چاپ مطلب چاپ مطلب

تاریخچه حقوق در ایران ✍️الهام قنبری دانشجوی سال چهارم رشته حقوق

اختصاصی همای خبر/نخستین نظام حقوق قضائی ، اداری و مالی در ایران به دوره نو سنگی حدود هشت هزار سال قبل باز می گردد که اجدادمان با دو عنصر مهم آشنا شده بودند ؛ کشت غلات و اهلی کردن حیوانات .
در گذر زمان همورابی پادشاه بابل حدود چهار هزار سال پیش مدرن ترین قوانین از جمله قوانین حقوقی را تنظیم کرد و حدود دو هزار و پانصد سال قبل ، کوروش کبیر نیز منشور حقوق بشر کوروش را به رشته تحریر در آورده است .
با استقرار مزد یسنا ، دین زرتشت ، در دوره های میانی حکومت هخامنشیان ، نظام حقوقی آن سلسله و سپس تا پایان حکومت سلسله ساسانیان با شدت و ضعف بر اساس نظام حقوقی دینی که در اوستا ، زنده و پازند نوشته شده بود ، استوار گردید .
بعد از حضور مسلمانان در ایران ، نظام حقوق اسلامی با نگاه فقهی اهل سنت در دوره عمویان و عباسیان جاری شد تا این که با استقرار مغولان و تیموریان نظام حقوقی مندرج در یاسای چنگیزی و تزوک تیموری در نظام اداری ایران حاکم گردید .
با کوشش های شاه اسماعیل صفوی در سال ۹۰۷ قمری ، نظام حکومتی شاهنشاهی صفویان وحدت را به قلمرو ایران بازگردانید و نظام حقوقی شیعی جایگزین نظام حقوقی پیشین شد . با پیروزی انقلاب مشروطه در سال ۱۳۲۴ قمری ، با تاسی از نظام های سیاسی غرب خصوصا تحت تاثیر منشور و قانون اساسی انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ میلادی ، نظام حقوقی جدیدی در ایران رواج یافت .
در سال ۱۳۰۴ شمسی با بسط و گسترش نفوذ رضا خان و تاسیس سلسله پهلوی ، نهاد های حقوقی نوین بر اساس مدل اروپایی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ شمسی نظام حقوقی خواستی بر اساس فقه امامیه در همه شئونات زندگی فردی ، اجتماعی واداری تسرّی یافت و همچنان ادامه دارد .

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد

«زهره عالی‌پور» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی شد   🔹وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی خانم …