چاپ مطلب چاپ مطلب

خطاب به مسئولین لاهیجان/ جهش تولید هیچ، معنی تولید چیست؟ /وقتی دستور صدور مجوز معدن کوهی لیالمان داده می شود دلایل توقف این پروژه چیست؟/به قلم مدیر مسئول همای خبر

اختصاصی همای گیلان، بی شک مهمترین دغدغه کشور ما و مقام معظم رهبری تولید می باشد. تولید درمان بسیاری از بیماری های کشورما، همچون بیکاری است .اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری چندین سال متوالی توجه نماییم، به اهمیت تولید پی خواهیم برد. اما همه مشکلات ما تولید نیست. درد اصلی و اساسی جامعه ما مدیریت است. این معضل مدیریت همچون ویروس کرونا سالها با ما همراه است اما بلایی که فضای مجازی بر سر مدیریت کشور ما آورد ترس و عدم شجاعت است. شاید به ضرس قاطع عنوان کنم حرکات پوپولیستی و مردم فریب ،با آمدن فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا کرده است . تصمیم های متناقض مدیریت ،نشان دهنده این است که فضای مجازی ،گاها تصمیم گیرنده اصلی جامعه است و این مسئله ،وظایف رسانه‌ها و پایگاه های خبری و تحلیلی را بیش از پیش سنگین کرده است و به نظر می رسد زمان گالیله هنوز به اتمام نرسیده است ! زیرا جو عمومی مدیریت کش است. روحانیون بالای منبر می روند ، در آخر سخنرانی ، به ذکر مصیبت امام حسین (ع) می پردازد و شگفت است من نگارنده همواره باید روضه مصیبت را اول سخنان خود بیاورم و به جای اینکه تحلیل و نقد خود را در حوزه های مختلف داشته باشم ،همواره باید از مدیریت گلایه نمایم . این بار باید از موضوعی صحبت کنم که چندی پیش در فضای مجازی بعنوان موضوع کوه خواری در روستای لیالمان مطرح شد و نهایتاً برخی از مدیران شهرستان را با خود همراه نمود . استادی می گفت : در ادب فارسی به برخی واژه ها از جمله “عشق” ظلم زیادی می شودتا جائیکه سخیف ترین معانی برای این واژه مقدس آسمانی آورده می شود. در زمان قدیم « زمین، کوه و قله »واژه‌هایی بوده اند که هر کدام معانی بسیار وسیع پرمفهومی در جامعه ‌داشتند. زمین اشتغال بود و تولید و کسب و کار. اما با افزایش جمعیت و تقسیم زمین بین جوامع بشری و پیشرفت زندگی ماشینی و سود اندوزی ، زمین خواری آغاز شد تا به کوه خواری و قله خواری رسید . بنابراین این سه واژه مقدس و پر برکت و قابل اعتنا، ملعبه ای شد به دست برخی آدمها تا با بیان آن‌ها جلودار بسیاری از تحرکات و توسعه ها شوند. به طوری که اینقدر بار معنایی آنها منفی شد که واژه خوبی برای اتهام بستن شوند . چندی پیش استعلام زمین شخصی ای (معدن) جهت برداشت به ادارات لاهیجان (منابع طبیعی، محیط زیست ، راه و شهرسازی و صنعت ، معدن و تجارت) صورت گرفت
وبا موافقت همه ادارات مجوز برداشت شن کوهی ازمعدن لیالمان که در زمین شخصی قرار داشت صادر شد، امابا ایجاد التهاب درفضای عمومی جامعه وبرسرزبان انداختن واژه منحوس کوه خواری در شهرستان لاهیجان برداشت شن متوقف گردید. حال چند سوال از مسئولین مربوطه به خصوص عزیزان مدیران مصاحبه کننده پرسیده میشود ؟
چرا مجوز معدن کوهی لیالمان صادر شد؟ اگر مراحل مجوز صحیح میباشد دلایل توقف آن چیست؟
معنی تولید و جهش تولید چیست؟
باتوجه به اینکه شهرداری رودبنه پس از اخذ مجوز شورای شهرنسبت به انعقاد قراردادبا شرکت سنگ دشت جهت تامین مصالح شهرداری اقدام نموده بودلذاشرکت سنگ دشت مراحل استعلام ازادارات ذی ربط فوق الذکررا طی نموده که به اخذ مجوز منتهی می گردد.
با این اوصاف حال که برداشت شن ،از رودخانه هاو زمینهای شخصی ،امکان پذیر نیست لطفاً بفرمایید دستگاه های عمرانی همچون شهرداری مصالح خود را چگونه باید تامین نمایند؟
اما امروز فضای حاکم در جامعه طوری تعریف شده که انگارخدای ناکرده، شهرداری رودبنه عمل خلاف قانون انجام داده است. در ادبیات برخی واژه ها رنساس هستند و بقیه کلمات حول همان واژه می چرخند. چرا مسئولین مربوطه در این ماجرا با تکرار واژه کوه خواری ، فضای اجتماعی را ملتهب نموده اند ؟ به نظر می رسد بیش از جهش تولید نیازمند جهش مدیریت می باشیم ! آیا با شرایطی که برای مدیرعامل شرکت سنگ دشت به وجودآمد ، دیگرهیچ تولید کننده ای رغبتی به تولید خواهد داشت ؟
استدعا داریم مدیران محترم نظریه ارشادی خود را برای ما و مردم بیان نمایند تا ما هم شمه ای از مدیریت آنها بیاموزیم . با این تفاسیر پرواضح است که دلایل گرایش مردم به خرید ارزو رغبت کم به تولید چیست؟ علل خواباندن پول در بانک ها چیست؟ چگونه باید درمسیر ایجاد اشتغال تلاش نمود؟
نگرانی شما نسبت به کوه خواری قابل ستایش است . اما چرا این نگرانی شما شامل حال زباله هایی که دربهترین نقاط شهرستان ، رها شده است نمی شود ؟اگر حرف شمااین است که جلوگیری از صدور مجوز خواسته مردم است ، همین مردم ،یک کیلومتر آن طرف‌تر، سال‌هاست از بوی تعفن زباله‌ها گله‌مند هستند، چرا این مدت که سوار بر موج کوه خواری شده بودید، هیچکس از تولید و تولیدکننده و نحوه تامین مصالح عمرانی شهرداری‌ها حرفی به میان نیاورد ؟

شنیده ام تنها کسی که در مقابل این طوفان سهمگین ایستادگی کرد جناب رحمانی دادستان محترم شهرستان بوده است . همان دادستانی که در جایی و در مطلبی ،از کوه خواری و تغییر کاربری، چنان مستحکم سخن به میان می آورد و در مقابل سودجویان، ایستادگی می‌کند ، وقتی می‌بیند، تولید کننده جهت برداشت این معدن ، مراحل استعلام قانونی را گذرانده است در جهت حمایت از تولید کننده برمی خیزد.

علی علی پور نیاول مدیر مسئول پایگاه خبری همای خبر و هفته نامه همای گیلان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …

One comment

  1. سلام بسیار بسیار عالی نوشتید کاش گوش شنوایی پیدا شود