چاپ مطلب چاپ مطلب

تاثیرفناوری اطلاعات وارتباطات برانتخابات گزیده ای ازآن براین مسایل / مهندس حسین جمالی ، کارشناس ارشدمدیریت فناوری اطلاعات

 

اختصاصی همای گیلان: از میزهای ناهار‌خوری تا رسانه‌های اجتماعی

تاثیرات فناوری بر انتخابات درجهان نقش میبندد.
در طول یک دهه گذشته، بحث‌های سیاسی از سر میزهای ناهار‌خوری و آبسردکن‌ها به گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی منتقل شده‌اند. در اینجا تنها به برخی از تاثیرات چشمگیر فناوری در یک دوره کوتاه زمانی بر انتخابات اشاره می‌کنم.

۱- نفوذ اجتماعی

شبکه های مجازی (توئیتر و فیس‌بوک و…) چندوچون تعامل نامزدها را با حوزه‌های تبلیغاتی خود دگرگون کرده‌اند. ۱۰ سال پیش مبارزات و کمپین‌های انتخاباتی به شدت با شرایط کنونی تفاوت داشتند.بعنوان نمونه در انتخابات سال ۲۰۰۴ و مبارزه تبلیغاتی انتخابات بین (کری و بوش) را به یادداشته ویا مطالعه نموده باشیم میبینیم. در آن زمان تقریباً هیچ نوع رسانه اجتماعی‌ای وجود نداشت. نامزدها در طول آن انتخابات، مستقیماً توسط کانال‌های اجتماعی با مردم گفت‌وگو نمی‌کردند و همه مردم نیز بسترهایی برای بیان دیدگاه‌های شخصی خودشان نداشتند.

۲- تهدیدات شبه‌ویروسی

نامزدها در طول دوره انتخابات همواره زیر میکروسکوپ بوده‌اند و فناوری جدید به رسانه امکان داده از نزدیک کلیه رفتار آنها را رصد کند. شبکه‌های اجتماعی به شکلی بلادرنگ عمل می‌کنند و تک‌تک کلمه‌های نامزدها از انواع و اقسام کانال‌ها، از توئیتر گرفته تا یوتیوب، بازپخش می‌شوند. وقتی چیزی وارد دنیای وب شود، برای همیشه آنجا خواهد ماند. نامزدها اکنون باید با این پیش‌فرض رفتار کنند که همواره کسی با یک گوشی، دوربین، میکروفن یا دیگر ابزارهای ارتباطی در کمین نشسته تا اعمال او را به گوش جهانیان برساند. هرچند این نوع نظارت مداوم، شفافیت‌های زیادی برای انتخابات به همراه داشته اما باعث تحریک احساسات افراد و تبدیل مباحث سیاسی به گزارش‌هایی به سبک پاپاراتزی شده است.

۳- کمپین‌های هوشمندتر

با ظهور بزرگ‌داده‌ها و روش‌های تحلیلی نوین، نامزدها از این پس قادر به درک عمیق‌تر نقاط ضعف و مثبت کمپین خود می‌شوند. کمپین‌ها با داشتن این اطلاعات موثرتر کار می‌کنند و می‌توانند متناسب با جلب آرا، بودجه‌ها یا افکار عمومی در یک منطقه یا حوزه خاص رفتار کنند.

۴- مسائل جدید

فناوری به خودی‌ خود مسائل جدیدی را به بحث‌های انتخاباتی وارد کرده است که نامزدها باید در مورد آنها گفت‌وگو کنند و موضعی را نسبت به این مسائل برگزینند. موضوعاتی از جمله بی‌طرفی شبکه و امنیت سایبر از این دست مسائل هستند که نامزدها باید نسبت به آنها اطلاع کسب کنند. افزون بر این بد نیست نامزدها همگام با فناوری پیش بروند و خودشان را به‌روز کنند که در غیر این صورت آنها را افرادی با دیدگاه‌های منسوخ تلقی خواهند کرد. مردم نامزدهایی را که از ابزارهایی مثل توئیتر استفاده نمی‌کنند، جدی نمی‌گیرند.(کشورهای پیشرفته وبافرهنگ) درک فناوری‌ها و روند‌های جدید اکنون به روشی برای ارتباط با رای‌دهندگان و پیشبرد کمپین‌های موفق تبدیل شده است.
دراینده نزدیک میشودفن آوری انتخاباتی تمدنی ساخت که این ازایرانیان گذرنخواهدکرد که ماندگارشود…

/مهندس حسین جمالی 

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

One comment

  1. دانشجو مهردادعباسی

    سلام
    استادارجمند ازعلم شماهمیشه هدایت به قله پیروزی رسانیدخداراشاکریم وارزوی سلامتی دارم