چاپ مطلب چاپ مطلب

در انتخابات ۹۶، انتخاب کنیم اما اشتباه نکنیم! / فرهاد پردخته

اختصاصی همای گیلان:  شرکت در انتخابات مسئولیت ماست.
روزگار ما پس از وقایع سال ۸۸ روزگار دیگری است. این جا یکی از همان بزنگاههای تاریخ ماست پس باید یک کلمه دائما در گوش ما زنگ بزند: “مسئولیت مان”.

مسئولیت تاریخی ما از همین الان تا انتخابات سال۹۶ قابل قیاس با چندین سال گذشته نیست. الان وقت تصمیم گیری است. این مردم انقلابی این سرزمین هستند که سرنوشت خود را رقم میزنند و تغییر میدهند. ” …إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم… “. (سوره رعد آیه ۱۱) خدا آنچه نزد مردمی است را تغییر نمیدهد مگر آن که آنان خود را دگرگون کنند. مردم اند که میتوانند با پایمردی بر درستی، ستم پیشگان و بدخواهان راناکام کنند اما اگر به کژی تن دهند، آنگاه هیچ کس جز خود آنها “مسئولیت” نکبت و خواری پس از آن را به دوش ندارد.

قرآن مستضعفان پیرو مستکبران را بخشی از ظالمان می داند که اهل ستم و تاریکی اند: “وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لَنْ نُؤْمِنَ بِهذَا الْقُرْآنِ وَ لا بِالَّذی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لَوْ تَرى‏ إِذِ الظَّالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ یَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ الْقَوْلَ یَقُولُ الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا لَوْ لا أَنْتُمْ لَکُنَّا مُؤْمِنینَ * قالَ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا لِلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا أَ نَحْنُ صَدَدْناکُمْ عَنِ الْهُدى‏ بَعْدَ إِذْ جاءَکُمْ بَلْ کُنْتُمْ مُجْرِمینَ *” (سوره سبا آیات ۳۱ و ۳۲). وگفتند آنان که پوشاندند {حق را}، هرگز به این قرآن و آنچه در پیش اوست ایمان نمیآوریم و گرچه تو ببینی آنگاه را که ظالمان را باز ایستانده اند نزد پروردگارشان در حالی که سخن را گروهی به گروه دیگر باز میگردانند. آنان که فروداشته شده اند(به استضعاف کشیده شده اند) به آنان خود را بزرگ پنداشته اند(استکبار ورزیده اند) میگویند اگر شما نبودید ما مومن میشدیم* آنان که استکبار ورزیده اند به آنان که به استضعاف کشیده شده اند گفتند آیا ما مانع هدایت شما شدیم بعد از آن که هدایت به شما رسید؟ {این گونه نیست} بلکه شما خود مجرم بودید. در منطق ما پیروی از هیچ فرد، گروه یا نهادی جز با احراز علم و عدالت پذیرفته نیست. این یعنی همه در قبال رفتار، گفتار و موضع گیری خود “مسئول” اند و به بهانه پیروی از آنان که استکبار میورزند، نمیتوان شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرد. (حتی اگر پیروی از روی احساس ضعف باشد.)

پس ما ناگزیریم مسئولیت نقش تاریخی خودرا بپذیریم، خواه بعنوان یک طرفدار باشیم در انتخاب، خواه تماشاگر رای دادن دیگران! اگر به اتهام پراکنی و دروغگویی معترضیم، اگر خواهان پایان زیر پاگذاشتن شرع و قانون در مواردی هستیم باید برای بیداری اجتماعی و آگاهی عمومی در امر انتخابات و انتخاب به پا خیزیم.

در آشفته بازار تاری که میدان عمل ماست، مانع اصلی برای رفتار درست، نبود دید درست است. سره و ناسره آمیخته اند و خوب می فروشند. بازار رهزنان سکه است. در خم این گردنه کمین کرده اند که کرور کرور رای ما را بزنند و به خیال در آمدن از چاله به چاهمان بیندازند. اما بیم از گردنه گیران مسافر آگاه را از کوچ ناگزیر باز نمیدارد. از ترس مرگ خود کشی نباید کرد. نه رفتار کور، نه بی عملی، حرکت با تکیه بر مبانی محکم چاره ماست. “وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ.” (سوره عنکبوت آیه ۶۹)

گویا برای آرام شدن دل برخی اشاره و کنایه کافی نیست. پس لازم است توضیح دهیم که ما به دنبال اخلاق و قانون و شرع هستیم پس نمی توانیم با بی اخلاق و غیر متشرع و قانون ستیز در یک جبهه قرار گیریم. بهترین کار ما تعمیق درک مان از اصول و آگاهی بخشی اجتماعی است تا برخی نتوانند به نام اصول حق را ناحق جلوه دهند و برخی به بهانه کاستی های نظام، مهمتر از همه تحریف گفتمان انقلاب، اصول انقلابی مان را زیر سوال برند.

حضور در انتخابات ۹۶، تجدید میثاقی باشد که مسئولیت خودمان را در قبال خون شهیدان، زخم های تاریخی سرزمین مان ایران، و آزادی و آرمان های نظام مقدس مان فراموش نکنیم و ایران انقلابی را همواره برای نسل های بعد از خود برای رسیدن به آن آرمان های بلند اسلامی حفظ کنیم.

/فرهاد پردخته

با کانال تلگرام همای خبر همراه باشید

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …