چاپ مطلب چاپ مطلب

در مناظره ندیمی با جبرائیلی مطرح شد/ ندیمی: همه این دعواها برای اردیبهشت سال آینده است / مسئله پولشویی مربطوط به دولت یازدهم نیست/ خود تحریمی وجود ندارد

همای گیلان:معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس و مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در برنامه “تیتر امشب” شبکه خبر درباره «ماهیت و پیامدهایFATF » به مناظره پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابوذر ندیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: در رابطه با موضوع پولشویی گروه اقدام مالی در پاریس هستند که از نظر کنترل پروژه در دنیا تعریف دارند.

وی گفت:‌ برخی از دوستان مسئله پولشویی را به دولت یازدهم نسبت می دهند که اصلا ارتباطی به این دولت ندارد و به مجلس هفتم باز می گردد.

ندیمی افزود:‌اینکه می گویند FATF ‌و مسئله پولشویی جز برجام است اینها هیچ ارتباطی با برجام نداد و برجام فقط مربوط به موضوع هسته ای است.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: می خواهند این را در رابطه به تصمیم یک رئیس کل قرار دهند که این طور نیست و اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود و فهرست هایی از اشخاص یا مباحثی مربوط به حوزه نهادها حتی وزارت اطلاعات، دفاع ، صنایع و معادن و قرار گاه خاتم الانبیاء بدهیم حتما باید نظامی اسلامی تصمیم بگیرد.

وی افزود: به ویژه اینکه بخش زیادی آنها لشگری است و در حد رئیس کل یا وزیر نیست.

ندیمی گفت: اینکه ما به موضوع مبارزه با پول شویی و منابع مالی ترورسیم بپیوندیم یا نپیوندیم با اختیارات است اما هزینه و درآمدهای هر کار با توجه به اینکه نظام سلطه برای این تعریف نشده است که از منافع ما دفاع کند و همه سازمان ها و نهادهای بین المللی اهداف نظام سلطه را تامین می کنند باید در نظر گرفته شود.

مشاور سازمان برنامه و بودجه افزود:‌در این زمینه خیلی ها به حق می گویند آیا آمریکا درباره اشخاص ، محافل یا پنتاگون اطلاعات می دهد که این طور نیست و برابری در دنیا وجود ندارد.

وی گفت: نشانه آن حق وتو و همه جنایت های مرتبط با آن است.

 

 

ندیمی افزود: مبارزه با پول شویی و منابع مالی ترورسیم بر اساس FATF پیوسته به آن قانونی است که در سال های ۸۶ و ۸۷ پذیرفته ایم.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: البته اگر قانونی را نمی خواهیم بپذیریم می توانیم آن را لغو کنیم و این در اختیار حکومت است و هیچ اجباری ندارد.

وی افزود: اینکه برخی از دوستان از آن بازی حکومت، انتخابات در می آورند بی انصافی است .

ندیمی گفت: نظارت بر پول شویی مرتبط با قانونی است که در سال ۸۷-۸۶ تصویب شد و این برای داخل کشور نیست بلکه برای رابطه دولت ها با یکدیگر تعریف شده است.

مشاور سازمان برنامه و بودجه افزود:‌جالب این است که امارات که از پول شو ترین کشور ها و عربستان ناظر و عضو FATF  هستند .

وی گفت: بهانه جویی های آمریکا مانند همیشه است و انتظاری جز این از دشمن شناخته شده نیست.

ندیمی افزود: اینکه می گویند ما هر جایی تصمیم گیر نیستیم نباید عضو آن شویم باید پرسید که ما در کدام مرجع بین المللی تصمیم گیر هستیم یا کدام مرجع بین المللی که ما عضو ما هستیم قوانین ما را قبول دارد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: طبیعی است با رویکردی که همه ارکان حکومت ما را مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و صنایع دفاعی  زیر سوال ببرد مخالفیم.

وی با اشاره به تعهد وزیر اقتصاد به FATF  مبنی بر اصلاح قانون مبارزه با پول شویی و منابع درآمدی ترورسیم افزود:‌ مگر تعهد سیاسی می تواند تعهدات قانونی ایجاد کند و مگر وزیری می تواند مجلس را مجبور به تصویب قانونی کند.

ندیمی گفت: در این تعهد سیاسی هیچ تسلیمی وجود ندارد و آقای طیب نیا از همه به قانون مقید تر است .

مشاور سازمان برنامه و بودجه افزود: قانون نیز به یک وزیر اجازه نمی دهد برای حکومت تصمیم بگیرد.

وی گفت: ممکن است تعهدی که آقای طیب نیا داده است واژه سرکاری باشد زیرا دو سال زمان می برد مباحث مربوط به پروتکل ها ،  موافقتنامه ها و قراردادها به مجلس شورای اسلامی بیاید .
ندیمی افزود:‌ برخی از موافقتنامه ها که به امضا می رسد ۵ سال بعد در مجلس بررسی می شود پس این تعهد آقای طیب نیا می تواند فرصت گرفتن باشد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت:‌کسی دستور خود تحریمی نداده است یا نرم افزاری برای آن تعریف نشده است و مگر حکومت می گذارد چنین اتفاقی بیفتد.

وی افزود:‌ اینکه می گویند برجام هیچ بوده حرف بی ربطی است یا اینکه تیم مذاکره کننده را متهم به خیانت می کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب آنها را به شجاعت توصیف می کنند تند روی است .

ندیمی گفت: این تند روی ها ربطی به اسلام و انقلاب ندارد و ما از همه انقلابی تر و به آن وابسته هستیم اما جلو تر از همه حرکت می کنیم.

مشاور سازمان برنامه و بودجه افزود: هر حرکتی که این دولت می کند متهم می کند در حالی که دولت منتخب مردم است .

وی گفت: همه دعوا ها برای حدود هفت ماه و اردیبهشت سال آینده است .

ندیمی افزود:‌در حوزه ایران و لبنان آیا ما گفتیم یا اینکه سید بزرگوار حسن نصرالله بودجه و موشک را مطرح کرد و حتما مصلحتی داشت و من در جریان کار بزرگان نیستم اما به صراحت آن را اعلام کرد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: ما به مصلحت خود در رابطه با سوریه،‌لبنان و عراق حرف داریم نه به خاطر آنها زیرا اگر به داعش اجازه دهیم جلو تر می آید .

وی افزود:‌ مگر ما نظام عربی که در دامن رژیم صهیونیستی است و از منافقان حمایت می کند و این همه جنایت را انجام می دهد و بسیاری از مسلمانان را در فاجعه منا به شهادت می رساند و کمترین حقوق آنها پرداخت نمی کند تایید می کنیم.

ندیمی گفت: حرف آخر حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یک وزیر نبوده و نیست و گفتار یک وزیر التزام نیست بلکه نوعی ایجاد ارتباط است که می توانیم آن را نپذیریم.

وی افزود: هیچ کس نمی پذیرد که خود تحریمی اتفاق بیفتد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت:‌هیچ کدام از این موارد نگرانی ندارد چون ساختار قدرت در ایران را می دانیم و راس تصمیم گیری ها به قوه مجریه نمی رسد.

 

 

قضاوی معاون وزیر اقتصاد نیز در این برنامه گفت:‌بحث مبارزه با پول شویی قبل از دهه ۸۰ در ایران به طور جدی دنبال می شد و یکی ازنهادهای سازمان ملل با قوه قضاییه ما طرحی را اجرا کرد و ثابت شد که فعالیت های پول شویی می تواند اثر معکوس بر رشد اقتصادی داشته باشد.

وی افزود:‌از آن زمان به بعد تلاش جدی انجام و قانون مبارزه با پول شویی تصویب شد و سازماندهی آن در وزارت اقتصاد شکل گرفت.

قضاوی با بیان اینکه ایران اعتقاد دارد مبارزه با پول شویی ضروری است گفت: تلاش های جدی دولت در شرایط کنونی برای برداشتن محدودیت های بانکی در حوزه بین الملل  و ایجاد زمینه مناسب برای مبارزه با پول شویی و تامین مالی ترورسیم با دو مخالف روبرو شده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: یکی از آن مخالفان لابی صهیونیستی و برخی کشور های منطقه هستند که به طور جد می گویند ایران را به FATF  راه ندهید.

وی گفت: یکی دیگر از مخالفان منتقدان داخلی هستند که بی جهت نگرانند و همان موضع را می گیرند .

قضاوی افزود: باید از چارچوب های بین المللی در جهت منافع ملی استفاده کرد و همه کشور های عضو سازمان ملل التزام ایجاد زمینه های مناسب برای مبارزه با پول شویی و تامین مالی ترورسیم را در کشور هایشان ایجاد کرده اند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایجاد زمینه مبارزه با پول شویی دادن اطلاعات به کشورهای دیگر نیست گفت: FATF  مرکز اطلاعات ندارد که اطلاعات اشخاص بخواهد در آنجا ذخیره شود.

وی افزود:‌پیش از برجام هیچ یک از بانک های کشور نمی توانست به مردم خدمات بین المللی ارائه دهد اما پس از برجام بیشتر بانک ها می توانند برای همه مردم ، شرکت ها و نهادهای رسمی گشایش اعتبار،‌ ضمانتنامه ارزی صادر و ارز حواله کنند.

قضاوی گفت: فهرست  محدودی از افراد و نهاد پیوست برجام است که اگر بخواهد عملیات بین المللی برای آنها انجام شود طرف خارجی آن را نمی پذیرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود:برای این افراد و نهادهای محدود که در فهرست SDN ‌قرار دارند اکنون نمی توان عملیات بانکی انجام داد و این ربطی به بحث های FATF ‌ندارد.

وی گفت: اگر تعهدی انجام شود باید از طریق مجلس شورای اسلامی باشد .

قضاوی افزود: در قانون اساسی به سازمان های آزادی بخش اولویت داده شده بنابراین قید هایی که گذاشته شده در چارچوب منافع ملی است.

یاسر جبرائیلی کارشناس تحلیل گر نیز در این برنامه گفت:‌FATF نسل جدیدی از نهادهای بین المللی است که مانند سازمان ملل همه کشور ها را راه نمی دهد بلکه تعدادی از کشور ها دور هم جمع شده اند و برای دنیا تصمیم می گیرند.

وی افزود: ایران باید تصمیم بگیرد می خواهد عضو اصلی و تصمیم گیر این نهادها باشد یا مانند دیگر کشور ها هر چه آنها گفتند بپذیرد و اجرا کند.

این کارشناس گفت: زمانی که مبانی FATF قبول کردیم باید عضو شویم و اگر قرار بود اجرا کنیم باید استانداردهای آن را اجرا کنیم.

جبرائیلی افزود:‌اگر مبانی آن را قبول نداریم یا نمی توانیم عضو FATF ‌شویم چه دلیلی دارد جایی که ما تصمیم گیر نیستیم و دیگران تصمیم گیرند استانداردهای آنها را اجرا کنیم.

وی گفت: عربستان سعودی که پدر جد تامین منابع مالی گروه های ترورسیم در منطقه است و رژیم صهیونیستی عضو ناظر FATF  هستند .

این کارشناس افزود: ایا ما باید استانداردهای FATF ‌بپذیریم؟

جبرائیلی گفت: ما موافق مبارزه با پول شویی و تامین مالی ترورسیم هستیم زیرا از این ناحیه ضربه خورده ایم اما FATF ‌می گوید ما قانون شما را قبول نداریم و باید آن را اصلاح کنیم.

وی افزود: آنها می گویند تعریفی که ما از ترورسیم داریم در قانون خود بگنجانید .

این کارشناس گفت:‌ آیا مجلس هفتم که قانون مبارزه با پول شویی و تامین منابع مالی ترورسیم را تصویب کرد تعریفی که آمریکا ، رژیم صهیونیستی و عربستان از ترورسیم دارند پذیرفته یا تعریف دیگری در نظر دارد.

جبرائیلی افزود: مشکل ما با تفکری است که می گویند باید بپذیریم و تسلیم شویم و چاره ای جز این نداریم.

وی گفت:وزیر اقتصاد بدون اینکه مجوزی داشته باشد به FATF ‌تعهد داده است تا ژانویه ۲۰۱۸ قانونی که در مجلس شورای اسلامی برای تامین مالی ترورسیم تصویب شده است تغییر دهد.

این کارشناس  افزود: وزیر اقتصاد با کدام مجوز تعهد داده که قانون مجلس را تغییر دهد .

جبرائیلی گفت:‌ گفته اند بروید و تعریف خود را از ترورسیم در قانون بردارید و این به معنای ترورسیمی دانستن سازمان های آزادی بخش مانند حماس و حزب الله است .

وی افزود:‌ مشکل FATF ‌از زمانی آغاز شد که قرار بود آمریکایی ها افرادی را که در فهرست ضمیمه سه پیوست دو برجام بود از تحریم خارج کنند.

این کارشناس گفت: پس از ۲۷ دی و اجرای همه تعهدات از طرف ایران وزارت خزانه داری آمریکا متن ۴۴ صفحه ای را منتشر کرد و گفت ،تحریم افراد و نهادهای فهرست ضمیمه سه را بر می داریم به شرطی که تبادلات مالی که با آنها انجام می شود درفهرست تحریم های وزارت خزانه داری نباشند.

جبرائیلی افزود: به عنوان نمونه پول نفت می تواند به ایران داده شود اما باید مطمئن شد که این پول دست وزارت دفاع،‌ اطلاعات ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه پاسداران و ۱۷۸ فرد و نهادی که در فهرست تحریم های آمریکا باقی مانده اند نمی رسد.

وی گفت: بانک های اروپایی در شش سال منتهی به اکتبر ۲۰۱۵ میلادی ۱۵ میلیارد دلار به آمریکا جریمه پرداختند.

این کارشناس افزود: مسئله FATF  که پس از برجام برجسته شد و با عجله رفتند و تعهد سیاسی دادند و شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی را دور زدند به این دلیل است که دو مشکل با FATF وجود دارد.

جبرائیلی گفت: توصیفه هفت FATF  می گوید همه کسانی که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل تحریم شده اند باید در داخل توقیف و تحریم شوند و به آنها خدمات داده نشود.

وی افزود: مشکل دوم این است که FATF دوربینی را بدون نقطه کور در کشور مستقر می کند که مطمئن شود پول آزاد شده و نفت دست این افراد و نهادها نمی رسد.

این کارشناس گفت: اروپایی ها نگران هستند که پول دست وزارت دفاع کشورمان برسد و آمریکا آنها را جریمه کند.

 

 

جبرائیلی افزود:‌اروپایی ها اگر تا دیروز تردید داشتند که با ایران همکاری نکنند اکنون یقین دارند .

وی گفت: نتیجه این است که آقایان تدبیر کردند که افراد و نهادهایی را در داخل کشور تحریم کنند که وقتی FATF ‌ساز و کارها را بررسی کرد حساب آنها پاک شود.

این کارشناس افزود: آقای طیب نیا از FATF زمان نخریده است بلکه تعهد زمانی داده است که تا ژانویه ۲۰۱۸ قانون را اصلاح کند.

جبرائیلی گفت: نامه نگاری ها برای تحریم های افراد و نهادها از جمله نامه به تهران گسترش و شرکت های دیگر آغاز و به آنها اعلام شده است نمی توانیم به شما خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: فهرستی که آقای قضاوی درباره آن صحبت می کنند فهرست  SDN ‌ و فهرست تحریم های یک جانبه آمریکا است که آقای قضاوی اعلام کردند که می خواهند این افراد را تحریم کنند.

این کارشناس گفت: این فهرست محدود  نیست بلکه ۱۷۸ فرد و نهاد از جمله وزارت اطلاعات، ارشاد اسلامی و دفاع شامل می شود و بر اساس تایید آقای قضاوی دیگر خدمات ارزی به این نهاد ها داده نمی شود.

جبرائیلی افزود: ساز و کار این عمل در توصیه دهم FATF آمده است که می گوید هویت ذینفع واقعی باید مشخص شود و بدانیم این پول دست چه کسی میرسد.

وی گفت: پس از آن توصیه ۳۶ تا ۴۰ FATF ‌می گوید تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات ذینفع واقعی بدون محدودیت انجام شود.

این کارشناس افزود: کدام کشور در طول تاریخ نهادها و وزارت خانه های خود را تحریم کرده است در حالی که برای این مسئله زمینه سازی تئوریک ایجاد شده است و آقای هاشمی رفسنجانی می گوید ارتش ژاپن و آلمان پس از جنگ منحل شد و طول آن به سمت علم و فناوری رفت.

جبرائیلی گفت: این اتفاق نیافتاده و ژاپن ۷۵ درصد هزینه حضور نظامی آمریکایی ها در خاک خودش را تامین کرده است.

وی افزود: ژاپن اکنون هشتمین رتبه هزینه نظامی در دنیا را دارد.

این کارشناس گفت:‌اکنون جزیره امنی داریم در منطقه ای که داعش به آن حمله می کند.

جبرائیلی افزود:می خواهید ‌سپاه قدس که با داعش می جنگند و وزارت اطلاعات هر لحظه آنها را در کشور دستگیر می کند تحریم کنید.

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان: اقتدار و آرامش کشور،مدیون فداکاری‌ها نیروهای نظامی،انتظامی است باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بهره برد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان: اقتدار و آرامش کشور،مدیون فداکاری‌ها نیروهای …