چاپ مطلب چاپ مطلب

تبی که درکمین شالیکاران است

همای گیلان: تب شالیزار برای جوانان بسیار قابل تحمل است اما ممکن است کشاورزان مسن را روانه ای سی یو می کند.

تب شالیزار یا لپتو سپیروز یک بیماری باکتریایی است که از طریق نوعی انگل فنری شکل در آب از طریق پوست خراشیده، چشم و غشاهای مخاطی بویژه در فصل بهار و تابستان وارد بدن می شود و یک بیماری مشترک بین انسان و دام است

با توجه به این در استان های شمالی کشاورزان در شالیزارها با پاهای برهنه کار می کنند و گاهی گل و لای زمین شالیزاری تمام سر و صورت آنان را فرا می گیرد و بیماری لپتو سپیروز هم بیشترین قربانی را از میان این دسته از کشاورزان می گیرد ، این بیماری به تب شالیزار معروف شده است

تب، سرفه خشک، سردرد، دردعضلانی، تهوع و استفراغ و لرز از علائم این بیماری است.

صدای غیر طبیعی ریه، کمی کمر درد، درد استخوانی ، التهاب چشم ، بزرگ شدن غدد لنفاوی، بزرگ شدن طحال، و کبد، سفتی ماهیچه و بثورات جلدی پوست از دیگر علائم شایع بیماری تب شالیزار محسوب می شود.

گفته می شود که کشاورزان، دامداران، کارگران کشتارگاه، کارگران فاضلاب و نظامی ها بیش از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،دکتر موسی زاده رییس مرکز بهداشت رودسر گفت:در مزارع شالیزاری بیماری هایی همچون تب شالیزار و  دردهای استخوانی، مفصلی در کمین این قشر زحمتکش و پرتلاش است.

وی افزود: نیاز است توجهی ویژه از سوی دست اندرکاران نظام سلامت به شالیکاران کشور شود.

دکتر موسی زاده خاطر نشان کرد:آموزش های بهداشتی به این قشر سختکوش همراه با اطلاع رسانی، می تواند سبب توجه ویژه این افراد به سلامتی خودشان شود.

دکتر صادق متخصص عفونی با بیان اینکه از اردیبهشت ماه هر سال با آغازفصل نشاء تا پایان برداشت برنج این بیماری به دلیل اینکه بسیاری از کشاورزان با پای برهنه به شالیزار می روند شایع است،افزود: تب شالیزار یک بیماری جدید نیست و همه ساله چندین نفر در استان های شمالی کشور بخصوص استان های گیلان و مازندران را مبتلا می کند و حتی ممکن است شدت بیماری تا آنجایی بکشد که بیمار را روانه ‘ آی سی یوکرده و یا باعث مرگش شود.

وی با اشاره به اینکه در ۹۰ درصد موارد تب شالیزار یک بیماری ملایم محسوب می شود ، افزود : تنها در پنج الی ۱۰ درصد موارد بیماران با شدت علائم بیماری از جمله تب شدید و مشکلات کبدی و کلیوی و غیره دچار می‌شوند.

این پزشک متخصص گفت : بیماری تب شالیزار برای جوانان بسیار قابل تحمل است و شاید برخی از آنها هرگز متوجه این بیماری در خود نباشند و همانند آنفلوآنزا براشان عمل کند ، ولی برای کسانی که سن و سالی از آنها گذشته به دلیل ضعف جسمانی و کهولت سن گاهی کشنده می شود.

وی سابقه شیوع بیماری تب شالیزار را در استان های شمالی حدود ۱۵ سال دانست.//ایسنا

About سردبیر

Check Also

فراهم شدن امکان خوداظهاری شاغلان فاقد پوشش بیمه ای خدمتی دیگر از سازمان تامین اجتماعی

فراهم شدن امکان خوداظهاری شاغلان فاقد پوشش بیمه ای خدمتی دیگر از سازمان تامین اجتماعی؛ …