چاپ مطلب چاپ مطلب

تعریف نوآوری وانتقال فناوری

تعریف نوآوری وانتقال فناوری
پژوهشی
از قلم
مهندس حسین جمالی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات
ازدیار گیل و دیلم سیاهکل
۱. مقدمه
۲. تعریف انتقال تکنولوژی و نوآوری
۳. نتایج و بحث و بررسی
۴. نتیجه گیری
تعریف نوآوری و انتقال فناوری:

شومپتر (۱۹۳۴)، نوآوری را به صورت انجام ترکیبات جدید- عرضه یک محصول یا گونه جدید؛ کاربرد روش های جدید؛ ایجاد یک بازار جدید؛ اکتساب منابع جدید از تامین مواد خام یا ایجاد یا تخریب یک سازمان تک قطبی و انحصاری، – تعریف می کند. نوآوری به صورت یک فرآیند تولید، پذیرش و پیاده سازی ایده ها، فرآیندها، محصولات یا خدمات جدید (تامسون، ۱۹۶۵) و همچنین پیامد- هرگونه تفکر، رفتار یا چیزی که جدید است (بارنت، ۱۹۵۳)، ایده های جدید (برای مثال، وان دن ون، ۱۹۸۶)، فنآوری یا شیوه جدید (نورد و تاکر، ۱۹۸۷)، در نظر گرفته می شود. دمان پور (۱۹۹۶) یک دامنه از پیامدها، شامل یک محصول یا خدمت جدید، فنآوری فرآیند جدید، یک ساختار سازمانی جدید یا سیستم های مدیریتی یا طرح ها و برنامه های جدید در مورد اعضای سازمان را مدنظر قرار می دهد. یکی از مشارکت های (ادبی) مهم در مورد نوآوری توسط آلتشولر (۲۰۰۷) که سطوح نوآوری را تعریف کرد، صورت گرفت. انتقال فنآوری با اتخاذ و بکار گیری نوآوری (راجرز، ۱۹۶۲، نقل قول شده در سازالی و رادوان، ۲۰۱۱)، کاربرد فنآوری، فنون یا دانش (ملکرز، بولگر و بوزمن، ۱۹۹۳، نقل قول شده در مقاله فیلیپس، ۲۰۰۲)، که در سازمان دیگری ابداع شده، شناخته می شود. به بیان ساده، انتقال فنآوری به معنای کاربرد فنآوری برای یک کاربرد یا کاربر جدید می باشد (گی، ۱۹۸۱، نقل قول شده در مقاله سازالی و رادوان، ۲۰۱۱). همچنین آنرا می توان به صورت حاصل یک محصول جدید یا تولید کارآمدتر محصولات موجود (داس، ۱۹۸۷، نقل شده در سازالی و رادوان، ۲۰۱۱)، که به بازار منتقل شده اند (فیلیپس، ۲۰۰۲)، محسوب نمود. شکل های فنآوری که اقلام فیزیکی را در خود شامل می شوند، عبارتند از ابزارسازی، تجهیزات و دستورکارها و همچنین اطلاعات- روش ها و رویه ها- می باشند (تیس، ۱۹۷۷).
نمونه متن انگلیسی مقاله
تعریف نوآوری و انتقال فناوری

Innovation and Technology Transfer defined:

Schumpeter (1934) defines innovation as carrying out new combinations – launch of a new product or new species; an application of new methods; an opening of a new market; an acquiring of new sources of raw material supply or creation or destruction of a monopoly organization. Innovation is seen as the process of generation, acceptance and implementation of new ideas, processes, products or services (Thompson, 1965) as well as an outcome – any thought, behavior or thing that is new (Barnett, 1953), new ideas (e.g. Van de Ven, 1986), new technology or practice (Nord and Tucker, 1987). Damanpour (1996) encompass a range of outcomes, including a new product or service, new process technology, a new organization structure or administrative systems, or new plans or programmmes pertaining to organization members. Important contribution to innovation was made by Altshuller (2007) defining levels of innovation. Technology transfer has been characterized as adoption of innovation (Rogers, 1962 cited in Sazali & Raduan, 2011), application of technology, technique or knowledge (Melkers, Bulger, & Bozeman 1993 cited in Phillips, 2002) that has been developed in another organization. In simple, an application of technology to a new use or user (Gee, 1981 cited in Sazali & Raduan, 2011). It can also be viewed as production of a new product and more efficient production of existing products (Das, 1987 cited in Sazali & Raduan, 2011) that are moved to the marketplace (Phillips, 2002). The forms of technology embrace physical items such as tooling, equipment and blue prints as well as the information – methods and
procedures (Teece, 1977).
در تلاش برای درک توسعه اقتصادی، زمینه های تحقیقاتی همچون انتقال تکنولوژی و فناوری ظهور یافته اند. افزایش رقابت تعیین کننده اهمیت انتقال تکنولوژی و نوآوری می باشد. هدف این مقاله، شناسایی روابط کیفی بین انتقال تکنولوژی و نوآوری می باشد. بررسی تعاریف انتقال تکنولوژی و نوآوری، و بررسی های انجام شده توسط گروه های مرتبط، برای ساختاربندی پرسش این پژوهش استفاده شده است. رابطه بین انتقال تکنولوژی و نوآوری چیست؟ رویکرد تحلیل محتوای کیفی برای آنالیز داده های مربوط به بررسی گروه های تمرکز مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی سیستماتیک مقالات علمی منتشر شده در این زمینه، برای جمع آوری مقالات مروری موجود در زمینه انتقال تکنولوژی و نوآوری انجام شد. بررسی های گروه تمرکز بعدی برای تایید نتایج به دست آمده انجام گردید. این پژوهش نشان داده که سه نوع رابطه مختلف را بین انتقال تکنولوژی و نوآوری می توان شناسایی کرد. چشم انداز پوشش انتقال تکنولوژی و نوآوری را می توان به عنوان حوزه غالب در یک جامعه مدنظر قرار داد. مقدمه: افزایش رقابت، شرکت ها را وادار کرده تا به دنبال راه حل های جدیدی برای به دست آوردن رقابت پذیری باشند. شومپتر (۱۹۳۴) اظهار داشت که توسعه، نتیجه ای از توانایی های نوآورانه کارآفرین و مقدمه ای بر روش های جدید تولید می باشد، ولی با این حال شومپتر با صراحت اظهار نداشته که این روش ها دقیقا از کجا نشات می گیرند (آنتنلی و دلیسو، ۱۹۹۷). انتقال تکنولوژی می تواند این مساله را حل کند. نوآوری به عنوان محرکی برای رشد اقتصادی شناخته شده است (به مقالات وان دون، ۱۹۸۶؛ OCED، ۲۰۰۷؛ دوتا، لانوین و ونسوینست، ۲۰۱۴، مراجعه کنید) و اصطلاح غالبا استفاده شده در مدیریت و اقتصاد و زمینه های تحقیقاتی دیگر می باشد (گوپالاکریشنان و دامان پور، ۱۹۹۷).
نتیجه گیری:
براساس دیدگاه های مدیریت استراتژیک با توجه به شرکت های خانوادگی هدف این مسئله خاص بررسی مسائل استراتژیکی می باشد که شرکت های خانوادگی با آنها مواجه می شوند و همچنین ارزیابی پیشرفتهای مدیریت استراتژیکی جدید در این زمینه می باشد. سه مقاله ارائه شده در این زمینه به بررسی مولفه های متغیر و ترکیبی از عوامل مربوط به فرایند مدیریت استراتژیک می پردازند. پیشرفت در زمینه بررسی شرکتهای خانودگی مورد بحث قرار گرفته و دستورالعمل تحقیقات آینده ارائه شده است.
بررسی کسب و کارخانوادگی در حال رشد است، یعنی از نظر معیارهای فضای ژورنالیستی اختصاص داده شده به تحقیق در زمینه این شکل سازمانی، موقعیت دانشکده و برنامه سازمانهای آموزش عالی یا محققین و مشاورین این زمینه. زمینه کسب و کار خانوادگی اگرچه نوپا می باشد، درسه سال گذشته مسیر زیادی طی کرده است. John Ward ، محقق در زمینه مذکور در مصاحبه اخیر، درباره موقعیت فعلی و مسیر میدانی نظراتی می دهد (Moores, 2016):
درروزهای اول مشتاق بودند تا چالش های مربوط به موفقیت و تداوم کسب و کار خانوادگی را نرمال ساخته و از منافعی که کسب و کار خانوادگی برای جامعه ما دارد حمایت و پشتیبانی کنم. امیدوار بودم تا مالکین کسب و کار خانوادگی را به حس غرور نسبت به خاص بودنشان تشویق کنم. من بر درک کسب و کار خانوادگی از چشم انداز استراتژیک متمرکز بودم. آنها چگونه کسب و کار متفاوتی انجام می دهند؟ چالش مشترکی که همه آنها با آن مواجه بودند، چه بود؟ همه آنها چگونه در فرهنگ، عملکرد و دیدگاه شخصی آنها منعکس می شد؟ من علاقه مند بودنم بدانم که چگونه توسط ارزشها و اهداف خود ترغیب می شوند و چگونه ناامنی و تواضع آنها باعث کم اهمیت شدن دیدگاه خلاقه آنها نسبت به کارشان می شد. وقتی حس ارزشمندی می کردند، تحولات عظیمی روی می داد….
واما…
ولی در جهان اسلام از این غافله علم روز و تراشه ها عقب ماندن و بنا به دلایل نا ترازی تقسیم شغل به بیرون ازگود توانایی های مغزها که هرگز بازی داده نشدن در مدیریت های کلان و غیر کلان وزارتخانه ها استان ها شهرستان‌ها و بخش ها …
عقب ماندگی ورشد نکردن و نا ترازی ثروت ها و…به دست اندکی که مشکلات عمده ای برای کشورها بوجود آورده و از حیث دیدگاه خودشان و ترس از علم روز فنآوری که از راه شبکه های مجازی انتقال می یابد در دسترس بودن عموم خارج شده و بطریقی نامناسب استفاده شده و می‌شود .امید هست که اصلاح و بسمت درست آن حرکت کرد…
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدرس دانشگاه
ازدیار گیل و دیلم سیاهکل
مهندس حسین جمالی
۱۴۰۲/۷/۲۹

About نسرین عشقی

Check Also

فرماندار لاهیجان در اولین هفته کاری خود از “علی پور” خبرنگار” همای گیلان” عیادت نمود

فرماندار لاهیجان در اولین هفته کاری خود از “علی پور” خبرنگار” همای گیلان” عیادت نمود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *