در نشست هماندیشی مدیران روابط عمومی شستا مطرح شد؛ روابط عمومیها سفیران شفافیت شستا هستند
عطیه نصرتی خرداد 2, 1398اخباردیدگاهها برای در نشست هماندیشی مدیران روابط عمومی شستا مطرح شد؛ روابط عمومیها سفیران شفافیت شستا هستند بسته هستند836 Views
احسان احمدی – تامین ۲۴: نشست هماندیشی مدیران روابطعمومی شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی (شستا) با حضور مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، هلدینگها، شرکتهای تابعه، فعالان و اساتید حوزه ارتباطات برگزار شد.
مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شستا در ابتدای این نشست، گفت: بهدلیل جزیرهای عمل کردن شرکتهای تابعه شستا در گذشته، بر آن هستیم تا فضای ارتباط با هلدینگها و شرکتها را در مسیر منطقیتر شدن هدایت کنیم.
حسن محمدی،مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شستا در این نشست که عصر امروز تحت عنوان «شستا در آینه افکار عمومی» در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، گفت: با هدف تغییر نگرش در حوزه ارتباطات و روابطعمومی ، منشور اطلاعرسانی شستا را با نگاه و رویکرد خاص دکتر رضوانیفر، مدیرعامل شستا به حوزه رسانه تدوین کردیم که سرآغازی برای هماهنگی بیشتر و همراهی شرکتهای زیرمجموعه شستا قرار گرفت.
به گزارش تامین ۲۴، حسنمحمدی، با بیان اینکه این منشور در هلدینگها و شرکتهای تابعه مورد استفاده قرار گرفت، افزود: سند جامع اطلاع رسانی شستا نیز در حال تدوین است و گامهای برنامهمحور شستا نیز بر اساس این سند طراحی و تدوین خواهد شد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شستا با اشاره به اینکه برای این کار با مدیران روابطعمومی هلدینگها و شرکتها جلساتی برگزار شده است، افزود: باید در این مسیر به شناخت لازم و تعیین روند حرکتی در راستای اطلاعرسانی و شفافیت دست مییافتیم و نتیجه نشستهای متعدد با هلدینگها و شرکتهای تابعه این است که ارتباط با هلدینگها به سمت منطقی شدن میل خواهد کرد و گفتوگوهای منطقی در حوزه برندینگ و تبلیغات با شرکتهای تابعه شکل خواهد گرفت تا برخلاف گذشته که یکی از مهمترین دلایل شکلگیری تصویر نامطلوب از شستا، عدم انتشار هدفمند اخبار مثبت این مجموعه بود، تغییر کند.
به گزارش تامین ۲۴، محمدی اضافه کرد: هدف این است که از این فضا خارج شویم و عملکرد مثبت هلدینگها و شرکتها به امیدآفرینی در جامعه کمک نماید و کانال تلگرامی «شستا رسانه» نیز برای دور شدن از اخبار نادرست و شایعات، ایجاد شد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی در پایان، روابطعمومیها را سفیران شفافیت شستا خواند و گفت: شفافیت از روابط عمومیها به جامعه منتقل میشود و امیدواریم با ارائه راهکارها و تلاش در راستای شفافیت در حوزه اطلاعرسانی، تصویر بهتری از شستا به جامعه ارائه دهیم.
در روابط عمومی حق اشتباه نداریم
در ادامه این نشست، روزبه کردونی، مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برداشتهای غلطی که در حوزه روابط عمومی شکل گرفته است، گفت: در رویکرد رسانهای وزارتخانه و شرکتهای تابعه باید به مواردی توجه کنیم.
وی در این نشست به موارد متعدد مورد نظر وزارتخانه اشاره کرد و افزود:در شرایط کنونی، کار روابطعمومی یکی از سختترین کارهاست چراکه عدم موفقیت بهنام روابطعمومیها و موفقیت بهنام دیگران ثبت میشود.
وی با اشاره به اینکه در روابطعمومی وزارتخانه، شستا، هلدینگها و شرکتها حق اشتباه نداریم، ادامه داد: مدیر روابطعمومی باید مطلعترین فرد در سیستم سازمانی باشد و از این توانایی در راستای موفقت روابطعمومی بهرهبرداری کند.
کردونی گفت: شفافیت مهمترین نکته مدنظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد، ابزار اعتمادآفرینی و تصمیمگیری و مشارکت است.
عمده کار روابطعمومیها تبادل اطلاعات است
فریدون وردینژاد، فعال رسانهای نیز در نشست هماندیشی مدیران روابطعمومی شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی (شستا)، گفت: عمده فعالیت روابطعمومیها در بخش تبادل اطلاعات است و اطلاعات، باید سازنده، بههنگام و قابل استفاده برای دیگران باشد.
وی انسانها را مجموعههای اجتماعی و ناچار به تعامل با یکدیگر توصیف کرد و افزود: معمولا این تعامل در سه مورد تبادل انرژی، ماده و اطلاعات شکل میگیرد. آنچه در تبادل در زمینه ماده و انرژی وجود دارد را روابط میگویند و بخش تبادل اطلاعات، ارتباط نامیده میشود.
وردی نژاد ادامه داد: سه حالت ارتباطی تعریف شده وجود دارد. ارتباط یکطرفه، مانند برخی رسانههای سنتی یا رادیو، ارتباط دوطرفه و ارتباط تعاملی. (هر فرد در همان حالی که گیرنده است، فرستنده نیز هست و بهرهمند و بهرهده نیز هست.)
وی افزود: روابط عمومیها معمولاً مخاطبانی را تحت پوشش دارند که با آنها در تعامل کامل هستند.
بهطور کلی ساختار روابطعمومی ها هدف تاثیرگذاری بر دیگران را دنبال می کنند. برای این اثربخشی، مسیرهای مختلفی وجود دارد که آنها را استراتژی می نامند.
این فعال رسانهای ادامه داد: روابطعمومیها باید از کمک رسانه ها بهرهمند شوند. واقعیت این است که باید بهصورت هوشمند عمل کرده و از همه امکانات ارتباطی استفاده کنیم و برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برنامههای بلندمدت در روابطعمومیها بهدلیل ارتباط با عنصر اطلاعات، کارایی لازم را ندارند و حداکثر باید یکساله تعریف شوند. قدرت هوشمند دربرگیرنده استفاده از رسانههای سنتی، مدرن و امکانات دیجیتال برای روابط عمومی است.
به گفته وردینژاد، ویژگی رسانههای مدرن در این موارد خلاصه میشود: سرعت و وسعت دامنه انتشار، بستر نشر آسان، تنوع و حجم بالای محتوا، جذابیت و تعاملی بودن محصولات، کمهزینه بودن تولید و دسترسی، طیف وسیع و متنوع مخاطبان و …
نقش رسانهها با توجه به ماهیت جامعه و بحران متغیر است
فیاض زاهد، استاد دانشگاه و روزنامهنگار در این نشست، که با موضوع مدیریت رسانه در بحرانهای بینالمللی طرح بحث کرد، با اشاره به نقش رسانهها در جامعه و شرایط بحران گفت: مدیریت رسانه در بحرانهای بینالمللی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و مهمترین کمک رسانه برای مقابله با بحران، برنامهریزی مدون رسانه ای است.
به گزارش تامین ۲۴، این نویسنده و پژوهشگر، خاطرنشان کرد: رسانهها برخی اوقات به رقابتهایی در سطوح مختلف دامن میزنند و چنانچه موقعیت بحران از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد، به طبع آن باید مدنظر رسانه ها قرار گیرد.
وی گفت: البته نقش رسانه ها با توجه به ماهیت جامعه و بحران متغیر است و مهمترین کارکرد رسانه، استواری در جهتگیریها است.
فیاض زاهد، سانسور را پدیده رایج رسانه در بحرانها دانست و اضافه کرد: مدیر رسانه در بحران باید فرصتها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و میان آنها نوعی انطباق ایجاد کند.