاصر به شمار می رود، نظیر انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹ م) و انقلاب اکتبر روسیه (۱۹۱۷ م).
درباره ی پیروزی انقلاب اسلامی، سرعت و دستاوردهای آن نظریات و تئوری های متعددی بیان شده است که شاید بتوان آن ها را در پنج بند بیان کرد.
۱_ نظریه ی توطئه؛ که توسط محمدرضا پهلوی، درباریان وسلطنت طلبان بیان شده است، مطابق این نظریه غرب باهدف تنبیه حکومت ایران از جریان انقلاب حمایت کرد.
۲_ نظریه ی مدرنیزاسیون و توسعه متوازن ؛ به باورصاحبان این دیدگاه مدرنیزه شدن کشور وتغییر چهره ی ایران از جامعه ی سنتی به جامعه شبه مدرن بدون ایجاد زیرساخت دلیل اصلی انقلاب است.
۳_نظریه ی استبداد ؛ دلایلی چون موفقیت محمد رضا پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد در (۱۳۳۲ش)، تشکیل ساواک در (۱۳۳۶ ش)، کنترل اولیه نهضت امام خمینی (ره) در خرداد(۱۳۴۲ ش) و افزایش قیمت نفت از جمله عواملی هستند که باعث شدتا شاه و درباریان از مردم فاصله بگیرند و مردم با پیوستن به نهضت امام، کوشیدند تا این شکاف را از بین ببرند.
۴_ نظریه اقتصادی ؛ طرفداران نظام مارکسیستی و لنینستی مشکلات اقتصادی وگسترش فاصله طبقاتی را دلیل اصلی بروز انقلاب می دانند، آنان بر این اعتقادند که کاهش قیمت نفت در دهه ۱۳۵۰ از یکسو، خرج های کلان و اسراف حکومت از سوی دیگر _چون جشن ۲۵۰۰ ساله_مردم را برای ایجاد نظام عاری از تفاوت طبقاتی برانگیخت.
۵ _نظریه ی مذهب و جامعیت اسلام؛ سیاست اسلام زدایی حکومت پهلوی و اسلام خواهی مردم، نقطه آغازین کشمکش مردم و حکومت شد و اقداماتی چون پیشنهاد حذف قید اسلام و سوگند به قرآن مجید در انجمن های ایالتی و ولایتی، تلاش برای انتقال مرجعیت از قم به نجف، تغییر تقویم به شاهنشاهی، رشد بهائیت و تأکید بر باستان گرایی، از جمله عوامل این کشمکش به شمار می رود.
درمجموع بنظر می رسد انقلاب، ائتلاف رنگارنگی از نظریات گوناگون _ باشدت وضعف _می باشد که مرکزیت آن نظریه ی پنجم و با رهبری کاریزماتیک حضرت امام خمینی (ره) به ثمر نشست.

زینب حسین نیای سلیمی/کارشناس ارشد ادبیات_دبیر دبیرستان علوی لنگرود

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

One comment

  1. کاملا با نظرات شما موافقم، به نحو احسن واژه ی انقلاب توضیح انجام شده است.