چاپ مطلب چاپ مطلب

جنگ ِ گفتاری [ بین ایران و عربستان] /علی رحیم پور دکتری اقتصاد


اختصاصی همای گیلان: پس از نابودی<داعش>در عراق و سوریه ،چند پدیده در خاورمیانه رُخ نمود.اگر نیک نگاه شود،جایگاه قدرت های منطقه ای و جهانی را در آن خواهیم دید.
در مهرماه ۱۳۹۶؛اقلیم کردستان بدنبال استقلال از کشور عراق بود.اما با ناخرسندی آمریکا و انگلیس روبرو شد. ایران نیز به کمک عراق شتافت و سبب شد که اقلیم کردستان،نتایج همه پرسی را <تعلیق> و مسعود بارزانی از قدرت کناره گیری کُند .‌
دونالد ترامپ،با سخنرانی های بظاهر نسنجیده، نامیدن خلیج عربی و زیر سوال بردن<<برجام>>برآن بوده و هست تا بیشتر از همه؛”عربستان” را شادمان ساخته و بر روی ناکامی های آمریکا و عربستان در خاورمیانه سرپوش بگذارد. ‌
در هفته ی گذشته <<ولایتی؛مشاورعالی رهبری>>به لبنان رفت و با نخست وزیر؛سعد حریری[سُنیّ مذهب] ملاقات و گفتگو کرد[در قانون اساسی لبنان،نخست وزیر،باید سُنّی،رئیس مجلس؛ شیعه و رئیس جمهور؛ مسیحی باشد ]
سعد حریری از سوی مَلِک سلمان<<پادشاه عربستان>>به ریاض؛فراخوانده شد.سعد حریری؛یک بیانیه ای خواند و ابراز داشت که:ایران؛لبنان را اشغال کرده و <اَمنیّت جانی> ندارد و ممکن است مانند پدرش<رفیق حریری> کُشته شود و استعفا کرد .
سپس در رسانه ها گفته شد که سعد حریری در عربستان بازداشت شده است .
یک روز بعد از استعفای سعد حریری،یک فروند موشک بالستیک از سوی انصارالله یمن [شیعه مذهب] به پایتخت عربستان[ریاض] پرتاب شد.بیدرنگ،عربستان و آمریکا؛این موشک را ساخت ایران دانستند .
البته مقامات نظامی ایران ابراز داشتند که ایران،توانایی انتقال موشک خود به یمن را ندارد.روزنامه کیهان که سخنگوی نظامیان ایران است در یک عنوان بسیار بد نوشت :امروز ریاض و فردا برج های دوبی!
بیدرنگ‌،کیهان دو روز توقیف شد .
عربستان در دوسال گذشته،<<یَمن ِ شیعه نشین و فقیر>>را؛ چند صد بار بمباران کرده و نیم میلیون کودک یمنی را از بین برده و دستاورد نظامی هم‌ برایش نداشته است.اما پرتاب یک موشک به ریاض را چنان برجسته ساخته که آمریکا ؛انگشت اشاره را به سوی ایران گرفته است .
اهمیت این موشک، بیدرنگ سبب شد که بهای نفت، بشکه ای چند دلار افزایش یابد که موجب خوشحالی؛ صادرکنندگان نفت شود اما بازار بورس کشورهای حاشیه ی خلیج فارس را با اُفت آشکاری روبرو سازد .‌
پیامد های پرتاب موشک به ریاض:
۱)سلطه ی کامل مُحمّد بن سلمان[ولیعهد] بر اقتصاد، رسانه، امنیت و نیروی نظامی عربستان.
۲ )بازداشت گسترده ی شاهزادگان و مقامات برای تثبیت‌قدرت و مبارزه با فساد.
چندی پیش نیز رانندگی زنان و به استادیوم رفتن آنان را مُجاز شمرد تا سبب ِ گشایش فرهنگی و گسترش اعتبار اجتماعی خود شود .

چرا عربستان سیاست ِتهاجمی گرفته است ؟

الف )شکست فاحش در یَمَن و نابودی”داعش” در سوریه و عراق[داعش از نظر فکری، مالی و نظامی به عربستان و آمریکا وابسته بود].
ب)درگیری تحریک آمیز و تحریم آمیز با قَطَر .
ج)مداخله نظامی در بحرین.
س)بستن قرارداد های سنگین نظامی و اقتصادی با دولت‌ جمهوریخواه ِترامپ
[ ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری]

آیا جنگ تازه ای در خاورمیانه،رُخ خواهد داد؟!

الف) ایران به دلیل وارد شدن مستشاری و غیر مستشاری در عراق و سوریه؛ توانایی و علاقه ای ندارد که وارد جنگ ِجدیدی شود.
ب)عربستان نیز نیروی کافی انسانی برای جنگیدن در ایران را ندارد .
ج‌)اسرائیل نیز مشتاق جنگ درکنار مرزهای لبنان نخواهد بود!چون تردید ندارد که موشک هایی در اورشلیم و جاهای دیگر فرود خواهد آمد.

آمریکا و روسیه در این شرایط چگونه اند ؟!

با توجه به جنگ و آشوب های ۵ ساله در خاورمیانه و فروش میلیارد ها دلار اسلحه در آن؛ توسط آمریکا و روسیه و انگلیس و فرانسه و…. و نابودی کامل سه کشور سوریه و عراق و لیبی .
اینک نوبت بازسازی این سه کشور مهم و نفت خیز خاورمیانه است .
بازسازی سوریه،؛ عراق لیبی،دستکم ‌ ۳۰۰میلیارد دلار ؛؛سبب رونق اقتصاد ترکیه،روسیه، آمریکا و اروپا خواهد شد .‌
ویران کردن ایران از سوی آمریکا؛ بهای نفت را برای اروپا و چین و هند به بشکه ای ۲۰۰ دلار خواهد رساند که پیامد اینکار؛ رکودتورمی را‌؛ بر اقتصاد جهان؛ حاکم خواهد ساخت .
درگیری نظامی آمریکا با ایران؛ سبب ورود تروریست ها به ایران و صادرات نفت از تنگه هرمز کاملا مُختل می شود .
از اینرو دولت بظاهر نادان ِترامپ،کوشش می کند تحریم تکروانه غیر برجامی را بر اقتصاد ایران تحمیل کند تا نارضایتی عمومی را در جغرافیای ایران برانگیزد .
‌ دولتمردان ایران می توانند با تدبیر های بایسته و آزادی های شایسته و سیاست های اقتصادگرایانه ی ملی؛ بر تحریم ها؛ غلبه کُنند و اقتصاد ایران را رونق شتابان دهند و واردات بیرویه ی قاچاقی و قانونی را افسار زنند و با پیش گرفتن استراتژی صنعتی و کشاورزی درون زا و دوری جستن از افزایش هزینه های نظامی؛ هُمای سعادت را در آسمان ایران به پرواز در آورند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …