چاپ مطلب چاپ مطلب

جنگ نادر شاه بزرگ با اشرف افغان / دکتر غلامرضایی

اختصاصی همای گیلان:  بامداد روز شنبه ششم ربیع الاول ۱۱۴۲هجری قمری سالروز نبرد نادرقلی افشار (در آن زمان، یک ژنرال و سپهسالار ایران) با اشرف قندهاری (افغان) در مهماندوست دامغان است. میدان این نبرد خونین یکروزه در ۲۰ کیلومتری شمال دامغان و کنار رود کوچک مهماندوست بود.به نوشته کوکل انگلیسی، در این جنگ ۱۲ هزار تن از نیروهای اشرف کشته و نادر نیز ۴ هزار کشته تلفات داشت. عده سربازان نادر در این نبرد ۲۵ هزار تن و شمار نیروهای اشرف ۵۰ هزار نفر بود.

%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%ba%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c
دلیل پیروزی نادر در این نبرد، انضباط شدید نظامیان او بود که نادر اکیدا دستور داده بود که در زمان جنگ، کورکورانه از افسران فرمانده اطاعت کنند در برابر، قندهاری ها به جای فرمانده کل، فقط از سران طوایف خود دستور می گرفتند و ضمن محاربه، گاهی حملات در یک جهت نبود. این نخستین برخورد نادر با افغانها بود.
اشرف پس از این شکست وهمچنین شکست درنبرد سر دره خوار از طریق ورامین و تهران به اصفهان رفت و از آنجا عازم جنگ با نادر شد که وی را دنبال می کرد، ولی در مورچه خورت شکست خورد، به اصفهان بازگشت و با خزائن به فارس گریخت.

اشرف در زرقان فارس نیز از نادر شکست خورد و به شورش قندهاری ها علیه دولت مرکزی پایان داده شد. نادر بعدا قندهار را گرفت و در تعقیب فراریان این شهر به هند رفت و دهلی را هم متصرف شد. استخراج ازکتاب اوضاع نظامی ایران دردوره نادرشاه

مولف: علی غلامرضایی انتشارات دافوس

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …

۴ comments

  1. سلام و درود بر تاریخ ناطق ایران
    خوشحالم برگی از تاریخ ایران، رو منتشر کردید
    موفق و پایدار باشید

  2. سلام استاد گرانقدر ممنون برای مطالب جالبتون

  3. امیرحسین فراز

    درود استاد گرامی.مچکرم بابت بذل دانش های تاریخی تون.
    سرافراز باشید و سلامت

  4. سلام
    جالب بود
    سپاس