چاپ مطلب چاپ مطلب

دانشگاه سیاسی پیام نور یا سیاست دانشگاهی پیام نور؟


همای گیلان، مقام معظم رهبری در دیدار با وزیر علوم و اساتید دانشگاه تهران در ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ فرمودند:
یک مسئله مهم دیگر هم مسئله سیاست در دانشگاه هاست. میدانید من از سابق عقیده ام بر این بوده است که در دانشگاه باید روح سیاسی زنده باشد؛ این یک نشاطی به جوان می دهد؛ ما جوان با نشاط لازم داریم. دانشگاهی که از سیاست دور باشد و به کلی از سیاست برکنار باشد، این دانشگاه خالی از شور و نشاط خواهد بود؛ بعلاوه که محلی خواهد شد برای رشد میکروبهای خطرناک فکری و رفتاری، بنابراین خوب است و باید در دانشگاه سیاست باشد؛ منتها معنای سیاسی شدن دانشگاه را با حضور سیاست در دانشگاه نباید اشتباه گرفت .
همچنین ایشان در جمع اساتید دانشگاه ها در ۱۳ تیر ۱۳۹۴ تاکید فرمودند:
محیط علمی کشور را از حاشیه سازی ها برکنار نگه دارید. اشتباه نشود؛ من نمی گویم در دانشگاه سیاست نباشد، شاید خیلی ها یادشان است که من سالها پیش در همین جلسه ماه رمضان در حضور اساتید، تعبیر تندی کردم نسبت به آن کسانی که می خواستند دست و پای سیاست را از دانشگاه ها و میان دانشجوها جمع کنند که مایه گله خیلی ها شد، نه، بنده معتقدم محیط دانشگاه، محیط مهم سیاسی، تحلیل سیاسی، دانش سیاسی، آگاهی سیاسی است؛ این را من مانع نیستم؛ نه، (بلکه میگویم) سیاست بازی نشود، سیاست کاری نشود، حاشیه سازی نشود، این حاشیه سازی ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه خصوصیاتی که این مسئله دارد، لطمه میزند.
با نگاهی بر دیدگاه و نقطه نظرات مقام معظم رهبری می توان نتیجه گرفت با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از سیاست زدگی دانشجویان و هشدار ایشان برای جلوگیری از تبدیل مراکز علمی به محل جولان و فعالیتهای جریان های سیاسی، نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه دانشگاه، ایشان معتقدند دانشجویان نباید اسیر موج هایی که جریانات سیاسی به راه می اندازد شوند و نباید احزاب برای رسیدن به خواسته های خود از دانشجویان سوء استفاده کنند.
حال باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ؛ دانشگاهیان باید بار پیشرفت کشور را به دوش بکشند و از سیاست زدگی پرهیز کنند ، مشاهده می گردد برخی مسئولین فکر می کنند دانشگاه ها باید به مثابه حیات خلوت جهت پرداختن به معادلات سیاسی خویش شده که این امر با روح دانشگاه و دانشجو مغایرت دارد. البته گرایش های سیاسی در دانشگاه ها وجود دارد و در تذکرات مختلف مقامات کشور نیز اینگونه نبوده است که دانشگاهیان به سیاست نپردازند بلکه دانشگاهیان نیز باید فعالیت سیاسی داشته باشند ولی دانشگاه محل کشمکش های جناحی نمی باشد.
در سالهای اخیر دیده شده دانشگاه به حیات خلوت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده که در راس آن می توان به کشمکش سیاسی در دانشگاه پیام نور به ویژه استان گیلان پرداخت، در سنوات گذشته با توجه تمایل روسای وقت دانشگاه به برقراری مراودات سیاسی با برخی از نمایندگان ملت، دانشگاه پیام نور به جولانگاهی برای گروه های سیاسی و یا گهگاه به جایگاهی برای زور آزمایی زیر مجموعه های سیاسیون تبدیل گردیده، نا گفته نماند که مصداق این یارکشی سیاسی در فضای انتخابات نمود بیشتری پیدا می کند به طوری که فضای علمی دانشگاه به ماوایی جهت رای آوری بعضآ نمایندگان این استان تبدیل می گردد . نتیجتآ رویکرد حاضر منجر به صدمه رساندن به نظام شایسته سالاری گردیده که نهایتآ به فضای علمی موجود در دانشگاه آسیب جدی وارد نموده و دانشگاه را از مسیر اصلی خارج و به صورت یک مجموعه صنفی در جهت رسیدن گروهی از نمایندگان و کارگزاران به منافع سیاسی و شخصی سوق می دهد.
ابعاد وسیع این موضوع با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات بیشتر به چشم میخورد به طوری که بده بستان سیاسی به اوج خود رسیده که این امر موجب از هم گسیختگی و عدم ثبات تصمیم گیری در نظام مدیریت شده و گاهآ به تصمیمات احساسی وغیر عقلایی منتهی شده و به عامل سوء عملکرد در نظام اداری و آموزشی دانشگاه منجر گردیده که این مهم موجب فاصله گیری دانشگاه از ماموریت اصلی خود که همانا افزایش کیفیت آموزشی و فرهنگی می باشد شده است.
امید به آن است با تکیه بر رهنمود های مقام معظم رهبری و به دور از حب و بغض های سیاسی و رانتی در جهت نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی گامی ارزشمند برداشته شود./گیلان تایمز

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

همزمان با بارش شدید باران حضور فرماندار ، شهردار و اعضای ستاد بحران شهرداری لاهیجان در سطح شهر

همزمان با بارش شدید باران حضور فرماندار ، شهردار و اعضای ستاد بحران شهرداری لاهیجان …