اختصاصی همای گیلان؛
توسعه: نظام اداری
افت بروکراتیزه شدن وبروکراسى وساختار گیج کننده و زمان بر ونظام خسته کننده اى که :
۱ـ باعث نارضایتى عامه مى گردد
۲ـ موجب ترویج مفاسد مى گردد!؟
۳ـ عامل تبعیض هامى باشد!؟
۴ـ زمینه وفرصت وانگیزه راازارباب رجوع مى ستاند!؟
۵ـ زمینه درگیرى وتنش را فراهم مى سازد؟!
۶ـ عامل تحمیل هزینه به حاکمیت!! ازجهت پرسنل وفضاى کارو……مى گردد؟!
۷ـ منجربه حکومت ادارات !وتحمیل دیوانسالارى وتوسعه میل به کاردر دولت براى جوانان جویاى کارمى گردد؟!
۸ـ منتهى به کاهش کارائى وبهره ورى!! وسرعت عمل مى گردد؟!
۹ـ عامل افزایش سلسله مراتب ادارى و مقامات و بالطبع هزینه هاى مختلف پرداخت تا ……درادارات مى گردد؟!
۱۰ـ باعث تقسیم کارهاى مضّرومشغول سازى هاى اشخاص ادارى بدون نظام دریافت پاسخ وفرافکنى هاى ادارى وزمینه رواج اتهام زنى ودسایس ادارى ومدیریتى مى گردد!؟
۱۱ـ رویکردهاى محلى وعاطفى وحزبى وطبقاتى و…را افزایش مى دهد!؟
۱۲- ریشه نابجایى هادرواگذارى مسئولیت ها ونادیده گرفتن تحصیلات وتجارب ونیزبه جهات متفاوتى باعث هرزرفتن واتلاف منابع علمى ومالى دراخذ مدارک دانشگاهى مى گردد!؟
۱۳ـبروکراسى ازافات وتهدیدات قطعى رشد وتوسعه اقتصادی به شمارمى اید.
۱۴ـ موجبات تنازع وتخاصم سیاسى حسب حزب وشخص وفکربرنده راسبب گشته؟! وتامدّتها هرنوع تغییرى را حزبى وسیاسى وانتخاباتى تعریف وتحلیل مى نمایند!؟
۱۵ـ به جهت نوع مدیریت بودجه وافزایش سنواتى وانبساط هاى بودجه اى ودلیلى براى گرانتراداره شدن کشور حسب تاثیرپذیرى نظام قیمتى کشورها مى گردد!؟
۱۶ـ کاغذبازى ومقررات زائى وتشریفات زائدورواج انواع دعاوى وبالطبع قضا وزندان و……ازنتایج چنین گستره اى است؟!
ودهها مطلب دیگر سوغات چنین رویکردوعملکردى است که بدون جراحى هاى بزرگ عملاً روحیه جهادى وخدمتى را تنزّل مى دهد!؟
توسعه:
نظام سالخوردگى ؛
درجوامع سنّتى “مبحثى تحت عنوان سالمندى وسالخوردگى” هرگزبه عنوان معضل وپدیده درخوراعتناى اقتصادى ومرکزیت خاص! تلّقى نمى گردید؟!
هرکسى’ همه خویشاوندان مخصوصاًسببى واخص خصوص، پدران ومادران وپدربزرگ ومادربزرگ هارا اوّلاً جزء جدایى ناپذیر واصلى واساسى خانواده دانسته وثانیاًازنظرعاطفى وعقلى وتجربى خودرا نیازمندبه اودانسته وثالثاًازجهات دین ووجدان وعاطفه وعرف واخلاق هرگزبه خوداجازه نمى دادندتا:
پدرومادرواجدادرادرخیابان رهاسازند!
انهارا به اماکنى بسپرند که ازنظرعاطفى (بافرض انواع رسیدگى ها)دچارکمبودگردند؟!
درنگاه دینى واخلاقى وسنّتى’ هرگز فرزندان وبستگان به خوداجازه نمى دادند که :
اجدادوپدران ومادرانى را که باتمام وجودهمه دارایى مالى وجانى و…… خودرادراختیارفرزندان مى گذاشتند را ،به نوعى رهانموده وازانان بى خبر باشند!؟ ویا اهمْیت واعتناى درخوررانسبت به انان جارى ندارند!؟
ودرزمان کم غذایى وپوکى استخوان ونیاز به درمان ومخصوصا نیازبه پرستارى ومراقبت(که انرابه عنوان عبادت ویابرگشت خدمات گذشته انان عزیزان به خود وظیفه مى دانستند)ویادرهنگامه انزواوفقروسنّ بالا وانواع مشکلات بدنى وروحى وروانى وازدست رفتن گوشت وچربى وگرفتارشدن به کم شنوایى وکم بینى و……انها را ازخاطر وذهن ونگاه وخدمت خویش خارج سازند.
ازافات مقابله تمام عیاربا دین وسنّت واخلاق به نام واداى توسعه یافتگى (مخصوصابدون تمهید اسایشگاه هاى درخورومجهزوکادردلسوز وماهر)این است که :
۱-براى این پدیده خطرناک ازسرمایه گذارى دولتى وبخش خیرین استفاده ننموده ودرحدّ واندازه نسبت به شهرها وکلان شهرها وروستاها برنامه ریزى لازم را نداشته باشد.
۲ـ اطلاعات لازم (نسبت به راه اندازى بانک اطلاعات) وشناخت این پدیدارومدیریت انرادربرنامه قرارندهند!
۳ـ وبراى خانواده هاى کم درامد که مایل به چنین اقداماتى ( واسپارى بزرگان خانواده به اسایشگاه ها)نیستنداقدام وعمل وکمک مالى ومعنوى را مبذول ننمایند!؟
۴ـ واموزش هاى لازم درباب چگونگى اداره ومدیریت این جمع قابل احترام درخانه و…… را ترویج ننمایند!؟
۵ـ با کم اعتنایى نسبت به این بزرگان زمینه ترویج ناشکرى وقدرناشناسى راتعمیم بخشند
چگونه اداى سوادوعلم ومدرک و…باشدولى این عزیزان را درزمانه نیازبه داروهاى متفاوت ،کاهش توانایى بدنى ونداشتن جهازات تغذیه و……حتّى دراندازه گرفتن دست وگپ وگفت ودردل و……تنهاگذاریم !؟
واولیاى امورازدولت ومجلس و……وستادها ونهادها وقرارگاهها وبنیادها( که فقط یک قلم انهاازبیست وچندهزارمیلیاردتومان درامد درطّى یکسال داشته اند)نسبت به خطرسالمندى بى یاکم تفاوت باشند!؟
درحالى که جامعه روبه سالمندى رفته ومیزان زاد وولد کاهش مى یابد!؟ باچه توجیهى نسبت به گذشته خویش بى یاکم اعتنا باشیم؟!
توسعه:
کودکان ونوجوانان:
درجوامع “روبه توسعه ویا توسعه یافته “کودکان ونوجوانان راباتفاوت هایى ازجنس دانش ورفتارمى توان مشاهده کرد؟!
باپیشرفت اجتماع ورواج فناورى ها وهزینه کردخانواده هاى این جوامع’ نسبت به پدر ومادر(نسبتاً)ازاطلاعات ودانش واگاهى بیشترى برخورداربوده!؟ ویا امکان دسترسى انان ( به نسبت انان ویا کثرت گرفتارى اولیاء ویا ………)حتماً درمواردزیادى به گونه اى است که پدران ومادران راخلع سلاح نمایند!؟!!
خصوصیات رقابتى وشرایط زمانه واجتماع نیز به گونه اى است که :پدران ومادران اوّلاً درخدمت فرزندان بوده !!!وبه اصطلاح فرزندسالارى حاکم است!؟
ثانیاً بخش عمده اى ازدرامدانان (که عمدتاً با کاروتلاش مضاعف حاصل مى گردد) صرف اموزش وپوشش وخوراک وگردش وتفریح وورزش وخرید انواع محصولات علمى وعملى فرزندان مى گردد؟!
متاسفانه! پدران ومادران بسیارى با معلومات ومحفوظات سالیان پیش !؟قصد تربیت کودکان ونوجوانان خود را دارند! که با بن بست هاى متفاوتى ازنظرسطح برخورد وإعمال خشونت ویا وادادگى روبرو مى گردند؟!
بى شک ‘توسعه بدون درک واموزش ودریافت شرایط ووظائف براى مردم” مخصوصاً اولیاء خانه ومدرسه ممکن نبوده ورفتارهاى انان پرهزینه وازنظر روحى وانسانى و……سهمگین مى باشد؟!
اظهارنگرانى وناراحتى کثیرى ازتریبون ها وخانه واماکن گوناگون نیزحکایتگر فقدان درک واشنایى ویانوع ونحوه مدیریت علمى ورفتارى مورد انتظار انان است!؟