چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان لاهیجان :ورود مهندسین شاغل باعث افت کیفی در زمینه ارائه خدمات نظام مهندسی می گردد

اختصاصی  همای گیلان  : همانطوریکه می دانید داشتن سازمان نظام مهندسی مقتدر ودر نتیجه بهره بردن از مهندسین آگاه به علم روز، می تواندبرمیزان کیفیت ساخت وساز تاثیر گذار باشد.

photo_2016-05-02_17-49-13

به جهت اهمیت موضوع به سراغ رئیس نظام مهندسی شهرستان لاهیجان رفتیم تا از نزدیک گفتگویی با وحید رنجبر که فردی خوش خلق و گشاده رو است به صورت پرسش وپاسخ داشته باشیم.
لطفا خود واعضای هیات رئیسه را معرفی کنید؟
اینجانب رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان لاهیجان ،متولد ۱۳۵۴ و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد پترولوژی ( سنگ شناسی ) می باشم وبه همراه آقایان رضا جوادپور ، پشوتن بحرکاظمی و مرتضی ملک زاده به عنوان اعضای هیات رئیسه در خدمت مردم فهیم شهرستان هستیم و باید بگویم به دلیل عضویت رضا رمضان نژاد در هیات مدیره نظام مهندسی استان در حال حاضر هیات رئیسه نظام مهندسی شهرستان ۴ نفره اداره می شود.
– نحوه انتخاب هیات رئیسه چگونه است و وظیفه سازمان نظام مهندسی چیست؟
انتخابات نظام مهندسی هر ۳ سال یک بار برگزار می شود که هشتمین دوره آن خرداد ۹۵ برگزار خواهد شد.
ساختمان نظام مهندسی مهمترین سازمان در زمینه نظارت بر صنعت ساختمان می باشد که طبق مقررات ملی سازمان وظیفه دارد در جهت کنترل نقشه ها و نظارت بر ساختمان های ساخته شده و یا در حال ساخت اقدام نماید.
– منظور از نظارت بر ساختمان ساخته شده چیست ؟
یکی از مبادی نظام مهندسی موضوع مرمت و نگهداری می باشد ، چنانچه تغییراتی در ساختمان ساخته شده به لحاظ گذر زمان یا نوع کاربری و یا عواملی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی ایجاد شود سازمان نظام مهندسی توسط کارشناسان باید در جهت بهبود شرایط و نوسازی اقدام نمایند.

– آقای مهندس خیلی ها وظیفه ای که شهرداری ها و نظام مهندسی در قبال ساخت و ساز انجام میدهند را به تفکیک نمی دانند لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید؟
 شهرسازی و زیباسازی که شامل فضای سبز راه ها ، کوچه ها و ساختمان ها در حوزه شهری می باشد از وظایف شهرداری است که یکی از مهمترین آنها ساختمان است و نظام مهندسی بهترین بازوی شهرداری در این زمینه است به عبارتی کارشناسان دارای صلاحیت نظام مهندسی در بخش نظارت و طراحی ساختمان ها به شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک کمک می نمایند.
-صلاحیت کارشناسان یعنی چه و چه کسانی و براساس چه آیتم هایی صلاحیت کارشناسان را تائید می کنند ؟
هفت رشته اصلی عمران ، معماری ، برق، مکانیک، نقشه برداری ، ترافیک و شهرسازی جزو رشته های اصلی سازمان نظام مهندسی می باشند. صلاحیت مهندسی به دو صورت تعیین رشته که شامل درس دانشگاهی و رتبه مهندسین است تعریف می گردد اما پروانه اشتغال زمانی به مهنسین عضو ارائه می گردد که اولا از لحاظ زمان سپری شده پس از دریافت مدرک تحصیلی و کسب تجربیات لازم حداقل ۳ سال کار در حوزه ساختمانی را تجربه کرده باشد و نهایتا در آزمون پروانه اشتغال بتواند نمره لازم را کسب نماید.
لازم به ذکر است که حسب رتبه بندی این مهندسین از۱ تا ۴ درجه تقسیم بندی می شود که پس از اخذ پروانه اشتغال با گذراندن دوره های آموزشی و طی سنوات می توانند در جهت ارتقای پایه خود اقدام نمایند.
-یکی از مشکلات مهندسین ، نظارت چند شغله بودن است در این زمینه توضیح بفرمائید ضمن اینکه تعداد اعضای نظام مهندسی لاهیجان را بیان نمایید ؟
 در این شهرستان ۱۲۶۸ عضو نظام مهندسی هستند که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر دارای پروانه اشتغال هستند .
پروانه اشتغال در زمینه مهندسی یعنی مجوز کسب و کار و امرار معاش از طریق صلاحیت مهندسی در زمینه ساخت و ساز که متاسفانه در بخشی از نظامات اداری مهندسینی که دارای شغل دولتی و یا دیگر شغل ها می باشند توانسته اند در این زمینه ورود کنند که این امر گاها باعث افت کیفی در زمینه ارائه خدمات نظام مهندسی به دلیل مشغله زیاد و یا حتی کاهش قیمت در این خصوص شده است.
خوشبختانه مدتی است راه کارهایی پیش بینی شده که می تواند گره گشای این مشکل باشد.
همانطور که مستحضرید نظام مهندسی همواره در ایجاد اشتغال نفش بسزایی دارد ، به نظر حضرتعالی چگونه می توان این امر را گسترش دادتا راهکاری برای حل مشکل بیکاری باشد.؟
– سازمان نظام مهندسی یک سازمان نو پا با قدمت ۱۸ ساله است ، لذا باید بررسی نمود که طی این سالها چه خدماتی ارائه نموده و چگونه توانسته در رفع مشکل بیکاری جوانان گام برداردکه مسلما طی این بررسی به این نتیجه خواهیم رسید که پرسرعت ترین سازمان در جهت رفع بیکاری و ارتقا کیفیت کار در کشور نظام مهندسی می باشد.

با توجه با اینکه صنعت ساختمان یکی از مهمترین واشتغالزاترین صنایع در جهان است به طور تقریبی ۲۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به این صنعت است . به طورقطع مهندسی ساز کردن این صنعت باعث حفظ سرمایه کشور و ایجاد اشتغال در کشور می شود.
-لطفا بفرمائید در خصوص بهبود کیفیت ساخت و ساز چه تدابیری اندیشیده شده است ؟
 نظام مهندسی با بروزرسانی سیستم های کنترلی در زمینه طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان از یک طرف وبالا بردن کیفیت عوامل اجرایی در ساختمان نظام مهندسی از سوی دیگر دارای کارنامه بسیار درخشانی می باشد و مقایسه ساختمان های دهه ۶۰ و حال حا ضر گواه روشنی بر این مدعاست .
-قیمت گذاری خدمات نظام مهندسی چگونه صورت می گیرد؟
.- تعرفه خدمات نظام مهندسی درصدی از قیمت تمام شده ساختمان می باشد که توسط شورای مرکزی در هر سال با کمک بانک مرکزی تعیین می شود و به استانها اعلام میگردد. در استان ها نیز توسط هیات ۴ نفره استان که شامل معاون عمرانی استاندار ،رئیس راه و شهرسازی ، رئیس سازمان نظام مهندسی و شهردار مرکزی استان می باشد این تعرفه با توجه به اقلیم و کشش بازار مصوب می شود و به نظام مهندسی ابلاغ می گردد که تقریبا ابتدای هر سال اعلام می گردد. در سال جدید این قیمت با ۱۴ درصد افزایش در یازدهم اردیبهشت ابلاغ گردید .

https://telegram.me/homaygilanir

About سردبیر

Check Also

شهردار سیاهکل گفت: تمام تلاش ما این است تا پایان فصل گرما بیش از ۱۰۰هزارمترمربع از معابر خاکی شهر سیاهکل با ارزش ریالی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان آسفالت شود

شهردار سیاهکل گفت: تمام تلاش ما این است تا پایان فصل گرما بیش از ۱۰۰هزارمترمربع …